Jag har börjat ett flerårigt projekt där jag ska byta ut gammalt kitt och vid behov renovera fönsterbågarnapå vårt sommarhus. Jag har bestämt mig för att testa nya metoder och frångå klassiskt kitt till förmån för LAseal. http://www.leifarvidsson.se/files/pdf4/LA_45_low.pdf

Moderna kitter är kletigare och lite svårare att bättra efter det att kittsträngen är lagd.

Varje omtag med patronpistolen (när jag släpper ut avtryckaren och börjar om) syns och jag börjar fundera på att införskaffa en batteridriven patronpistol för jämnare matning.

Finns det någon som har erfarenhet av en sån? T.ex. Black &Decker har en för strax under 5-hundringen, sedan finns det ju Panasonic för sanslösa 5000:-
http://www.leifarvidsson.se/files/pdf4/LA_68_low.pdf

Jag har också läst att det är enklare med kittkniven om man brer på lite tvål först, någon som vet?
 
Jag har sett ett proffs kitta fönster med dessa nyare produkter och kan bara säga att övning ger färdighet.

Var väldigt noggran när du kapar till pipen på patron så att den har exakt rätt bredd för den lutning du tänker ha på fogen.

Att det blir störningar när du tar nytt tag tror jag faktiskt du får ordning på om du övar lite, det handlar ju faktiskt bara om att stanna upp en aning. Det kan säkert underlätta att köpa en riktig patronpistol också, de billiga i plåt är verkligen värdelösa att använda. Lite dyrare skelett-varianter är avsevärt enklare att jobba med.

Automatpickorna verkar vara pengar i sjön, då är det billigare att lämna rutorna till glasmästaren.....
 
JAg vet att pipen ska vara lika bred som "hypotenusan" i vinkeln mellan bågen och glaset.
Kalkylen går nog på plus om jag gör det själv, även om vissa verktyg är dyra. Att lämna in fönster till glasmästare betyder båttransport och vaxholkmsbolaget tar inte med fönster.

... Sen pratar vi om ca 60 fönsterbågar.
 
det är nog lättare att ta ut glasmästaren.... du får säkert göra ROT-avdrag för kstnaden dessutom
 
  • Gilla
AndersJ68
  • Laddar…
Jag säger bara, köp riktigt kitt på burk! Det kan du knåda ihop och börja om med hur många gånger som helst ända till dess du är nöjd. Sprutpistolerna är det bara proffsen som klarar.

Vet inte om jag förstod din fråga om tvål....Man kan doppa tummen i en kopp vatten med diskmedel och sedan stryka lätt över kittfalsen för slutfinish. Själv använder jag saliv (men så är det bara linoljekitt jag får i munnen)
 
Redigerat:
Jag är av den fasta övertygelsen att LAseal är resultatet av mångårigt utvecklingsarbete. Dvs. produkten är bättre än det klassiska kitt som alla torpkramare förespråkar! :D
Eftersom vi haft mycket problem med kitt som torkat och släppt från rutan så vill jag testa om det går att förbättra vidhäftningen med en modernare produkt.
I den frågan vill jag återkomma när det är dags att göra om jobbet, förhoppningsvis om 20 år eller så!
 
  • Gilla
Casta
  • Laddar…
Marive skrev:
det är nog lättare att ta ut glasmästaren.... du får säkert göra ROT-avdrag för kostnaden dessutom
Det tog oss 5 år att få målare att komma ut till skärgården och jag vill inte vänta 5 år på omkittning! Hantverkare av idag är bekväma och ids inte ens att komma ut för att göra offerter.

Sen finns ju risken att glasmästaren är konservativ och inte vill använda modernt kitt!
 
Jag håller helt med dig om att det är den moderna varianten av kitt som ska användas. Lika säker är jag också på att du kommer bli en fena på det innan du är färdig med alla fönster..... ;)

Angående pipbredden. Glasmästarn jag tittade på använde lika lång tid till att skära till pipen till exakt den bredd han ville ha som till att spruta på kittet.... Ett viktigt moment mao.
 
Jag har förstått att det är viktigt, det syns på instruktionsvideon som Leif Arvidsson har på sin hemsida.
 
Jag har renoverat mina fönster samt ett växthus byggt av dom gamla från tidigt 1900 tal och testat flera olika kitt sorter. Här är mina erfarenheter, jag testade lite olika sorter eftersom jag hade mycket att göra och jobba med kitt kändes svårt och frustrerande.

Det riktiga linolje kittet var bra men ganska temperatur känsligt som ibland gjorde att man fick värma upp det får att få dit det ordentligt. Nackdelen är att det torkar så långsamt och vill man skydda det mot fåglar så skall det övermålas direkt(med vissa färger går det).

Jag tröttnade lite på torktiden och testade byggmax kitt på patron - det var ungefär som att kitta med senap - god vidhäftning men när den torkat påminner mer om fogmassa än kitt.. Det var svårt att få den perfekta ytan men såg acceptabelt ut efter lite träning på växthuset.

När "senapen" tog slut köpte jag en burk beckers kitt på burk - den torkar på 2 dar eller liknande lätt att lägga på och inte så temperatur känslig men ger samma finish som linolje kitt fast utan klumpar du måste bearbeta bort, vidhäftningen är bättre än gammeldags kitt men sämre än byggmax senapen. Dom egenskaperna gör att fönstern gjorda med detta kitt ser fabrikproducerade ut - jag bara önskar att jag visste detta när jag började.
 
stilofunk skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av en sån? T.ex. Black &Decker har en för strax under 5-hundringen, sedan finns det ju Panasonic för sanslösa 5000:-
Jag har själv en Black & Decker och tycker den är helt värdelös! Kunde lika gärna ha slängt pengarna i sjön! Motorn är seg och jobbar inte jämnt. Trycker ut massan i pulser och istället för en och annan puls när du pumpar för hand så får du ett evigt pumpande hela tiden! Lägg istället pengarna på en bättre manuell patronpistol så blir du nog mer nöjd.

Jag är själv en vän av linoljekitt där man kan börja om och om tills man är nöjd. Men smaken är som baken! ;-)
 
Snurre skrev:
Jag har själv en Black & Decker och tycker den är helt värdelös! Kunde lika gärna ha slängt pengarna i sjön! Motorn är seg och jobbar inte jämnt. Trycker ut massan i pulser och istället för en och annan puls när du pumpar för hand så får du ett evigt pumpande hela tiden! Lägg istället pengarna på en bättre manuell patronpistol så blir du nog mer nöjd.

Jag är själv en vän av linoljekitt där man kan börja om och om tills man är nöjd. Men smaken är som baken! ;-)
Tack för den infon, om den inte pressar ut kittet i en jämn sträng så är den ju meningslös! När jag så den på Bauhaus så såg den ut att ha samma kvalité som barnens vattenpistoler.
 
Dold skada: hur länge sedan var det och hur åldras kittet?
 
Jag har också erfarenhet av två olika tub-kitter samt beckers på burk. Efter att ha provat beckers på burk går jag aldrig tillbaka, det går snabbt och blir snyggt. Jag kittade de första med burkkittet i april, så jag vet inget om hur det ser ut på sikt. Än så länge ser det bra ut i alla fall.
 
Glarmesterkit som tillverkas av www.danalim.dk är min absoluta favorit. Suveränt att arbeta med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.