Nonkan skrev:
Oftast sitter det på en klisterlpp alt. nitad plåtbit under luckan där du ställer in klipphöjden. Första året satt det på en klisterlapp i höger bakkant av chassit, ungefär vid handtaget men de försvann tillslut.

Hittar du inget så ta med den till någon HVA återförsäljare så kan de koppla in den i datorn och få fram serienummer den vägen. Ur serienumret går det att läsa fram tillverkningsår + vecka.
Livet är underbart... Hade man sagt till mig för tio år sedan att år 2009 kan man koppla in sin gräsklippare i datorn så hade jag skrattat :)
 
Apropå Autocheck. Är det någon som vet om man kan få tag på "Teknisk handbok" till automower (G2) som vanlig konsument?
 
Stingh skrev:
Tack för svaret Nonkan.
Ser i reservdelslistan att det finns en Autocheck CD och en PC-kabel via USB.
Vad kan man kolla på via den, är det samma info som återförsäljarna har?
Det är den ÅF har så den går inte att beställa som konsument. Så jäkla intressant är den inte för övrigt, i stort sett allt går att komma åt via menyerna på klipparen. Det enda som saknas är loggbok och programuppdateringar, men för att komma åt det måste du ändå vara ÅF.

Tekniska handboken är också endast för ÅF. Den är lite mer djupgående än manualen och ointressant för konsument, för har man såna problem att T H behövs så ska den ändå lämnas in :)
 
Vet ni när Husqvarnas patent på roboten går ut?
 
v97peter skrev:
Vet ni när Husqvarnas patent på roboten går ut?
Varför undrar du egentligen?
 
Nonkan skrev:
Det är den ÅF har så den går inte att beställa som konsument. Så jäkla intressant är den inte för övrigt, i stort sett allt går att komma åt via menyerna på klipparen. Det enda som saknas är loggbok och programuppdateringar, men för att komma åt det måste du ändå vara ÅF.

Tekniska handboken är också endast för ÅF. Den är lite mer djupgående än manualen och ointressant för konsument, för har man såna problem att T H behövs så ska den ändå lämnas in :)
Eller så får man problem...:D och det är ju anledningen till att tillverkaren inte säljer dem till konsument.
Visst är det så att man kan komma åt det som är intressant via gränssnittet direkt i automowern. Söktiderna till laddstationen är ju intressant, för då ser man direkt om man har gjort en mindre bra installation. Följer man manualen så bör det inte bli några fel, men trädgårdarna är inte alltid optimala och en missbedömning för av placering av t ex guide-slingan visar sig direkt.
 
Pelle-Pelle skrev:
Eller så får man problem...:D och det är ju anledningen till att tillverkaren inte säljer dem till konsument.
Visst är det så att man kan komma åt det som är intressant via gränssnittet direkt i automowern. Söktiderna till laddstationen är ju intressant, för då ser man direkt om man har gjort en mindre bra installation. Följer man manualen så bör det inte bli några fel, men trädgårdarna är inte alltid optimala och en missbedömning för av placering av t ex guide-slingan visar sig direkt.
Söktiderna får du ju fram med snabbkoll, håll inne "0" några sek och sen bläddra med "YES". Fast det kanske inte står i i-bok utan endast i TH :)
 
Nonkan skrev:
Söktiderna får du ju fram med snabbkoll, håll inne "0" några sek och sen bläddra med "YES". Fast det kanske inte står i i-bok utan endast i TH :)
Funktionen med att kunna se söktiderna är mycket användbart, tack för det tipset!

Nonkan, skulle du vilja dela med dig av några andra bra snabbfunktioner man kan ha nytta av?
 
Var inne på www.imower.se igår och nu blev jag ännu gladare att jag fick lämnat tillbaka den.
 
andlan skrev:
Funktionen med att kunna se söktiderna är mycket användbart, tack för det tipset!

Nonkan, skulle du vilja dela med dig av några andra bra snabbfunktioner man kan ha nytta av?
Nja, de som finns är för att få fram pin-kod och en för demoläge o lite sånt jox (köra i butik utan att kniven går eller att den känner av slingan) så de är inte intressanta.

Snabbkollen med 0 är det enda vi använder, bra att ha vid felsökning över telefon.
 
På min inköpta automower G2 från 2003 kan jag inte hitta någon anslutning av guidkabeln i laddstationen. Någon som vet hur man löser detta?
 
Jag har nu haft min maskin i ett antal veckor och den står inställd på att klippa måndag och torsdag mellan 05.00-10.00 samt 19.00-24.00. Jag har nu fått en fairway hemma av sällan skådat slag. Ska man investera i en robotklippare ska man nog inte låta snålheten bedra visheten. Det är väl som vanligt, man får vad man betalar för.

Han som installerade min automower lade kabeln lite för nära huskroppen så den skrapade mot huset och fick målarfärg på sig. Ett samtal senare så kommer dom att byta chassit så den blir som ny.

Sammanfattningsvis så är det bättre att spara ihop lite slantar och satsa på Automower/HVA som faktiskt har utvecklat denna under en lång tid, därav priset gissar jag.

All heder till "Nonkan" som svarar på en väldigt massa bra frågor.

Fråga: Efter hur många timmar brukar ni byta ut era knivar? 3ggr/säsong beror ju på hur mycket den arbetar....
 
Kan bara hålla med ovanstående, Automowern fungerar utmärkt! De som har en och inte tycker att den är bra har ofta gjort en felinstallation och förstår inte hur den arbetar. Det är klokt att köpa till installationen, eller åtminståne få råd hur installationen skall göras, för att få en problemfri drift. Enda problemet är att det kan vara svårt att avgöra hur kompetent din ÅF är, eftersom de flesta som gör sitt köp har ingen tidigare erfarenhet av maskinerna.

Jag har bytt mina knivar efter omkr 200 timmars drift, i genomsnitt. Jag går inte efter hur många timmar som gått utan på knivens kondition, jag har bytt när de blir något rundade längst ut. Det ger sig när det är dags, efter ett tag kan du höra på ljudet när det är dags.
Livslängden är också beroende av lokala variationer, finns det mycket kvistar, kottar, grusgångar etc så blir naturligtvis livslängden kortare.
Det finns olika varianter av knivar. Jag har tidigare använt de mjuka knivarna men gått över till de hårda. Har man inte kottar och annat i gräsmattan så passar de hårda knivarna bäst. Det kan låta motsägelsefullt men de hårda knivarna är sprödre och tål inte "slag" på samma sätt, i gengäld behåller de skärpan längre.
Det finns även en vändbar variant, dvs du använder 2 sidor åt gången och får totalt 4 sidor. Jag har inte använt dem eftersom de är omkr dubbelt så dyra, och då förstår jag inte vitsen med det.

Nonkan skrev:
Söktiderna får du ju fram med snabbkoll, håll inne "0" några sek och sen bläddra med "YES". Fast det kanske inte står i i-bok utan endast i TH :)
Jag hittar inte söktiderna det sättet med mjukvaruversion 2.5X, men på 2.6X går det utmärkt. Verkar mystiskt...
 
Bandbredd skrev:
Jag har nu haft min maskin i ett antal veckor och den står inställd på att klippa måndag och torsdag mellan 05.00-10.00 samt 19.00-24.00. Jag har nu fått en fairway hemma av sällan skådat slag.


Hur stor är din gräsmatta?
 
Fråga: Efter hur många timmar brukar ni byta ut era knivar? 3ggr/säsong beror ju på hur mycket den arbetar....[/QUOTE]

Vitsen med att skära av stråna istället för att slita av dem som med en vanlig motorgräsklippare är ju att det ska bli ett fint snitt. Jag anser att "rätt" sätt att kolla om knivarna behöver bytas är att kolla topparna grässtråna. De ska inte vara fransiga, är dom det är det hög tid att byta.
Detta sätt att kolla knivarna passar ju alla gräsmattor. Bytesintervallen mätt i timmar lär bli mycket varierande från gräsmatta till gräsmatta, man får helt enkelt lära sig sin egen gräsmattas egenskaper.

Tack Nonkan för alla bra inlägg, det har verkligen hjälp mig och förmodligen många andra AM-ägare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.