Hej alla värmekunniga!
Jag har ett litet hus på strax under 50 kvadrat där uppvärmningen sköts av en kakelugn i sov/vardagsrummet och en Husqvarna 3027 vedspis i köket.

Jag funderar på att isolera vinden lite för att kunna använda den till nåt, och då vill jag ha nåt som tillför lite värme där uppe. Tanken slog mig då att använda mig av köksspisen till detta.
Den har på vänstra sidan ett litet öppet kopparkärl på kanske 5 liter för varmvattenberedning. Detta tänkte jag att men kunde bygga om och använde till elementet. som kommer sitta rakt ovanför spisen på vinden.

Det jag hade tänkt mig var ett slutet kärl i spisen och självcirkulation till elementet ovanför, enkelt men genialt, eller...? :)

Spisen är 80 cm hög men vattenbunken i den tar bara upp halva höjden, jag tänkte mig två kärl ovanpå varandra (det sitter en mellanvägg i mitten i spisen) förbundna med varandra. Matningen till elementet går ut längst upp på det övre kärlet och returen går in längst ner på det undre.
Kanske även en slinga som går in i eldstaden för lite extra kräm (nu värms kärlet endast med kontakt mot väggen i eldstaden.

Systemet ska vara slutet och på elementet hade jag tänkt mig en säkerhetsventil så att grejjerna inte exploderar... :) Om jag inte fyller systemet till helt luftfritt utan lämnar en liten bit av elementet med luft i så borde jag väl klara expansionen av vattnet?

Vad tror ni om detta, är det genomförbart eller har jag missat nåt elementärt?

/Pert
 
Ett enkelt öppet system, med ett litet öppet expansionskärl ovanför elementet skulle kunna fungera, att göra ett litet enkelt system slutet blir bara krångligt.
Tänk på att det ska klara en rejäl kokning också.
 
Med så liten volym borde man väl kunna ha ett rör som fungerar som både avluftning och expansionskärl?

Tänker mig i så fall ett rör av lite grövre dimension (ca 50 mm? innerdia 45) direkt från elementet och upp genom taket (ca 2 m) och avslutar med en 180 graders böj?

Kommer det i så fall att försvinna mycket vatten genom att det dunstar ur avluftningen?
 
Jag har liknande funderingar. Skulle man kunna använda vedspisen för att hjälpa till med uppvärmningen av en ackumulatortank? Och vad skulle detta kunna ge för effekt (tänkte kosta på en renovering av spisen först)? Skulle ingreppet behöva bli kostsamt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.