Har nu testat en Imower under en knapp timme varefter utväxlingen på höger drivning maldes till grus. Drivning och klipning verkade kraftiga medan den fungerade. Har nu försökt kontakta importören/försäljaren www.imower.se, Dock nedsläckt hemsida, svarar ej på telefon samt annonser på blocket är nu borta. Någon mer som haft samma problem med drivningen? Någon som returnerat? Fungerade service mm

Per
 
Min gamla G1 har börjat krångla en del:

Larmet har varit aktiverat, och när jag öppnar luckan för att trycka koden, är "tangentbordet" låst, alltså reagerar det inte på min inmatning. Efter 7(?) sekunder börjar den tjuta igen.... Vafan gör man?

Är det någon som har ett bra tips till ett ställe där man kan köpa en ny 220 med lite rabatt? Är sugen på att uppgradera (måste jo om inte jag får den andra att fungera), men 20k är lite väl mycket pengar, även för min del :(
 
askiveski skrev:
Har nu testat en Imower under en knapp timme varefter utväxlingen på höger drivning maldes till grus. Drivning och klipning verkade kraftiga medan den fungerade. Har nu försökt kontakta importören/försäljaren www.imower.se, Dock nedsläckt hemsida, svarar ej på telefon samt annonser på blocket är nu borta. Någon mer som haft samma problem med drivningen? Någon som returnerat? Fungerade service mm

Per
Trist om dom dragit med svansen mellan benen.... :(

Jag hittade ett mobilnummer på deras sida (kollade den cashade bilden)
0704-962643. Googlar man vidare så ser man att numret också går till
http://www.kvalitetskompaniet.se/. Man påstår att man är ett AB på hemsidan
vilket inte stämmer, http://allabolag.se/9697026657/befattningar.
Detta bolag är inaktivt men i styrelsen sitter Peter Ståhlman som driver
en enskild firma också, http://allabolag.se/810405KMND

Lycka till och berätta gärna hur det gått.

Här har du lite mer info. Igen vvar jag tvungen att ta den cashde texten
från hemsidan.

http://209.85.129.132/search?q=cach...pied/+imower+sverige&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se
 
Redigerat:
spendera skrev:
Jag har en Automover 220 som jag köpte i höstas och är väldigt nöjd med den. Det är ett nöja att titta på grannarna när de kuskar runt med sina vanliga gräsklippare.
Jag har dock en lite fundering, gräsklipparen kör inte rakt fram när den går över gräsmattan utan drar lite åt höger. Samma problem blir det när den klipper i fyrkantsmöstret vid högt gräs. Fyrkanten drar sig ett snäpp åt högre varje varv så efter 5-6 varv så har den förskjutits till en "ny sida". Är detta normalt eller är det någonting fel på min klippare?
Ingen större fara, hjulmotorerna verkar gå lite olika fort bara. Det borde lösa sig vid nästa uppdatering.

Varför så mycket fyrkantsmönster förresten? Det blir finare gräs om klipparen får klippa oftare, eller är den med till sommarstugan på helgerna?
 
När det gäller min klippare har jag haft lite kontakt med säljaren och behövde bara betala en del av den ursprungliga kostnaden för min. Skall ge den några försök till, men det är uppenbart att det har funnits vissa skäl till kostnadsskillnaden mellan husqvarna och de andra. Däremot klipper ju min bra så länge det är platt mark och kabeln är nedgrävd...
 
Jag snackade med en kille på Husqvarna och han visste följande. Anledningen till att det från tid till annan dyker upp "prisvärda" alternativ till Husqvarnas produkter är att småföretag importerar kinesiska, isrealiska eller italienska produkter. De flesta av dessa använder dock Husqvarnas patent, så därför hinner man bara sälja några produkter till intet ont anande kunder, innan de lägger ner verksamheten. Imower är en sådan produkt, RoboMow likadan.
Någon service erbjuds sällan på billighetsprodukterna, eftersom importörerna varken har tillräckligt tekniskt kunnande eller ett nät av återförsljare som kan serva kunden.
Det är ju trots allt en tekniskt komplicerad produkt, som ska hanteras varsamt precis som all elektronik. Min Automower har dock gått i fyra år utan att jag ens behövt byta batteri! Jag har garanterat kvarterets snyggaste gräsmatta. Med dagens inköpspris har jag då lagt ut i genomsnitt 5.000:- per år, utan att en enda gång behövt gå bakom en stånkande bensinklippare och utan att ha köpt en enda liter bensin.
 
Szture.. :D

Haha, så roligt har jag inte haft sedan helgen ;).. Man hör att du har pratat med en kille på Husqvarna. Vad jag har fått höra så delar väl Israelerna, Italienrarna & HQA på flera olika patent sinsemellan. Vad jag dock håller med dig är att det finns många olustiga Kinesiska maskiner som fungerar hyfsat på Youtube men många verkar ha problem.

Det viktiga är att köpa av någon som man litar på och har god service. Min One har gått i 2 säsonger nu och jag har inte behövt byta någon kniv ens. (men jag har faktiskt vänt på den för att den är slipad på båda sidorna).
Men då har jag ju en kvalitetsmaskin från Wiper också ;)

Fast jag har har kollat upp marknaden under många år men köpte hus först för 2 år sedan. De enda 3 tillverkarna jag har sett som alltid funnits kvar har varit Bellman ;) Italienaren & Klipparn från Israel.

PS.
Hoppas vi kan avsluta denna spinoffen med att konstatera att man ska se upp med kopior från kina oavsett vad det gäller kostar det inget bör man kanske ana lite oro? vill inte skrämma upp moderatorn, som redan flyttat denna diskussion från mötet med gräsmattor & gräsklippare till verktyg & maskiner

Trevlig afton från en till som inte vill ha den gamla mossmattan tillbaka
 
linden1977 skrev:
Szture.. :D

Haha, så roligt har jag inte haft sedan helgen ;).. Man hör att du har pratat med en kille på Husqvarna. Vad jag har fått höra så delar väl Israelerna, Italienrarna & HQA på flera olika patent sinsemellan. Vad jag dock håller med dig är att det finns många olustiga Kinesiska maskiner som fungerar hyfsat på Youtube men många verkar ha problem.

Det viktiga är att köpa av någon som man litar på och har god service. Min One har gått i 2 säsonger nu och jag har inte behövt byta någon kniv ens. (men jag har faktiskt vänt på den för att den är slipad på båda sidorna).
Men då har jag ju en kvalitetsmaskin från Wiper också ;)

Fast jag har har kollat upp marknaden under många år men köpte hus först för 2 år sedan. De enda 3 tillverkarna jag har sett som alltid funnits kvar har varit Bellman ;) Italienaren & Klipparn från Israel.

PS.
Hoppas vi kan avsluta denna spinoffen med att konstatera att man ska se upp med kopior från kina oavsett vad det gäller kostar det inget bör man kanske ana lite oro? vill inte skrämma upp moderatorn, som redan flyttat denna diskussion från mötet med gräsmattor & gräsklippare till verktyg & maskiner

Trevlig afton från en till som inte vill ha den gamla mossmattan tillbaka

Jag håller med dig i sak och visst har tråden blivit OT men samtidigt så tycker jag inte att den är okontrollerbar eftersom inläggen är få men ganska informativa.

Vad gäller iMower så hoppas jag att dessa inlägg får vara kvar om nu någon funderar på att köpa en sådan. Här finns vi ju till för att hjälpa varandra.... :)

Dags för 3v semester och sedan komma hem till en gräsmatta som påminner om en vältrimmad fairway... :cool:
 
askiveski skrev:
Har nu testat en Imower under en knapp timme varefter utväxlingen på höger drivning maldes till grus. Drivning och klipning verkade kraftiga medan den fungerade. Har nu försökt kontakta importören/försäljaren www.imower.se, Dock nedsläckt hemsida, svarar ej på telefon samt annonser på blocket är nu borta. Någon mer som haft samma problem med drivningen? Någon som returnerat? Fungerade service mm

Per
Herr Ståhlman har nu uppdaterat sin sida med en "massa lögner".
Vill inte gå för mycket OT här men du kan läsa mer här samt följa tråden i framtiden:

https://www.flashback.info/showthread.php?p=17435356#post17435356
 
Fick äntligen besked om att extra motor skulle skickas denna vecka. Dock något tveksamt då den lär ju gå sönder om det är samma fabrikat. Men provar detta innan jag utvärderar klipparen.
 
Har nu erhållit två nya motorer. Verkar dock som firman har konkat och kan nog knappast räkna med annan service eller pengar tillbaka. Visar det sig att även de nya motorerna går sönder blir det till att leta annan motor/växeltillverkare. Återkommer om hur klipparen egentligen fungerar.
 
Nonkan skrev:
Ingen större fara, hjulmotorerna verkar gå lite olika fort bara. Det borde lösa sig vid nästa uppdatering.

Varför så mycket fyrkantsmönster förresten? Det blir finare gräs om klipparen får klippa oftare, eller är den med till sommarstugan på helgerna?
Bra att det inte är någon större fara, får lämna in den för uppdatering nästa gång jag är förbi handlaren jag har köpt den hos.

Den klipper inte så mycket fyrkantsmönster utan nån gång då och då. Hittar den en tuva i mitten av gräsmattan verkar den klippa fyrkantmönster till den kommer ut till begränsningskabeln, fram till dess hinner den gå några vändor.
 
Har köpt en begagnad Automower G2 och undrar var man hittar serienummer samt tillverknings år.
 
Stingh skrev:
Har köpt en begagnad Automower G2 och undrar var man hittar serienummer samt tillverknings år.
Oftast sitter det på en klisterlpp alt. nitad plåtbit under luckan där du ställer in klipphöjden. Första året satt det på en klisterlapp i höger bakkant av chassit, ungefär vid handtaget men de försvann tillslut.

Hittar du inget så ta med den till någon HVA återförsäljare så kan de koppla in den i datorn och få fram serienummer den vägen. Ur serienumret går det att läsa fram tillverkningsår + vecka.
 
Tack för svaret Nonkan.
Ser i reservdelslistan att det finns en Autocheck CD och en PC-kabel via USB.
Vad kan man kolla på via den, är det samma info som återförsäljarna har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.