Skulle behöva råd inför prutande av ränta i olika banker. Har någon erfaring av banker i Norrköping. Vem ger bästa räntan? Har i dag Östgöta Enskilda (numera Danske bank). Har haft dem länge, sedan vi köpte nuvarande hus för snart 10 år sedan. Känns jobbigt att byta men tror det kan löna sig att förhandla.
Tacksam för råd!
Lin
 
Fråga (minst) tre andra banker, säg att du letar efter de som kan ge dig lägsta räntan och om de har lägre ränta än nuvarande så går du tillbaka med det till Danske Bank och frågar om de vill ha kvar dig. Ge alla banker en chans är mitt tips, det lokala kontoret kan göra stora skillnad.

Det är inte särskilt bökigt att byta bank.
 
Klart att du skall kolla marknaden lite efter vad som kan vara vettigt för dig. Har du bott i huset i 10 år finns det ju en viss chans att husets värde vida överstiger lånet och att kreditrisken som banken tar är mycket liten. Sådant skall påtalas för att få en låg ränta.

Sedan brukar det inte alltid vara det allra viktigaste att pressa de sista hundradelarna om man trivs med det man har. En del banker har dessutom avgifter som skiljer sig åt rätt så mycket där det kan vara värt att kolla så att man inte går i fällan. (Aviseringsavgifter, årsavgifter, kortavgifter, avgift för Internetbank, telefonbank, uppläggningskostnad, värderingskostnad och en del annat som de hittar på, Och även om de bjuder på det första året, så kommer ju kostnaderna sedan).
 
Håller med Swetrot och tillägger, hur lätt/svårt är det att få eventuella nya
lån/krediter vid renovering, ombyggnad eller tillbyggnad?

Ska ni göra om tex kök, badrum nästa år, är det lätta i nuvarande bank att låna
för detta så kan som sagt den/dom där tiondelarna vara värt att betala.
Det är i och för sig inte fel att ställa frågan till några banker.

Vad har kompisar/kollegor/grannar för erfarenheter med sina banker?
 
Tack för svaren!
Känner att jag måste utveckla min fråga lite. De råd jag söker gäller nybygge. Vi bor i dag i hus men ska under nästa år bygga nytt. Är precis klar att stycka av den tomt vi ska bygga på så nu inväntas arkitektritningar på hus. Huset beräknas koma under nästa vår/sommar. Vet att räntor osv ändras. Det är ju bra att kolla andra banker men svårt att förhålla sig och pruta med nuvarande bank. HUR GÖR JAG? Vill ju få ner räntan så mycket som möjligt. Vad ligger byggräntan på i snitt?
Tackar för svar!
LIN
 
Tror att dom flesta har en ränta mellan 1,8 och 2,0% idag.
Jag brukar kolla lite på comboloan.se (Men som allt man läser så måste man
ju vara källkritisk, allt som står där eller här är inte sant).
Gör deras test för att få ett "personligt förhandlingsunderlag".
http://www.comboloan.se/min_sida/forhandlingsunderlag.asp?Menu=Bolan
Vilka är dina starka sidor. Högt lånebelopp, bra inkomst, låg belåning,
låga fastakostnader etc.
Gör sedan om testet med andra ingångsvärden, vilka råd får du då?
Kan du använda dig av dessa?

Sedan tycker jag att du alltid kan ta upp en diskussion med nuvarande bank om
att du skulle vilja att dom ser över tex den räntan du betalar idag.
MEN kanske höjer dom räntan om dom ser risken med er hushållsekonomi ;-)
Det ska dom väl inte göra men alla svar är ju inte de man vill höra.

Lycka till.

EDIT:
Det vanliga är att man vid nybyggen tar ett byggkreditiv och dessa brukar vanligen
vara något högre en ett lån.
Vanligen får man då pengar utbetalda från kredetivet mot uppvisandet av faktura.
 
Nordea gav mig bästa byggkreditivräntan i Norrköping för några månader sedan, 2% innan senaste räntesänkningen (utan prutning ska tilläggas).
 
Glöm inte bort att inkludera andra lokalkontor för samma bank. När jag shoppade efter en ny bank så prövade jag hos både Danske Bank i Norrköping och kontoret i Tornby och fick oerhört mycket bättre intryck av Tornbykontoret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.