Vad behövs göras när man ska inreda en källare som i dag består av betonggolv och puts på vägg?
Vilket underarbete krävs?
Vi tänker klickgolv och väv på vägg, antar att det är mycket som måste göras innan man väl kommer dit?
 
Under klickgolvet ska det vara någonslags fuktspärrande plats matta, typ platon,men det finns andra billigare varianter
 
Tackar, så man kan alltså lägga golvet direkt på betongen med bara en matta i mellan om jag fårstår dig rätt?
Väggen då? Inte kan man väl smälla upp väven direkt på putsen?
 
  • Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
Hur ser fuktskyddet ut på utsidan av källaren? Jag har själv dränerat om och plockat ner alla tapeter och organiskt material på mina källarväggar. Jag har målat med silikatfärg blandat med strukturmedel för att få mer liv i väggarna. Jag skulle inte satt väv på väggarna.

När det gäller golvet finns det speciell platonmatta som kan läggas. Det är också viktigt att tänka på ventilationen.

Lycka till!
 
Det finns trevliga ventilationer av aktiv typ för sådana här projekt, det är i princip en fläkt kopplad till platonmattan som ventilerar under golvet. Kan vara värt att titta på i en sådan här situation..
 
Instämmer med Thiias, ingen väv eller annat organiskt material på källarväggarna, silikatfärg är vinnaren "under mark". (Kanske för att vi båda är skåningar och har en annan jordsammansättning i marken än i stora delar av övriga landet, men ändå...)
 
klinkers skulle vara att föredra på golvet, annars måste man regla upp med metallreglar samt sörja för ventilation, helst med en fläkt som sades ovan. Alltså först typ platonmatta mot betonggolvet sedan metallreglar som gör luftspalten därefter material att lägga golvet på och antingen en fläkt eller ventilerande golvlister, sen golvet. Likadant med väggarna om man vill kunna ha typ tapet eller liknande.

Vi har inrett två källare nu och i första var vi modigare och kanske dumdristigare än vad vi är idag. Idag använder vi bara silikatfärg, kakel och klinker. Vi skulle aldrig ge oss på att regla upp etc som vi gjorde i första källaren för att få det så trivsamt som möjligt utan enbart gå på säkerhet för material och hälsa.

Det man inte heller tänker på är att det är svårt att få till det här så att det ser snyggt ut. En källar vägg är inte rak på samma sätt som en vanlig bostadsvägg, lister och sånt blir ett himla pulgöra men visst går det om man vill.
 
hejsan,

nej det behövs inte reglas ovanpå platonmattan, den skapar själv en luftspalt. lägg ut golvet direkt på platonmattan. kolla på http://www.fuktsparren.se/ för fläktsystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.