Mellan vilka tider vågar man röra roboten?
Jag skulle ändra en inställning och gick ut vid 23.45 snåret och skulle ändra en inställning för morgondagens klippning och då gick larmet direkt, jag fick inte möjlighet att knappa in den första siffran på pinkoden :mad:

Det står väldigt dåligt i manualen om detta...
Är det någon som vet var man kan läsa detta?
och vad som är nytt i den nya firmware uppdateringen.
Hela larmstycket stämmer ju inte alls med manualen och maskinen.

Det verkar som att den är extra skyddad nattetid men det hade ju varit bra att veta mellan vilka tider...

Någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? :)
 
Redigerat:
leri skrev:
Jag köpte ett gäng av dessa [länk] från claesolson

29:- för 12 st med fett som håller fukten borta, funkar perfekt. Bra att ha hemma :p

Leffe
Jag testade också att köpa ett paket av dessa, men de passar inte till Automower G2 iallafall, då kabeln är för tjock. Kanske en elektriker kallar det 2,5 kvadrat.
Så tyvärr får jag fortsätta av köpa originalet. Men båda är tillverkade av 3M så kvaliteten borde vara densamma.
 
Någon som har ett förvaringshus till Automower?
Hur funkar det? Stänger det själv när klipparen kör in och öppnar när den kör ut?
eller måste man öppna och stänga manuellt?
 
perkele skrev:
Någon som har en uppfattning om hur mycket Imowern låter, jämfört med Automowern?
Såg en av filmerna på youtube där Imowern låter en hel del. Men det kan ju bero på inspelningen också..
Jag har inte hört Automowern, men tyckte inte att iMowern låter speciellt mycket alls, trodde den skulle vara mer högljudd.

Dock vet jag inte om jag har en mycket ojämnare gräsmatta än alla andra, men jag har använt 75 meter kabel ungefär och alla peggar. Hittills har jag behövt att skarva slingan fyra gånger och då har gräsklipparen bara följt kabeln halva slngan ungefär, så nu ger jag upp försöken att försöka använda peggarna. Skall man pegga ner kabeln skulle man behöva minst fyra gånger så många för att vara relativt riskfri, beställde extra peggar, men de var inte med i leveransen.

Så det blir till att gräva ner hela kabeln istället.

När det gäller iMowerkabeln är den INTE förtennad. Om det innebär att den kommer att överleva i marken eller inte återstår att se, dock verkar det inte speciellt listigt. Överväger att skaffa förtennad kabel istället...
 
peoe: Vi har också en imower och vi tyckte inte heller peggarna var bra så vi gjorde så att vi köpte staket vajer, sån där med grön plast runt. Vi gjorde märlor av den ca 5 cm höga (smala för att det inte ska böja sig när man spikar ner dem) och har bankat ner med ca 30 cm mellanrum. Sedan tog vi en kniv för att bara skära av själva gräset så linan får plats emellan grässtrån och inte ligger ovanpå och sträckte. Vår lina har inte gått av. Mkt enklare än att gräva ner som vi började med.
 
grodslukerskan skrev:
peoe: Vi har också en imower och vi tyckte inte heller peggarna var bra så vi gjorde så att vi köpte staket vajer, sån där med grön plast runt. Vi gjorde märlor av den ca 5 cm höga (smala för att det inte ska böja sig när man spikar ner dem) och har bankat ner med ca 30 cm mellanrum. Sedan tog vi en kniv för att bara skära av själva gräset så linan får plats emellan grässtrån och inte ligger ovanpå och sträckte. Vår lina har inte gått av. Mkt enklare än att gräva ner som vi började med.

Smart! Vart köpte ni staketvajern? hur tjock behöver den vara för att funka?
 
När jag lade ner min slinga för en vecka sedan så tog jag en kantskärare/kantspade och en lång bräda och kantskar ett spår. Sedan tog jag ett metall rör (500x8mm vvs rör) och böjde det lite lätt i en ände (ca 45 grader) och trädde begränsnings kabeln igenom röret. Sedan var det bara att trycka ner röret i skåran och dra bakåt. Det tog ungefär 5 timmar att få ner 200meter kabel och skåran har redan vuxit igen så det syns inte att man har någon slinga.
 
haddirajan skrev:
Jag testade också att köpa ett paket av dessa, men de passar inte till Automower G2 iallafall, då kabeln är för tjock. Kanske en elektriker kallar det 2,5 kvadrat.
Så tyvärr får jag fortsätta av köpa originalet. Men båda är tillverkade av 3M så kvaliteten borde vara densamma.
Har en 220 och även då är kabeln trög att få in, men jag tryckte ihop änden så den blev helt rund efter tillplattningen när man klipper av den med tång. Sen trycker jag in den med hjälp av en plattång. Det är väldigt trögt/trångt men det går med lite tålamod och jag ser det som en fördel att det är tajt så kommer inte fukten in :p

Vet inte om G2:ns kabel är tjockare men som sagt med 220-kabeln går det även om det inte verkar så vid snabb test. Lite tålamod så och tången nära hålet och typ 1-2 mm per tryck (annars böjer kabeln sig pga motståndet) så små små steg måste det vara. Och se till att den går enda in det är extra trögt precis när man når fram till metallblecket men med tålamod kommer man förbi även där vilket ju är nödvändigt då metallblecket är där elektriska kontakten skapas när man trycker ihop kontakten.

Hoppas det fungerar för Er också.

Leffe
 
Är väldigt sugen på en Imower, men det som får mig att tveka är att den kan "smita" utan att stanna. Ni som har Imower, hur har det gått sedan ni fäst kabeln på ett riktigt sätt? Smiter den trots en bra installation av gränskabeln?
 
Gangsingen- Min Imower smet när den klippte av tråden och när den lyckades få tag i tråden med drivhjulen och "kastade" den förbi sensorerna, men det byggs ju lätt bort. Min erfarenhet är att den vid smala partier mellan objekt och slinga har en undanmanöver där den inte hanterar att ha koll på slingan och instället kör sitt race för att komma ifrån hindret och då hamnar utanför slingan. Jag såg detta flera gånger och man får i så fall aldrig ha ett träd eller buske nära (ca 1m) slingan. Detta kan man kanske bygga bort men då kanske den inte heller klipper över allt och om det skulle ligga en leksak, pinne eller annan sak ivägen kan ju samma sak hända.
 
haddirajan skrev:
Jag testade också att köpa ett paket av dessa, men de passar inte till Automower G2 iallafall, då kabeln är för tjock. Kanske en elektriker kallar det 2,5 kvadrat.
Så tyvärr får jag fortsätta av köpa originalet. Men båda är tillverkade av 3M så kvaliteten borde vara densamma.
Det är den sort HVA använde till kabeln på tidiga G2. Den kabeln var mycket tunnare. De nyare skarvdonen borde gå att få tag i billigare än från HVA, det är ju 3M som gör dem som sagt. Jag har dock inte forskat närmare i alternativa leverantörer, för sånt orkar man ju inte på jobbet :)
 
haddirajan skrev:
Nonkan: Jag tänkte skicka följande fråga till dig via PM men det är lika bra att vi dokumenterar den för framtida sökningar i forumet.
Min Automower har fungerat bra i ett år (220 AC modell 2008), och den har sökt stationen själv eller knallat in via begränsningskabeln. När den sedan är mellan 5-8 meter ifrån stationen så är det "handskak" så den pejlar in sig klockrent.
Men nu senaste veckan hittar de knappt varandra, idag gick den till och med förbi stationen när den gick via begränsningskabeln, och vände sedan efter tio meter och gick tillbaka igen.
Vad kan vara knas då?
Tilläggas bör att jag tvättat den lite vårdslöst undertill, men jag tycker att den får tåla det :)
Låter som problem med stationen alt koppling station-klippare. Börja med att byta pinkod och sen tillbaka, det kan funka med det. Annars är det nog tjall med stationen som sagt. Har det åskat i närheten?

Är det stationsstrul så är det förmodligen radioantennen för närpejlingen (alltså sista biten in till stationen) som strular. Enklaste sättet att kolla är att använda testpositionen, vet inte om det står om det i i-boken. Ställ klipparen med vänster framhjul vid högra hörnet av plattan och håll inne "0" på tangentbordet. Då kommer det fram lite värden och du kan bläddra mellan sidora med "YES"-knappen. N-värdet ska vara över 100. Är det inte det är det något fel.
 
Liten iMoweruppdatering då...

Efter rätt många timmar i trädgården igår är väl ungefär halva gräsmattan klippt och jag känner mig mycket tveksam till om den kommer att fungera i min trädgård. Min trädgård är en sluttningstomt och på de partierna där jag tänkt att bygga ut gräsmattan och byta ut buskage sluttar det mycket mer - dock trodde jag nog att den skulle klara de befintliga sluttningarna utan problem.

Även här är det rymningsrisken som är det stökiga - klipparen får så pass hög fart nedför slänten så att den inte hinner bromsa när den går över kabeln. Och även om den försöker bromsa så finns det ingen intelligens i den som berättar att nu har du gått över kabeln, för har den väl hunnit över på andra sidan och där inte finns någon kabel (ju) så sätter den igång att klippa som vanligt. Fast på fel sida.

Samma beteende får den om den backar över kabeln för att den stött på ett hinder eller för långt gräs, eller om det finns ett hinder för nära eftersom den inte verkar kunna hantera information från de olika sensorerna direkt efter en annan input - det måste gå någon tidsenhet, gissningsvis någon eller några sekunder innan den är öppen för fler inputs.

Det finns inte heller någon sensor bak och eftersom den backar när den stöter på ett hinder eller kabel måste det finnas gott om luft.

Den känns också som om den har ett ganska korkat beteende för att komma förbi en trång eller på annat sätt svår passage - jag satte laddningsstationen på den plats där jag kunde få en lång rak inkörningsväg. Som av en händelse blev det vid altanen där den samtidigt kunde få lite skydd under altanen på sikt. Däremot är ett av de brantare partierna någon eller några meter därifrån och den har enormt svårt att hitta ut från laddningsstationen eftersom den alltid vill svänga vänster när den kommer fram till slingan. Hade den chansat på höger ibland eller haft ett mer slumpartat beteende hade det gått bättre. Eftersom den dessutom sladdar runt i sluttningen blir det ganska ofta att den kör precis samma vända väldigt många gånger.

Jag har också problem med att hjulen gräver upp slingan när den slirar lite, så jag fick göra om hela slingan igår och gräva ned den, vilket är bland det tråkigaste jag gjort faktiskt. Det är nog inte iMowerrelaterat och hade jag varit säker på att den skulle klippa min gräsmatta fin under några år nu hade det absolut varit värt det...

Igår hade iMowern krupit upp på laddstationen och gjort sönder toppen på plasten på en plats. Det följer med en metallbygel som skall sitta över laddstationen (och som satt på plats). Dock hade jag inte förstått att syftet med den var att stoppa maskinen från att klättra över laddaren, trodde mest att det var ett skydd för metallbläcken i laddstationen, så att det inte skulle komma djur mot laddningsbläcken. Därför hade jag inte förankrat den ordentligt i den mjuka jorden. Den skall sättas fast ORDENTLIGT när maskinen kommer åkande och med full fart vill krama laddstationen.

En annan faktor är att det faktiskt är en liten ettrig, ganska högljudd fläkt i nätaggregatet. Eftersom nätagget skall sitta inne och det är lämpligt att ha laddstationen ute vvar jag lite brydd. Det visade sig dock att jag kunde trycka igenom kabeln genom en fönsterlist, dock låter nätaggregatet så mycket att jag måste komma på någon annan idé - så kan jag inte ha det. Uppskattningsvis låter den en bra bit mer än min PS3:a som står i samma rum.

Jag ger den några kvällar till för att se om jag kan få den att klippa hela gräsmattan istället för bara längst nedanför sluttningen som det är idag och om jag kan bygga bort maskinens rymningsförsök. För mig är det egentligen ingen stor biggie om den skulle ta sig utanför slingan - den kommer inte att kunna ta sig bort från min tomt i alla fall - det är mest jobbigt att ha den pipande i trädgården på blandade platser. Har man staket eller täta buskage är ju inte det en faktor.

Slutligen måste jag nog säga att jag aldrig hade låtit den köra på en gräsmatta med riktigt små barn som inte har vett att flytta sig - ibland kör den på ganska hårt och någon gång ibland struntar den i att sensorn säger att den skall flytta på sig - normalt om den nyss varit vid slingan eller laddstationen. Och med tanke på att den kröp upp på laddstationen och gnagde hål i plastchassiet vill jag inte veta hur en bebis hade sett ut om den hade varit i samma situation, å andra sidan låter det kanske generellt sett som en dålig idé att lämna såväl spädisar som gräklippare utan uppsikt - i alla fall i kombination...

Och till sist. Det är ju fiffigt att man får med nycklar till maskinen, känns väl som ett ok, men inte wow-stöldskydd. Effekten förtas väl lite av att nyckeln måste sitta i alltid när maskinen går, så då skall man gå till laddaren och ta ur nyckeln efter färdig klippning eller? Förstår inte tanken riktigt...
 
peoe- Ser att du har samma problem som jag hade, tror inte den e riktigt genomtestad ännu.

Funkar det bra när den går in å laddar (när den inte äter upp laddstationen), min backade ut och började pipa efter några timmar.

Det där med att den får hög fart och inte hinner stanna när det är nedförsbacke till slingan kommer du att få oavsett modell. Vet som har samma problem med en automower, men den stannar dock och står stilla till man släpper in den igen.
 
Äntligen har man fått hem sin automower, kändes bäst att kunna köpa den av en lokal handlare som man kan ringa till och lämna in den till service till.

Nu är det ju dock student-tider så idag måste man givetvis iväg på detta istället för att ligga i trädgården och spika slinga, jag får helt enkelt se fram emot morgondagen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.