Lindhardsen skrev:
Hej!

Är det någon som har ett bra tips för att hitta vart det har blivit brott på min slinga?
Jag har haft hantverkare hemma och fixa lite på tomten, och de har grävt över kabeln på 22 olika ställen. Fast nu har jag fixat dessa, och det pipar fortfarande om laddstationen när jag använder testknappen :(

En annan fråga: Jag verkar ha tappat bort rullen med den medföljande "automower" kabel (alltså för sökslinga/avgränsning).
Går det bra att använda en annan kabel, eller har denna någon hemlig egenskap som gör att man måste använda denna???

Hur har det gått har du hittat brottet ?

Ett bra sätt är att Ohm-mäta, först hela slingan tta bort kontakterna från laddstationen, och kolla begränsarslingan,
sen mäta från sökslinga till vardera sidan om begränsarslingan, då kan man iaf härleda till vart man sk börja leta.
 
Ser att ni diskuterar Automower i denna tråden, och jag som många andra tycker att detta måste vara alla killars pryl :)

Har fått tag på en automower av modell G2 som bara är körd en halv sommar. Den är av Electrolux modellen, d.v.s. den lite blankare kåpan.

Skall installera den på min nysådda gräsmatta om ett par veckor, har ca 500m begränsningskabel och 250 märlor, detta kommer inte att räcka då min tomt är närmare 1500 kvm gräsmatta.

Nån som har tips på vart man kan köpa denna kabel samt märlor till överkommligt pris?

Dessutom undrar jag är det lämpligt att jag lämnar in maskinen för service och uppdatering av mjukvara etc innan jag kör igång den? den är som sagt använd mycket lite och ser mycket bra ut i skicket.

Tack på förhand!
 
Vilken ska JAG välja då?
Har ca 500m2 gräsyta, resten är planteringar, terasser och stenbeläggningar. Ska jag välja den enklaste varianten?
 
imported_Anders_S skrev:
Vilken ska JAG välja då?
Har ca 500m2 gräsyta, resten är planteringar, terasser och stenbeläggningar. Ska jag välja den enklaste varianten?
Nä? Ta du 220n, för den hittar till laddstationen när den behöver. Det gör inte den minsta om jag minns rätt...?
 
Det enda som jag egentligen är lite missnöjd med är att pinkoden/tjuvlarmet beter sig lite konstigt.
Ibland när man öppnar till knappsatsen så ber den om PIN-kod direkt, och då fungerar allt som det skall. Ibland så är man direkt inne i menyerna och kan programmer/skicka hem honom eller vad man vill göra. och ibland så händer ingenting (den ber inte om pin-kod och menyerna fungerar inte alls, och efter några sekunder låter den som en brandvarna, och DÅ ber den om pinkod. (utan att ha gett mig en chans att trycka in pinkoden innan larmet går).
Med larmet aktivt på 230ACX , så måste man trycka in den första siffran på pinkoden varje gång man öppnar luckan.
Då går inte larmet.
 
hur långt ner behöver man gräva ner kabeln?
 
Man behöver inte gräva ner kabeln. Det går fint att lägga den på gräset och "spika fast den" med medföljande plastspikar.

Berka81: Jag har lite drygt 2200 kvm tomt och fick ca 100 meter kabel över efter installation (började med 500 m). Har du inte jättemånga prylar du ska dra slingan runt så kommer det nog räcka fint!
(Annars ser jag inte varför det inte skulle gå bra med "vanlig" kabel. Extra kabel finns säkert hos din lokala återförsäljare)
 
anden213 skrev:
(Annars ser jag inte varför det inte skulle gå bra med "vanlig" kabel. Extra kabel finns säkert hos din lokala återförsäljare)
Originalkabeln är förtent och tål att ligga ute, kolla länken jag lagt in ovan för att se pris på originalkabel (dyr men bra till detta ändamål)
 
Tag_H skrev:
Hur har det gått har du hittat brottet ?

Ett bra sätt är att Ohm-mäta, först hela slingan tta bort kontakterna från laddstationen, och kolla begränsarslingan,
sen mäta från sökslinga till vardera sidan om begränsarslingan, då kan man iaf härleda till vart man sk börja leta.
Har inte hittat än, men skall ta tag i detta i helgen... Gräsmattan börjar jo att växa sig vääääldigt lång! Tack för tipset.
 
När det gäller begränsningskabel fungerar säkerligen det mesta. Är den mång- eller flerkarderlig är det dock lämpligt att den är förtent, men vilken kabel som helst skall fungera.

När det gäller nedgrävningsdjup handlar det nog om så grunt som möjligt - alltså någon till fem cm. Men som sagt kan du lägga fast kabeln med märlor om du har tillgång till det. Fast är det en nysådd matta är jorden säkert så mjuk att det är lika enkelt att lägga ned den i jorden direkt.

//peo
 
haddirajan skrev:
Nä? Ta du 220n, för den hittar till laddstationen när den behöver. Det gör inte den minsta om jag minns rätt...?
Har du ju rätt i. Såg inte att den laddas manuellt. Då försvinner ju lite av vitsen (som jag ser det) att den ska klippa och ladda själv, och inte med handpåläggning så att säga.
 
Hej,
hur gör ni när ni skarvar slingan? Behöver man köpa originalskarvar för 20 kr styck eller går det bra att löda/vira ihop kablarna och tejpa med vulktejp?
 
Alla borde läsa manualen före man ställer frågor i forumet... :)
Då dessa skarvar skall ligga ute i fukt och tjäle så duger inte en lödning eller tejp, det kommer bli brott på slingan ganska snabbt då.
Clas Ohlsson varianten ser ju ut nästan som originalet, så den borde funka bra.
 
Någon som har en uppfattning om hur mycket Imowern låter, jämfört med Automowern?
Såg en av filmerna på youtube där Imowern låter en hel del. Men det kan ju bero på inspelningen också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.