Jag skall sätta upp solfångare och tänkte ordna så att jag kan ändra lutningsvinkel på dom
allt efter solhöjden. Hur löser man en röranslutning till det på bra och billigt vis?

På vintern när de behövs som mest skall de vinklas upp ca 80 grader (nästan lodrätt) , och på sommaren vinklas ner till ca 35 grader.
Jag minns just nu i skrivande stund inte de exakta vinklarna men jag har under ett års tid mätt solhöjden, riktningar och antal soltimmar vid olika tider på året, så alla uppgifter finns nedskrivna. De kan naturligtvis också ganska lätt beräknas men jag ville ha exakt uppgifter på just min plats uppe på taket med skog och annat i vägen som skymmer lite i vissa riktningar.

Själva vinklingen av panelen är ganska lätt att göra, men hur löser man det med röranslutningarna? Finns det bra svivlar(?) eller skall man linda rören några varv i spiral så att de kan böjas fram och tillbaka?

Är det någon som har gjort nåt liknande eller har idéer kring detta?
 
Lägg dom pengarna på 20% mer solfångare så har du samma effekt!

Mats
 
eller snarare ställ dom för vinterdrift,sommartid får du tillräckligt iallafall och du slipper installera kokskydd eller ledbara anslutningar.
 
leifa.k:
Angående flexrör så har jag kollat med Sfinxsolar och rören kan bara böjas max 20 ggr, sedan spricker dom. Ungefär som kopparrör, de härdar efter att de böjts.

Men jag har funnit att silikonslangar kan användas, de tål upp till 250 grader. Typ kylarslang till bil, fast industrikvalitet. De kostar ca 300:- per meter.

Mats757:
Ett par meter slang för 600:- samt kostnaden för ett hembyggt vridbart stativ räcker inte till många kvadrat solpanel. Men en idé är att sätta en panel i sommarläge och en annan i vinterläge. Jag har just nu 2 st 5m2-paneler och snart har jag två st till, totalt 20m2.

Kanske man skulle sätta upp de fyra panelerna i fyra olika lutningar? Funkar det inte så bra kan man ju senare ändra på någon av dom.
 
Min solfångare som följde med huset är ca 18år och är kraftigt vinklad för att ge mest under vår och höst. På sommaren skulle den annars bara ge ett överskott till ingen nytta. På vinten, tja eller här är det mest höststormar hela den sk vintern, är det inte mycket sol ändå.

Jag vet inte om jag skulle vilja börja bända i något under vintern. Upp till 250 grader men hur låg temp klarar de och vilket tryck? Men det skulle vara häftigt om det fungerade.
 
Silikonslangarna skall tål från -60 till +250 och flera bars tryck, jag minns inte exakt nu, så lite kyla skall inte vara något problem.
Men att gå upp på taket i mars med 50 cm snö och vrida på ett fruset stativ är ju inte så lockande.
Eftersom jag skall värma en pool och ett växthus så vill jag även på sommaren få ut så mycket värme som möjligt.
 
Min anläggning är extra vinklad så det ger mer på våren och hösten. Men den ger mer än tillräckligt under sommaren, överskottet är för mig oanvändbart, men skulle jag ha en pool då skulle det dit..:D
 
TanjaoMarkus:
Vad har du för vinkel på din solpanel, och hur många kvadrat är den?
 
Det regnar och jag ville inte gå ut och mäta så jag ringde en som har hållit på med solfångare de senaste 18 åren.

Lite information som jag fick
*Ideal värdet på våra breddgrader är 45, Portugal skulle ligga på 30
*Om instrålningen skiljer mer än 30 mot glaset studsar ljuset ut igen annars går det igenom
*det finns antireflexglas där går ljuset igenom oavsett vinkel

Du som har uträknat vinklar över året får lätt att se vad som blir en bra vinkel.:)

Min nuvarande är 18 år, och ca 10kvm. Skall i sommar byta mot en ny Lesol,i samma storlek, som på pappret kommer att öka verkningsgraden ca50%. Vi får se, men det blir bättre.

Den står idag i sydvästligriktning, eftermiddags- och kvällssol. Skulle jag sen vilja öka antalet skulle jag ha en lika stor i sydöstligriktning, för att få fler soltimmar om dagen, men behovet finns inte. Det finns ju dagar det är sol på morgonen och mulet på kvällen och tvärtom.
 
Hej Ljusbåge

Om man vill maximera utbytet av sin solfångare så kan man överdimensionera ytan och vinkla upp solfångaren. Man vinner då 2 fördelar:

1. Anläggningen blir mindre benägen till kokning under sommaren. På sommaren har man ofta ett rejält överskott av solenergi.

2. Man får ut mer energi när det verkligen behövs, d v s på höst/vinter/vår när solen står i en lägre vinkel.

Solfångare är så billiga per kvadratmeter att det inte lönar sig att optimera vinkeln. Det är dessutom vidrigt varmt (upp till 200 grader C) och ett rejält tryck uppe vid solfångaren, svårt att få till något som fungerar i längden. Annat är det med solceller, de är svindyra i förhållande till vad de ger, där lönar det sig med solföljare i vissa fall. En plan solfångare presterar bättre när den är nedsänkt i taket eftersom värmeförluster från kanter och baksida minskar, ofta högre utbyte än vad SP uppger.

Hej TanjaoMarkus

Jag var en av de första som fick de nya Lazerplate kollektorerna från Sunstrip i kombination med AR-glas i mina Lesoler. De ligger i 45 graders vinkel mot SSV. De är mycket skarpare än de gamla kollektorerna med svartkrom. Jag har en stagnationstemp över 200 grader, så jag måste ha en SYR för kylning. De presterar väldigt bra t o m under vintern.

MVH/Gano
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.