Sophie skrev:
Vi har nya vattenburna element så det är inga problem att måla dem. Jag tycker bara att de dels är betydligt fulare än de gamla sektionsradiatorerna och dels att de sticker ut mycket när de är kritvita.
Kanske för sent i ditt fall men ta gärna en titt på dessa nyproducerade sektionsskönheter:

http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/

Jag har själv valt dessa som ersättare till orginalmodellerna och de är slående lika, och jag kan inte föreställa mig att det skulle vara något jätteproblem att bryta t.ex. en linoljefärg el. dyl. och måla ihop dem med panelen. (Jag har alltid målat liknande radiatorer i stadslägenheter i antikvitt utan problem).

P.s. Lådor är charmigt men en nackdel förutom att effekten blir sämre är att det är svårare att lufta. I de fall jag sett med lådor från 1920-30 har detta inneburit att man slutat lufta efter ett tag, med rost, dropp och förstörda golv mm som följd - dessa konsekvenser har dock varit dolda av de fina lådorna...på gott och ont-mest ont. Det är ofta bedrägligt 'fiffigt' att bygga in vatten.
 
Hermes: Nja vi har inte köpt nya element utan det satt nya i huset när vi köpte det...och eftersom de fungerar utmärkt hade vi tänkt behålla dem fast det hade varit mycket snyggare med sektionsradiatorer (finns på Rinkabyrör oxå) Det är ju en ekonomisk fråga i vårt fall. Det blir för mycket pengar att byta alla bara för att de är fula.

Ang elementskåpen så sitter det tyg i dörrarna och det finns en öppning uppåt i bakkant på ovansidan. Effekten blir väl ändå försämrad något men inte märkbart. Dessutom satt de bara fast med haspar så man lätt kan lyfta bort dem och lufta... men jag håller med det är lätt att man glömmer sånt när man gömmer elementen. Fast vi har flera rörmokare i familjen så våra element kollas ovanligt ofta ;)
 
Den här varianten verkar finnas för vatten eller oljeburen el
 
imported_Byggaren skrev:
Du har fått rätt svar. Det finns ingen färg att måla med efteråt som står emot värmen från elradiatorn. Den färg som sitter där är brännlackerad i ugn, men även den gulnar med åren om den är vit. Därför övergick man till att måla ljusgrått på elradiatorer.

En annan möjlighet för trådskaparen och dig att få en elradiator som 'smälter' bättre 'in' på väggen är att kika på LVI-s SET-radiatorer av gjutgranit. Den är helt slät i ytan och har ingen synlig termostat.
______________________
Byggaren
Det finns sprayfärg att måla tex avgasrör på bilar som klarar 880grader konstant.
Inte tusan kan ett element bli så varmt..

Kolla hos bildelsfirman.

/ Fredrik
 
morsan skrev:
Den här varianten verkar finnas för vatten eller oljeburen el
Tydligen så utgick den..?

Ingen med fler tips på EL-element med "riktig" retrolook?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.