I går satt jag och tittade igenom mina försäkringar och läste igenom villkoren för min försäkring (Folksam) och reagerade lite på en formulering:

"I våtutrymme betalas inte skada på det ytskikt inklusive tätskikt genom vilket läckaget uppstått..."

Kändes lite mysko, så jag ringde och frågade vad som gällde. Visade sig att om man haft läcka på t.ex. golvet så pyntar de inte klinkret och tätskiktet men de tar hand om resten, vilket då innebär att jag vid en ev skada skulle betala självrisk plus klinker och tätskikt för golvet. Jag trodde i min enfald att jag skulle få ersättning för hela badrummet om olyckan skulle vara framme...:confused:

Tyckte resonemanget verkade lite krystat men jag fick ge mig (envis handläggare...:D). Passade då på att fråga vad som gäller och fick till svar att man skall rätta sig efter BKR eller GVK's branschregler vilket jag tycker var positivt. Åtminstone ett klart svar!

Det är nu vi kommer till det roliga i kråksången - Min syster har precis fått en fuktskada i sitt badrum och en byggfirma (utvald av folksam) håller på med jobbet. Vid denna renovering har de satt in o-organisk skiva vid duschplatsen och kartonggips i resten av badrummet.
Jag upplyste handläggaren om att detta innebär att ingen som är ansluten till BKR då kan göra jobbet utan att bryta mot branschreglerna (eller friskriva sig) varpå han svarade:

"Vi ersätter bara till tidigare skick, bortsett från våtzonen. Det är kundens ansvar att tillse (och betala för) de oorganiska skivorna som krävs i resten av rummet. Var det kartonggips sedan tidigare så ersätter vi endast detta..."

Jag vet att min syster inte har en susning om detta utan bara förlitar sig på vad byggaren sagt och gjort, samt vad försäkringsbolaget sagt (eller inte sagt...) I och med detta kommer en försäkringsreparation att resultera i ett våtrum som inte är godkänt enligt branschreglerna utifall någon ansluten till BKR gör jobbet.

Jag undrar hur försäkringsbolaget reagerar om det blir en ny fuktskada i det "felaktigt" reparerade våtrummet reparerat på deras anmodan!

Jag tänkte att jag skulle ta och ringa runt till några olika bolag och se vad de säger i samma fråga, men jag tänkte höra efter vilka svar ni på forumet fått från era försäkringsbolag, både vid nyproduktion och vid försäkringsskador.

Vilka svar har ni fått? Är alla bolag lika krystade?
 
W
Jag har också Folksam.
RIngde och kollade med dom vad som gäller i tvättstuga, till svar fick jag " Lägger du klinkers måste du ha fuktspärr under, lägger du plastmatta behövs inte det eftersom den fungerar som fuktspärr i sig, mattan ska vikas upp 2dm mot vägg, inget tätskikt behövs på väggar, annars är det bara att följa branschorganisationens rekommendationer"
Golvläggarna var här och jag snackade med dom och berättade vad mitt försäkringsbolag nämde, att det ska vara 2 dm upp mot vägg, VA? sa dom nä vi kör bara med 1 dm, 13-14 cm kanske max.
På gvk's hemsida står det att det ska vara uppvik mot vägg, men inte hur mycket (har iaf inte hittat nåt mått) inget tätskikt behövs på väggar.
Frågade även om tätskikt på vägg, det svaret jag fick av dom var, "Tätskikt på väggar kring brunn"
Firman är GVK certifierade så dom borde veta vad dom snackar om, lite kluvet, men vi gör som firman sa till oss.
 
Man skall nog inte hugga i sten vad en telefonoperatör hos Folksam yttrar sig i vissa frågor. Be att få tala med en sakkunnig i frågan alt be att få hemskickan skrift på vad ni disskuterar och på vilka regler som gäller.
Alt kolla med fler än 1 nisse på Folksam. Tänk om den nissen "kommer ihåg fel" och yttrar sig i en fråga där den egentligen inte borde och så vipps så har man byggt en helt badrum grundat på vad en har sagt på Folksam. Vilken man dessutom bara har hört "muntligt"....
 
W
Folksam har ju en egen stab som sitter med byggfrågor som man kan ringa till vilket jag gjorde, i vilket fall som helst så skulle man följa gvk's regler vilket vi gjorde, följer man dom så borde man ju ha sitt på det torra? det som avek var väl uppviket mot vägg, men det skadar ju inte att nån dm till egentligen även om det iaf inte gick att göra så överallt.

Fast det är ju sant som du säger med iaf om man ska göra om ett helt badrum själv och nissen på Försäkringsbolaget ger helt fel info, har man en firma hemma som är certifierad så följer ju dom rekommendationerna och då borde det heller inte vara några problem om det nu skulle hända nåt
 
Redigerat av moderator:
DVE skrev:
Man skall nog inte hugga i sten vad en telefonoperatör hos Folksam yttrar sig i vissa frågor. Be att få tala med en sakkunnig i frågan alt be att få hemskickan skrift på vad ni disskuterar och på vilka regler som gäller.
Alt kolla med fler än 1 nisse på Folksam. Tänk om den nissen "kommer ihåg fel" och yttrar sig i en fråga där den egentligen inte borde och så vipps så har man byggt en helt badrum grundat på vad en har sagt på Folksam. Vilken man dessutom bara har hört "muntligt"....
Personen jag pratade med var ingen operatör utan var sk "sakkunnig".

Det som var mest intressant i denna konversation var att de inte bekostar en reparation av ett skadat våtrum till dagens regler utan lämnar detta till kunden att veta, begära och betala.

Om man inte är insatt i dagens regler är det ju lätt att anta och tro att försäkringsbolaget tar hand om reparationen på bästa sätt eftersom de anvisat firma för reparationen. Så verkar ju inte vara fallet..
 
W
Elvis69 skrev:
Personen jag pratade med var ingen operatör utan var sk "sakkunnig".

Det som var mest intressant i denna konversation var att de inte bekostar en reparation av ett skadat våtrum till dagens regler utan lämnar detta till kunden att veta, begära och betala.

Om man inte är insatt i dagens regler är det ju lätt att anta och tro att försäkringsbolaget tar hand om reparationen på bästa sätt eftersom de anvisat firma för reparationen. Så verkar ju inte vara fallet..
Men går det att göra mer rätt för sig än att ta in en gvk certifierad mattläggare som lägger matta, klinker eller kakel?
 
2 dm uppvik?
Det är ju helt befängt, vattnet rinner ju ut över tröskeln lååångt innan det hunnit stiga över två decimeter. Vad tänker de med?
 
Menar dom inte 2 dm ifall man inte har tätskikt på väggen då? Normalt sett har man ju tätskikt på väggen också och då spelar väl uppviket mindre roll så länge det överlappar.
 
Enligt BKRs braschregler så är det 50mm uppvik på tätskikt i tex WC utan dusch
 
Elvis69 skrev:
Det som var mest intressant i denna konversation var att de inte bekostar en reparation av ett skadat våtrum till dagens regler utan lämnar detta till kunden att veta, begära och betala.
Det är en allmän princip hos försäkringsbolagen. Frågan är aktuell även i fallet putsade frigolitfasader utan dränering. Om man drabbas av fuktskador med en sådan fasad ersätts bara återställning av fasaden med samma (felaktiga) konstruktion. Om man vill ha en mer fuktsäker vägg får man stå för extrakostnaden själv.

Man kan ju dock tycka att försäkringsbolagen borde informera om detta i förväg.
 
W
Jaa ni, har ingen aning varför det just ska vara 2 dm, precis som Wazowski säger så hinner det ju rinna ut på andra ställen före, i våran tvättstuga har vi 3 dörrar där det är från 20-40mm uppvik å normalt sett i både tvättstuga å badrum så är ju tröskeln inte 2 dm från golv.. så även om det är 2 dm på alla väggar så går det ju inte att ha det där dörrar finns...
 
W
hittar inte riktigt.. läste om ersättning, 10% i självrisk lägst 5000, vid läckage..
hittar inget om hur tvättstugan ska fuktskyddas, krav utförande etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.