Jag vet inte heller vad du sa till banken... Allt handlar om hur ditt upplägg ser ut och hur du presenterar dig själv till banktjänstemannen. Är du flamsig, och du inte uppger namn och berättar om en ekonomi ihopbyggd av stöttestenar som barnbidrag och vårdnadsbidrag hit o dit, samt deltidsarbete så tror jag inte det lockar en bank att låna några stora summor.

Du ska framstå som stabil i familj, ekonomi och jobb. Jag tycker inte det känns så här. Utan det verkar vara lite upp och ner.

Du frågade :)
 
Nä jag kan nog tänka mig att det inte lät så bra eftersom jag inte hade möjlighet att söka ett formellt lånelöfte p.g.a. betalningsanmärkningen. Får nog hålla mig till tåls tills den är borta om någon månad.

Stabil familj, ja visst är jag skild...men det är känns som fler är det än gifta....så där tror jag inte det finns ett problem

Jo ekonomin ska se lite bättre ut, sista smålånen ska bort och sedan spara ordentligt några månader så har vi en ordentlig grund där med (Visserligen inget vi pratade om...nämnde bara att vi hade en insatts på 500 000)

Jobben är stabila, jag har börjat arbeta på min gamla arbetsplats, men som ekonomiassistent istf barnskötare. Jag ligger kvar på samma anställningsår som tidigare, vilket var 1988. Och sambon har varit anställd i fyra år. (detta diskuterade vi inte heller)

Vårdnadsbidraget och det delade kostnaderna kan jag hålla med om att det inte borde räknas in. Men barnbidraget brukar de flesta banker räkna in i budgeten, dom är jue faktiskt tänkta till barnet och inte bankboken. Senast jag var på SHB så fyllde vi i dom i låneansökan

Ju mer jag tänker efter så tror jag att han bara slängde ur sig ngt p.g.a mitt frågesätt

-------------------------------------------

P.S japp, jag frågade, tycker att det kan vara bra att se hur det framställs i andras ögon, speciellt med alla turer runt alla barnens utgifter. Visst är det konstigt att något som man själv ser som optimalt för alla kan vara annorlunda för andra :)
 
Redigerat:
En liten update...

Har börjat jobba och gick igen till SBAB med mina nya uppgifter. Fick utan problem ett lånelöfte på 5milj, lät som vi kunde få mer om vi önskade. Så nu skriver vi förhoppningsvis på ett kontrakt i dagarna på en villa med milsvid utsikt över Spånga och Stockholm.

Vi hade tänkt att bygga, men hittar inga tomter som har "det DÄR" läget, så vi bytte strategi hastigt och lustigt
 
Gratulerar, (om det är nåt på gång som jag tolkade det...)

Skönt.
 
Hej, Googlade runt lite, och hittade denna gamla tråd, så istället för att göra en ny så uppdaterar jag denna 6 år gamla tråd =)

Jag och min sambo är inne och kollar på lån från SBAB och har fyllt i alla uppgifter. men såg en sak som såg skum ut:

Med barnbidrag får vi låna 572 737 kr
Utan barnbidrag får vi låna 894 947 kr

Vad beror detta på? Har tagit kontakt med banken, men är ivrig på svar så frågar er visa nissar på byggahus samtidigt =)
 
Utan barnbidrag så räknar de kanske att ni inte har barn och de är ingen inkomstkälla utan en ekonomisk belastning enl dem
 
Man hade redan innan dess kryssat i att vi har barn, och sen kommer barnbidrag som ytterligare ett alternativ, men så kanske det kan vara.
 
Pölze skrev:
Man hade redan innan dess kryssat i att vi har barn, och sen kommer barnbidrag som ytterligare ett alternativ, men så kanske det kan vara.
Eftersom ni har kryssat i barn så ses de som en "kostnad", vilket de, om man skall vara hård faktiskt är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.