Vi letar efter en murspis eller braskamin för att placera i ett hörn i vårt hus, någon som har nått tips eller en ide om vad som skulle kunna passa.Gärna bilder! Tack!
 
Hej!

Vi har precis innan jul installerat en Nibe "Rosendal" i ett hörn i vardagsrummet. Blev kanon, om jag får säja det själv!  :D

Mysfaktorn är hög och vi har faktiskt hållit huset varmt nu under den kalla månad som varit med hjälp av kaminen! Har frånluftvärmesystem och elpatronen har inte behövt jobba alls!

Du kan se bild på den här: http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/murspisar/Rosendal.htm

//Helena
 
Tack för tipset! Har du möjligtvis någon bild på detta att dela med dig?
 
hur mycket fick ni ge för murspisen, skorsten och alla andra tillkommande kostnader?
slutsumman alltså?Den är jättefin!
 
Det går också att sätta den brandvägg som ni ändå måste ha på diagonalen i hörnet av rummet och sätta en vanlig braskamin på den.
 
Tack, vi är mycket nöjda med vår spis! Tyvärr har jag inte några bilder att dela med mig av, eftersom jag är fullkomligt värdelös på digitala grejer... men det ser faktiskt ut precis som på bilden från Nibe, likadant hörne fast lite andra tapeter och lister...

Priset totalt blev strax under 35.000.- inkl. spis, allt ihopsättningsmaterial, skorsten och material för brandvägg, förutom montage. Det var dock lite rabatt då. Pappa och sambon satte ihop allt själva. Brandväggen är murad och putsad och sen målade vi allt med strukturfärg. Det var några timmars jobb totalt, men det var det värt! Jag är dock glad att jag var med och täckte väggar, golv och tak runt om ordentligt, för det blir en del söl...

//Helena

 
Har ni ett enplanshus då eftersom i fick ett pris på 50.000kr.Vi har 1/2 plans hus.Jag förstår inte riktig det där med brandväggen,har ni murat upp den själva.Jag trodde den ingick med murspisen? :-?
 
Hej igen!

Ja, vi har ett enplanshus, tror skorstenen är 6,5 meter.

Brandväggen har vi murat upp med block som vi köpte på samma ställe som spisen. Det ingår inte, priset för en färdig vägg utan arbete är strax under 2000.-, inkl. stenar, bruk och puts.

Har ni fått pris inkl. montage? Isåfall springer det nog iväg och skorstenen kostar ju en del för varje extra meter man behöver. Skall ni ha några böjar på den? Vår är rak, och det sparar man ju några kronor på också.

Jag kan rekomendera att ni sätter in den själva, för att spara lite pengar, om ni inte har tummen helt mitt i handen. Nu är ju "mina gubbar" ganska händiga, men det krävs inget geni för att läsa ritningarna och instruktionerna. De är väldigt tydliga och ingen av oss har monterat kamin förr. Putsningen av brandväggen var lite svårare, men pappa fixade det jättebra. Det är konstigt med de där 40-talisterna, de kan ju allt! Tänk om man själv var sån...  :-/  Vi kollade vad det skulle kosta att få hjälp med det och det skulle gå på runt 3000.- att få det fixat av en fackman!  :surprised:

Nu låter jag förmodligen som världens snåljåp, men det är jag faktiskt inte. Snarare tvärtom, men för att jag alls skulle få en spis krävdes viss sparsamhet...  ;)

Mitt tips är att ni kollar runt och jämför priser. Ibland har de ju erbjudanden. Om ni ändå inte tänker sätta in den inom en jättesnar framtid, så vänta till våren/sommaren, för då är nog marknaden lite svalare och det kanske är lättare att få ner priset?

//Helena
 
Var ni tvugna att ha förstärkning under i grunden? isåfall hur gjorde ni det och kostnad.Vi vill så gärna ha denna murspis med det låter lite krångligt och svårt, tänk om man gör nått fel?Att mura själv låter ju väldigt svårt!
 
Hej igen!

Nej, vi gjorde ingen extra förstärkning under. Grunden är platta på mark, så den är tillräckligt stadig för att ha en spis på. Vi sågade dock loss parketten, så den står på en plåtbotten (som ingår i leveransen) som ligger direkt på betongplattan. Själva spisen kommer ju i tre stora sektioner som man limmar ihop, så det kräver ju ingen murarkunskap, bara precisison för att få det jämnt och snyggt. Brandväggen kräver inte heller någon hantverkare. Det är bara att mäta upp hur mycket vägg man vill ha, få en jämn förstarad med 90 graders vinkel och forstätta bygga upp. Kladdigt blir det, men det är ju bara att täcka golv och väggar så är det inte heller något bekymmer.

Men om ni känner att det är ett övermäktigt jobb, så ta hjälp för sjuttan! Köp med installationen och få det gjort på ett par dagar, installerat och klart, måla kan ni ju kanske fixa själva senare för det är bra om spisen får torka lite innan målning. Be att få en offert på rubbet, lämna nyckeln, kom hem och njut sedan av er urtjusiga murspis! Det kan vara värt lite extra för att få kaminen på plats för det förhöjer verkligen hela huset och allmäna humöret!   ;)
Jag hade ju snålbrallorna på mig och det var inte jättesvårt för min sambo och pappa att fixa installationen, men det fick ju ta sin tid. Jag vet inte hur många timmar de höll på men det var ett par helger som gick, samt ett par - tre kvällar i veckan mellan helgerna. Men de tyckte att det var kul och det är nog viktigt också! Tycker man inte det är en kul utmaning kanske man inte skall ge sig på det?

Förresten, det krävs bygglov för kamin och så måste sotaren komma och godkänna installationen! Vi hade kamin med i vårt ursprungliga bygglov, så det vet jag inte vad det kan kosta, men sotaren kostade ca 1400.-.

//Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.