Hej!

Jag skulle tro att det tar längre tid än så, då 125 kvm/tim är den yta klipparen lägger efter sig, men många ställen blir ju klippta fler agånger under den slumpmässiga klippningen samt så har väl klipparen en viss batteritid och laddningstid att ta hänsyn till.

Ett exempel på en Wiper:
klipper ca 300-450 kvm/tim har en klipptid på 3 timmar och en laddningstid på 3 timmar.

Så som jag tänker borde den lägga 3600-5400 kvm klippyta på 24 timmar men detta får inte tänkas som kvm gräsyta då den skulle behöva kunna styras att aldrig gå på ett klippt område mer än en gång.

kikade lite på din klippare, 40 min laddning 90 min klippning ger 11 klippningar på ett dygn
90=(1,5h*11)*125=2062

Givetvis varierar detta beroende på hur mycket gräs som ska klippas ;)
 
Tack för svar och uträkning, men hur skulle kapaciteten på 3000kvm uppfyllas då? Enl den uträkningen skulle den ju bara vara 2000 i så fall... 125kvm/tim måste väl ändå vara inkl ladd-tid (att 125x24=3000 är nog ingen slump) Men frågan är om det är meningen att den ska gå dygnet runt dag ut och dag in för att hålla mattan klippt?
 
Vad tror ni om denna. http://www.imower.se/ . Bra pris men service och kvallitet är väl två frågetecken.
Nån som vet mer. slänger man pengarna i sjön??
 
gustavk:Själva idéen med en sån här klippare är att undvika det som visas i filmen dvs högt gräs ;)

Det är en ovan känsla för oss som klipper när "Nu orkar jag fanimej inte se den här skogen längre"-känslan är det som avgör :D
 
Kallagtunet skrev:
Hei Nonkan eller andra

Några nyheter for 2009 programmet av AutoMower?
En ny maskin , 260ACX, med kapacitet 5000kvm... GSM funktionen är inbyggd från början.
 
Spånkeps skrev:
Hej!
Jag är trekvartsnöjd ägare till en 230ACX sen i våras. Har preppat trädgården och tagit ut dess kapacitet nära max, den går 24/7 i regel utan att klaga. Besparar mig 2h på klipptraktor varje vecka! MEN jag var nära att lämna tillbaka den när den efter 10 dagars klippning i torrt väder stannade med felkod 'bakre slingsensor defekt'. Det gick inte att få den att återstarta på något sätt. Förtröstansfull tog jag med den, med kvitto och garantibevis till märkesverkstad (Gbg skog och trädgård) MEN fick i ansiktet att det var 'normalt slitage' och att HVA ersätter ej. Sjuhundra spänn fattigare och lång i synen mailade jag HVA för upprättelse men de har efter fem veckor inte orkat svara. Nån skrev om att man kan åka till en bilmärkesverkstad om man vill bli rånad, men jag tycker HVA gör det rätt bra dom också. Jag kollade in kretskortet och givaren efteråt, ser ut som en vanlig hallgivare på ett billigt kinesiskt kort. Beröringsfri och naturligtvis slits inte en sådan. Kass kvalitet helt enkelt. Har därefter hämtat in klipparen ett antal gånger med samma kod, dock startar den då enkelt efter reset (on-off).

Har dessutom lagt 1500 extra på slinga och märlor för att täcka den areal som klipparen klarar.

Trots allt är jag nöjd, den klipper fantastikt bra och håller katten i fin form.
Jag tycker det låter som en oseriös ÅF. Är själv ÅF och min erfarenhet är att Husqvarna är bra att ha att göra med när det gäller garantisaker, de kan ofta sträcka sig en bit utöver sina åtaganden.
 
Någon som har erfarenhet av imower? Jag var å tittade på den i vecka och fick en liten demo där jag tyckte den klippte bra. Jag tror definitivt att den funkar och är väldigt sugen på att slå till. Har bara två funderingar:

Den har ingen timer, men å andra sidan kan man kanske inte få allt å lite av meningen är väl att den skall klippa nästan hela tiden?

Hur funkar den i längden? Känndes robust å bra och verkade ha väldigt enkla delar som man säkert kan laga själv om det i framtiden blir svårt att få tag på. Std batterier som man kan köpa på biltema. Har en billig automatist damsugare som funkar kanon men batterierna blivit kassa.

Gärna mer tankar å erfarenheter om imower
 
JonasiGbg skrev:
Tack för svar och uträkning, men hur skulle kapaciteten på 3000kvm uppfyllas då? Enl den uträkningen skulle den ju bara vara 2000 i så fall... 125kvm/tim måste väl ändå vara inkl ladd-tid (att 125x24=3000 är nog ingen slump) Men frågan är om det är meningen att den ska gå dygnet runt dag ut och dag in för att hålla mattan klippt?
Ne jag tror inte att de har tänkt så, den tänkte klippytan uppnås väl och hålls under ett flertal dagar. Inte ett dygn.
Ska den in o ut från laddstationen med så täta intervall kommer man väl snubbla över den ;)
 
Hej på er!
Nybliven som ägare av en 230ACX är det lätt att konstatera att det finns mycket roligare underhållning än TV. Lite dyrare förstås, men iofs så klipper den ju gräset också. Kommer att följa forumet med spänning.
Mvh
Schwarre
 
Jag har också tänkt mig en robotgräsklippare. Jag har ordentlig lutning på tomten och har inte riktigt koll på hur stor gräsytan är, men gissar på kanske 800 m2. Utöver det finns en massa skräpmark, lite skog, en gammal soptipp och sådär, vilket man ju skulle kunna konvertera till gräs om man slipper klippa själv :)

Jag kollade runt lite och är ju lite sugen på att testa imower med. Man kan ju jämföra med http://www.köparobotgräsklippare.se/ som ju känns... Lik.

Dock till tredubbla priset, så testen på webbsidorna som länkar till http://www.köparobotgräsklippare.se/ om att det knappast blir billigare eller bättre känns kanske inte helt seriösa. Det finns uppenbarligen någon som tjänar pengar på dem i alla fall...

Det känns schysst att den har regnsensor och att den följer kabel och är automatisk till skillnad från de andra billigare varianterna. Dock är ju åtminstone jag lite orolig för att den inte kommer att hålla mer än en eller två säsonger och att reservdelar som exempelvis batterier blir omöjliga att få tag på.

Dessutom listas inte batteritypen någonstans, men med tanke på vikten är det knappast bly eller nickel-kadmium i alla fall. Tycker det är dåligt att Husqvarnas enheter inte har li-io-batterier när man betalar så grymt mycket pengar...
 
På sidan står det ju såhär
"Köpa robotgräsklippare? Sveriges mest sålda och populära robotgräsklippare hittar du här"
Tänk jag som trodde att automower var vanligast... Tänk vad fel man kan ha....
 
Kraftig lutning? Wiper robotgräsklippare klarar upp till 30 grader (27 för de mindre modellerna). Finns även enkla "kuggar" att skruva fast på hjulen så får de ännu bättre grepp :)..
 
Skönt att det kommer lite lågpris alternativ, dock inte för att köpa utan att priserna kanske kan pressas ner lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.