Är i stånd att smårenovera, och skulle behöva slipa mitt parkettgolv. Naturligtvis som man e funtad, trots ROT-avdraget så vill jag göra det själv.

Medelst en ABS, går det att slipa detta, golvet i sig är inte speciellt slitet, utan det är bara lacken som nästintill är totalt bortnött.

Som sagt, med vad och vilka papper i vilken ordning?
 
  • parkett (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gå in på en uthyrningsfirma för att hyra maskin, där brukar de veta precis vilken maskin och hur man ska göra det.
 
Jo det är klart, men jag som ingen erfarenhet har, åt mig kan dem säga vad som helst, och jag går på det.

Hade velat ha lite feedback härifrån först.....;)
 
Hej så här gör du med ditt golv. Först slipar du med 36 papper på diagonalen sedan spacklar du springor, sen tar du ett 50 papper även det på diagonalen fast åt andra hållet. Nu plockar du fram kantmaskinen och kör av kanten med ett 36 papper. Nu har du grovslipat golvet. När du slipar sista gången med ett 120 papper kör du i riktning med dom långa stavarna. Även kanten dras av med ett 120 papper. Avsluta med att skrapa hörnen och runt elementrör med en vass liten skrapa. Akta dig för valsslag bara!
Lycka till!
 
När jag slipar sådana golv brukar jag göra såhär:

1. Slipar av med valsmaskin, med 36-papper. Slipar längs de längsta stavarna, aldrig längs de korta eller på diagonalen.

2. Samma som ovan fast med 60-papper.

3. Slipar kanterna med kantslip, med 60-papper. Skrapar/slipar hörnen samt runt och bakom elementrör och dylikt.

4. Samma som punkt 1 & 2 fast med 120-papper.

5. Nätar golvet med skurmaskin och 120-nät.

Men när du säger att lacken nästan är bortnött så kan du förmodligen skippa slipning med 36-papper. Såvida du inte har några riktigt djupa repor eller andra skador.
 
1337 skrev:
När jag slipar sådana golv brukar jag göra såhär:

1. Slipar av med valsmaskin, med 36-papper. Slipar längs de längsta stavarna, aldrig längs de korta eller på diagonalen.

2. Samma som ovan fast med 60-papper.

3. Slipar kanterna med kantslip, med 60-papper. Skrapar/slipar hörnen samt runt och bakom elementrör och dylikt.

4. Samma som punkt 1 & 2 fast med 120-papper.

5. Nätar golvet med skurmaskin och 120-nät.

Men när du säger att lacken nästan är bortnött så kan du förmodligen skippa slipning med 36-papper. Såvida du inte har några riktigt djupa repor eller andra skador.

Det var lite detta jag själv var inne på oxo, att kunna skippa grovslipningen då golvet i sig inte är skadat, med djupa hack mm. Det finns ett fåtal ställen där det är nivåskillnader pga tex läkage från radiatorventilerna, men det är inte mer än att jag kan ta min lilla slipmus och jämna av nivån just där.

Vad gäller val av maskin, måste jag hyra en vals-slip, eller kan man använda en ABS?

:confused:
 
Nja.. ABS känns lite grovt eller vad man ska säga. Kör på skurmaskin med 60- samt 120-nät. Det tar rätt bra och det är svårare att göra bort sig med en skurmaskin än med en valsmaskin.
 
Hmm, vad menar du med skurmaskin, hur ser en sådan ut?
 
Har tillgång till en Wetrok 515HS med polerhätta. Antar att man bara ställer ned maskinen på ett slipnät och gasar, MEN?

Vilkat maximalt varvtal får maskinen ha?

En annan fråga, vart köper man slipnät online?
 
Redigerat:
Tvätta, låt torka, slipa med 120 och lacka om ett par gånger.

Om golvet är oskadat och ett mindre lacklager återstår, som Du skriver, tycker jag att det borde räcka med ovanstående.

En lämplig maskin skulle kunna vara Bosch PEX 150.
per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.