Vi har idag 30 st öppningsbara fönster i markplan, entreprenören har inte tänkt till. Hade vi valt själva hade vi lätt satt max 10 st öppningsbara och resten fasta.

Nåväl, ska jag köpa ASSA FIX 2830 S så får jag räkna med minst 30 x 300 kr / st dvs närmare 9000 kr.

Ett alternativ är att ta bort handtaget och sätta en täckbricka, om buset då borrar sig in utifrån så räcker det med en skruvmejsel för att öppna fönstret....

Ett annat alternativ är att skruva fast fönstren, med tanke på att allt är sprillans nytt så känns det lite motbjudande...

Det bästa vore om man på något sätt kunde byta ut handtaget mot en enhet som spärrar spanjoletten men ändå inte går att öppna från insidan eller är lätt att borra upp utifrån. Givetvis till en kostnad inte i närheten av FIX 2830.

Någon som har tänkt i samma banor som kan komma med några tips?

Jo, vi har larm. Dock inte med magnetkontakt på varje fönster... men nu vill jag inte att detta utvecklas till ett inlägg om larmens förträfflighet utan att vi fokuserar på att låsa ute buset rent fysiskt :)
 
Med ett fönsterlås låser du inte ute buset...Det är bara försäkringsbolagen som tycker att det skall vara lås på fönster. Om ett fönster har lås eller inte spelar ingen roll sett hur inbrotts-säkert det är. En inbrottstjuv bryter sönder fönstret och dess hakar/haspar.
 
verktygsgurun skrev:
Med ett fönsterlås låser du inte ute buset...Det är bara försäkringsbolagen som tycker att det skall vara lås på fönster. Om ett fönster har lås eller inte spelar ingen roll sett hur inbrotts-säkert det är. En inbrottstjuv bryter sönder fönstret och dess hakar/haspar.
Jag vet, men nu är det så att jag är gift. Mitt uppdrag är alltså att fixa fönsterlås :)

Nu när jag rannsakar mig själv så inser jag ju att täckbricka istället för handtag är det bästa. Det är billigt, hon känner sig trygg och jag kan satsa pengarna på att utöka larmet. En idé jag tror mer på.
 
Hej!
Fix har en säkerhets anordning med 3-kantsnyckel för att montera istället för täckbricka så du inte kan öppna med skruvmejsel , jag tror den heter Fix 805. Vi har den på landet. Troligtvis mycket blligare än lås med cylinder, kolla om den är godkänd.
Jan
 
janolena skrev:
Hej!
Fix har en säkerhets anordning med 3-kantsnyckel för att montera istället för täckbricka så du inte kan öppna med skruvmejsel , jag tror den heter Fix 805. Vi har den på landet. Troligtvis mycket blligare än lås med cylinder, kolla om den är godkänd.
Jan
Tack,

Det var precis en sådan lösning jag var ute efter. Tyvärr kostar de 220 kr styck =(
 
Hej!
Det fanns en billigare lösning med att bara montera en tapp som går från 4 kant till 3kant vilket borde vara betydligt billigare och lika säker, kolla med Fix om den finns kvar!
Jan
 
Sätt Fix 805 på de fönster du avser att öppna, och täckbricka 823 dår inte behovet är lika stort. Den kostar mellan 10-15kr. Går att sätta med envägsskruv...
 
verktygsgurun skrev:
Med ett fönsterlås låser du inte ute buset...Det är bara försäkringsbolagen som tycker att det skall vara lås på fönster. Om ett fönster har lås eller inte spelar ingen roll sett hur inbrotts-säkert det är. En inbrottstjuv bryter sönder fönstret och dess hakar/haspar.
Ett godkänt fönsterlås som är rätt monterat försvårar avsevärt för en tjuv.... Det hindrar den tillfällige tjuven som borrar upp ett hål och petar upp handtaget, eller den som sätter i en skruvmejsel och hasparnas skruvar glider ut eller knäcks. Eller helt sonika någon som krossar fönstret och bara öppnar.

Dock finns det inget som är totalt säkert, även en tegelvägg går ju att forcera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.