Högkostnadsblandare, eller inte.. de vattenskador orsakade av blandare som jag har stött på har tyvärr oftast varit av fabrikaten Ikea eller Hafa.
Även vissa andra lågbudgetblandare som säljs av byggvaruhusen. Såg i nån monteringsanvisning som en kund hade sparat, att högsta godkända tryck var 3 bar på hans läckande blandare...

Men tillbaks till ursprungsfrågan.. enligt branschreglerna Säker vatteninstallation så ska avstängningsventilen "placeras lätt åtkomlig" sen kan ju försäkringsbolagen ha olika tolkningar på detta
 
N
ske delge min erfarenet av ikeas blandare.....knappt använd då jag inte flyttat in i bygget ännu....redan nu kan man inte stänga av vattnet på den...det rinner alltid! s¨jag måste stänga av huvudkranen varje gång jag varit där....skitgrejor ikeablandarna...inte värde de 600kr den kostade.....skall snart köpa en fm.matsson:)
 
hammer skrev:
Jag ringde till Länsförsäkringar och kollade upp detta....

Ingen problem med avstängning under diskbänken, OCH absolut ingen problem med att använda en IKEA blandare....!!!! So there........
Om du har tagit dig tiden och besväret att ringa ditt försäkringsbolag och fråga, så borde du också be dem att skicka ett skriftligt medgivande.

Den du pratade med på försäkringsbolaget är sannolikt en säljare, det är inte alls osannolikt att skaderegleraren har en annan uppfattning.
I TEORIN är svaret du har fått muntligt från säljaren lika mycket värt, men det är lite jobbigt att bevisa vad han sa, om vattenskadan kommer om fem år.

/ Fredrik
 
Då kan jag delge min erfarenhet av Ikea köksblandare med.
Köpte en för några år se för vi skulle byta diskbänk men det har inte blivit av men nu så gick den gamla kranen sönder så jag tänkte sätta dit min Ikeablandare.
När jag fått ditt allt och stängde på vattnet så var allt tätt utom just blandaren,läckte en hel del där ovanför pipfästet så det kan ha varit dålig kvalitet för den borde inte ha torkat i packningarna antar jag,har legat mörkt och svalt.
Så nu blir det att köpa en Fm Mattson i stället.
 
En bra sak att ha till disk/tvättmaskiner är en slangbrottsventil...

Fungerar som så att om slangen spricker eller brister så stänger den automatiskt...
 
Det som förundrar mig med detta forum som jag frekventerat under en tid är att man startar mängder med trådar om precis samma saker och inte söker innan efter svar eller postar i en tråd som redan behandlar samma sak? Men det kanske är forumets profil? Vad vet jag, tycker att det vore bättre med färre trådar så att man slipper svara på samma frågor x antal gånger.

Nåväl, med detta sagt kan jag rekommendera två trådar i ämnet "IKEA-blandare och diskmaskinsavstängning".
Jag själv har skrivit i båda trådar och vet alltid bäst och har alltid rätt ;)

Ansluta DM
IKEA-blandare

(Finns säkert 100 trådar till).
 
O
Det är mycket snack om hur dåliga ikeas kranar är... men är det någon som kan komma med konkreta bevis på att Ikea är så dåliga? att dom har orsakat massvis med vattenskador? Jag vill ha bevis! inte bara jag har hört eller liknande...
Och om det nu är en ikea kran, så varför började det läcka och orsaka vattenskador för flera miljoner?
Jag köpte ikeas billigaste kran, den dög för att kosta 99kr eller vad ja gav för den, inga vattenläckage eller liknande.
Ikeas dyrare kranar har plast slangar för att underlätta installationen...

Visst det kanske inte finns några reservdelar, men vadå?`det är ändå 5års garanti å då kan de inte vara så dåligt!
 
Det är helt i sin ordning att ha avstängningen i db-skåpet om man drar fram ett rör och sätter ventilen direkt innanför dörren.
 
Ett år senare................

Fungerar fortfarande perfekt...... kan rekkomendera Ikea's köksblandare. FWIW.

Skaderegleraren var faktiskt hemma på besök, efter våran avlopp i källaren svämde över pga ett trasigt rör utanför huset..... han passade på att kolla på min DM avstängningskran, (det var faktiskt han jag konsulterade med när jag byggt köket). Han var nöjd.......

Tycker, därimot att oftast när en vattenläckage uppstår, typ på en köksblandare, att det är 20% fabrikationsfel, och 80% installationsfel............

Hammer.
 
låter bra det Hammer. Jag har också en ikeaköksblandare, billigaste sorten. Inga problem med den. Man kan ju undra vad man ska ha alla reservdelar till de dyrare blandarna till ,eftersom de har så bra kvalitet... Med en blandare för 79 kr går jag knappast och letar efter reservdelar om den går sönder. Jag kyper en ny.
 
M mickemax skrev:
Men snälla köp inga blandare på Ikea eller några andra billiga ställen. Satsa på välkända märken så kommer du att ha en fungerande blandare i många år framöver. Och den dagen då det blir något felpå den så finns det delar att köpa för att laga den. Det kan du glömma med Ikea. Så jag håller med dig Fotografen köp något riktigt när ni gör nytt.
oj då….
Jag startade tråden för 15 år sen och nu har min ”billigt” IKEA kran börjat att droppa lite…

Dags att köpa en ny IKEA kran då det blev inte den katastrof som ni hade skrämde upp mig om

:cool:
 
F
H hammer skrev:
oj då….
Jag startade tråden för 15 år sen och nu har min ”billigt” IKEA kran börjat att droppa lite…

Dags att köpa en ny IKEA kran då det blev inte den katastrof som ni hade skrämde upp mig om

:cool:

Vår är inköpt 2020 och började läcka förra året. Köpte en ny och gick till Ikea med den gamla. Fick tillbaka pengarna trots att jag saknade kvitto. (1300kr)
 
  • Gilla
hammer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.