Jag planerar att ta bort en vägg i samband med renovering av kök i vårt fritidshus. Väggen är bärande och jag måste lägga in en balk. Balkens längd behöver vara 3,5m och bjälklaget ovanför som balken ska stötta spänner 6m. Använder jag dimensioneringsprogram för limträbalkar får jag fram att jag behöver en limträbalk på 90x270 eller 65x310mm. Rummet ovanför (1/2plan) är ett sovrum.

I mina ögon känns balken väldigt kraftig. Om rummen ovanför utsätts för stor belastning och man t.ex. släpar in tunga möbler som ett piano, så kan jag förstå det, men ett sovrum? Är det någon som vågar sig på att bedöma hur stor risk man löper om jag går ner till t.ex. 90x200mm? Jag har också försökt att hitta information om hur mycket lägre en stålbalk blir med samma bärighet som en limträbalk. Den blir självklart tyngre, men jag är angelägen om att balken inte bygger mer än nödvändigt. Takhöjden är begränsad!

Tacksam för om någon kan råda mig.

Ulf
 
Hej!
Jag går på din andra frågeställning.. En stålbalk som skall klara samma last som en limträbalk blir lägre. Hur mycket vågar jag inte svara på. Balken som har bäst prestanda när det gäller höjd/böjmotstånd är HEA-balk.

Det finns en annan tråd på forumet där exakt dtta ämne diskuterats ingående tidigare. Använd sökfunktionen.
 
Jag har letat en längre stund efter hur jag ska dimensionera en HEA-balk i mitt fall, men med mycket klent resultat. Limträfabrikanterna gör det lätt för oss med tabeller och program, men för stål är det klent med hjälpen verkar det som.

Är det någon som har något tips? (Jag har sökta i alla forum men hittar inte något direkt som jag kan använda).

Mvh
Ulf
 
En 3,5m lång limträbalk 90x270 L40 (inomhus) kan ersättas med en HEA120. (Notera att jag inte tar ansvar för din ursprungliga beräkning, bara översätter resultatet till stålbalk)

I mina ögon känns balken väldigt kraftig. Om rummen ovanför utsätts för stor belastning och man t.ex. släpar in tunga möbler som ett piano, så kan jag förstå det, men ett sovrum?
Enligt Boverkets Konstruktionsregler
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
skall bostäder beräknas för 2,0kN/m[sup]2[/sup] (0,50kN/m[sup]2[/sup] bunden och 1,50kN/m[sup]2[/sup] fri) Det är ju inte meningen att näste ägare skall tvingas förstärka konstruktionen för att han använder ditt sovrum till musikrum....

/Ingenjören
 
bengtner skrev:
Är det någon som vågar sig på att bedöma hur stor risk man löper om jag går ner till t.ex. 90x200mm?
220*200 gör samma jobb som en 90*270.
 
I mina ögon känns balken väldigt kraftig. Om rummen ovanför utsätts för stor belastning och man t.ex. släpar in tunga möbler som ett piano, så kan jag förstå det, men ett sovrum?
Hur vet du att inte nästa ägare sätter in en vattensäng?
 
Tack för tipsen. Det får nog bli en HEA120 trots allt. Jag vill varken ta ansvar för en vattensäng eller ett piano som kommer ned-dimpande...

Har någon uppgifter på upplagslängd för en stålbalk kontra limträ? Limträdimensioneringen gav vid handen 66mm upplag för en 66*315mm balk. Kan knappast tro att en stålbalk kräver mer men om någon har bättre info så är jag tacksam.

/Ulf
 
bengtner skrev:
Tack för tipsen. Det får nog bli en HEA120 trots allt. Jag vill varken ta ansvar för en vattensäng eller ett piano som kommer ned-dimpande...

Har någon uppgifter på upplagslängd för en stålbalk kontra limträ? Limträdimensioneringen gav vid handen 66mm upplag för en 66*315mm balk. Kan knappast tro att en stålbalk kräver mer men om någon har bättre info så är jag tacksam.

/Ulf
Det räcker säkert gott och väl med 66m upplag. Mer kritiskt är det kanske med materialet som balken ska ligga på, hur hårt är det? Är det trä, betong, tegel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.