Vi ska renovera vardagsrum och matsal i vårt hus när vi flyttar in. Eftersom jag inte har några foton inifrån utan nuvarande ägares möblemang väljer jag att bifoga en "snygg" skiss istället :)

Tanken är att öppna upp mellan vardagsrum och matsal enligt skissen. Hålet har tagits upp för länge sedan och är i dagsläget endast täckt med spånskivor och tapet så vi ändrar inte huset planlösning mer än vad som redan är gjort.

Planen är att ha en i stort sett vit tapet och en eller troligen två fondväggar.
Fondväggstapeten är ur Duros sortiment Atmosfär III och heter Praktmagnolia.

Hur hade ni gjort med placeringen av fondväggarna? Vi tycker det är himla svårt att känna vad som blir bäst. Jag har ritat in hur fönster och dörrar är placerade så ni förstår hur man kommer in i rummet.

Vår nuvarande tanke är fondvägg på de två väggar som är bakom TV:n respektive nederst på skissen. Då får tapeten även fortsätta på den väggsnutt som är till vänster om kakelugnen. Vad tror ni? Några bättre förslag?
 
  • Rumsplan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några bra förslag?
Ett alternativ som jag ser det är att ta hela väggen från garderob, förbi kakelugnen och TV:n ner till dörren mot hallen som fondvägg.

Svårt att veta vad som blir trevligast och samtidigt kliar det i fingrarna att köpa lite tapeter på rea :)
 
hmmm..

min personliga definition på en fondvägg är att den sitter på en obruten vägg (inga förster o dörrar) och skall liksom vara det man lägger märke till på den väggen. mao skall det inte hänga en massa tavlor o absolut inte en platt TV på en fondvägg (undantaget en enfärgad vägg).

Om man använder en fondväggstapet på annat sett så tycker jag det ser lite tacky ut..men smaken är som......

ps släng ut garderoben ur matrummet! Kanske att gipsputsa väggen kunde skapa en helhet tillsammans med kakelugn och murstock
 
Redigerat:
Varför fondvägg kan man ju tycka... Jag hade kört på en tapet på tv och köksväggen, och en annan runt ytterväggarna.

Dessutom hade jag öppnat upp rejält mellan matsal o kök, för ni har väl inte tänkt o ha två matbord?
 
Jo, vi har tänkt att ha ett litet matbord i köket för bara oss och ett större i matsalen för mer "seriös" dukning eller när man har gäster. Att ta ner några bärande väggar är inte aktuellt för vår del och den inbyggda garderoben behövs som förvaringsutrymme.

Det kanske är fel att kalla våra alternativ för "fondvägg" men tanken var att ha de mönstrade tapeterna på en eller två väggar och vita tapeter på resten för att få det så ljust som möjligt. Det går åt exakt lika mycket tapet oavsett om vi tar hela köks- och tv-väggen eller om vi tar två väggar i vinkel, så vi kan köpa tapet nu och bestämma oss på plats när vi flyttat in.
 
Nimajneb skrev:
hmmm..
Om man använder en fondväggstapet på annat sett så tycker jag det ser lite tacky ut..men smaken är som......
Helt klart :D! Jag tycker nog tvärtom - de där hela fondväggarna vi sett i några år börjar kännas rätt tradiga och plastiga vid det här laget. Men, jag är å andra sidan inget stort fan av att använda sånt som är supertrendigt, just för att det brukar kännas riktigt trist när man väl börjar tröttna.

Vitt blir förstås just, men man kan ju också ha en ljus tapet som inte bryter av så tvärt så ger det kaske ett lite mjukare intryck. Jag ser att du bor i Jönköping, så om jag vore som du skule jag snacka med färghandlaren i Huskvarna, de är jätteduktiga på att ge tips.
 
Det är ju trots allt tur att smaken är olika... trist om alla hade precis likadant hemma :)
Det blir inte jättekraftig brytning eftersom fondtapeten är hyfsat ljus, se bifogad bild.

Dessutom är den vita tapeten inte helt kritvit.
 
  • IMG_3636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du kan ha Tv´n på fondtapeten, varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.