Det började som en kul grej det här med att ha chansen att bygga sitt eget hus, efs det troligtvis blir lika dyrt som att flytta in i ett begagnat här i dyra sthlm.. Var helsäker på ä-hus pga deras förmånliga priser. Hittade denna sida och folk sa till mig att man kunde få ungefär lika billiga hus som ett uppdaterat ä-hus... .snurran var igång...

Och det blev än värre när jag fick lära mig (hade ingen aning innan!) att hus hade olika grunder... Och från att drömma om hus har jag mardrömmar om grunder istället.. Har försökt forska som satan (ursäkta ordvalet) JÄTTEmycket om platta på mark eller krypgrund är bäst. Läst om riskkonstruktioner och gud vet allt....

Fick ett svar från en expert i byggnadsfysik som sa att det fanns bättre alternativ än krypgrund med avfuktare (även om han inte säger det rakt ut, så kändes det i mailen att platta var bättre). Bad att få redovisat alla nackdelar med platta också och det fanns en del.

Bygger alla hustillverkare godkända plattor, gör dom olika? Låter dom betongen torka ut? Har dom fuktspärr mellan betong och trägolv, har de tillräckligt med isolering mm??

Det är SÅ svårt för en lekman att lista ut allt detta och även om man får leveransbeskrivningar (dock ingår aldrig grunden specificerat) så vet man ändå inte vad som är bäst...

Nu känns det hopplöst istället. Kan man inte bygga med krypgrund egentligen (inte enligt byggnadsfysikern)..... då faller en rad billiga, möjligheter till eget hus....Och vilka hus är billiga med platta...

och en sak till. Det fanns risk med platta om man har ingjuten vattenburen golvvärme.....det har väl många som standard... vad gör man istället? Kan hustillverkarna erbjuda annat..

Hjälp mig.... :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/
 
Det fanns risk med platta om man har ingjuten vattenburen golvvärme.....det har väl många som standard... vad gör man istället? Kan hustillverkarna erbjuda annat..
Du kan ju ha platta på mark, men inte ingjuten golvvärme. Lägg golvvärmen ovanpå plattan i frigolitspår - därefter ditt golv. På det sättet har du en chans att byta ut golvvärmen om den går sönder.
 
ok... men om det är hustillverkaren som står för grunden, kan man säga till då? Och hur vet man att den går sönder förresten? Det finns väl elvärmegolv med, men dom kanske inte är lika bra? Då brinner man väl upp istället? :-?
 
hallå...

Lägg ner golvvärmen i betongen. Den går inte sönder. Eller så får Du väl bila upp läckan. Finns företag som säkert kan göra det, om det mot alla odds skulle inträffa.
 
INTE ELGOLVVÄRME!!!! De flesta elslingor har en beräknad livslängd på 20 år.. Tänk er själva att ett hus byggt 1985 skulle ha helfallerad uppvärmning! Vansinnigt. Vill du ha golvvärme så gjut on vattenburet.

Du påstår att det är så mycket dyrare med platta, men vad grundar du det på? Vad har du tagit med i den kalkylen?? Har du räknat med att om du har krypgrund så TILLKOMMER ju ett helt bjälklag för att ha nåt att lägga golvet på?? För att få en rättvis jämförelse måste det bjälklaget ingå i priset för krypgrund.

Och ditt påstående om att golvvärme är så dyrt. Vad kostar slangarna? Några tusenlappar? Vad kostar alternativet, vattenradiatorer? Jag förstår inte synsättet med att vissa lösningar är så himla dyra, för självklart kostar det ätt bygga hus. Det intressanta är ju ifall olika lösningar kostar olika mycket!!
 
Om man ska välja en hustillverkare som har platta på mark så är de mycket dyrare än de med torpargrund, så är det bara.
Älvsbyhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus mfl har krypgrund allihopa.

Husen i sig har vi råd med... MEN det tillkommer ju tomt mm och här i sthlm så går det inte (inte får oss i alla fall). Det är säkerligen ingen skillnad på kostnaderna för grund eller platta, MEN det är skillnad på husen som byggs på dom i priser.
 
Nu vet jag inte vad som är brukligt men ett hus utan grund blir ju "lite" fel. Att man däremot offererar utan grund när man inte varit på plats och sett hur det ser ut är inte så konstigt. En sak är klar; sortera bort alla hustillverkare som inte själva tar ansvar för grundläggningen. Du ska ha en totalentreprenad, för en vanlig privatperson är det ofta för svårt att göra på annat sätt.

Däremot ska DU VÄLJA KVALITETSANSVARIG och det ska vara en kunnig, sur och tjurig sådan. Han ska dessutom godkänna varje steg i förväg, från ritningar och framåt.

Jag skulle ringa runt till de olika husleverantörerna och be att få prata med den tekniskaavdelningen och diskutera grundläggningen med dem. Sedan skulle jag gå lite på maggropskänslan; de som ger raka och vettiga besked är det värt att diskutera vidare med, medans de som glider undan eller kränger "den enda fungerande lösningen" skulle jag sortera bort.

Tråkigt om det bara finns svindyra leverantörer av hus med platta, ofta har ju tillverkaren en entrepenör på orten och så omöjligt att få en platta som passar till huset borde det inte vara, men den biten kan jag inte. Har du kollat om det finns ngn firma som bygger i färdigkapat lösvirke. Det har jag hört kan vara lika dyrt/biligt som färdiga moduler.

Vad gäller grunder:

Oinredd källare med isolering under plattan tillhör det säkraste, men är dyrt. Å andra sidan så kan man spara mark genom att hysta in garaget där, och tvättstuga och verkstad är inga problem och då har man sparat golvyta i bostadsdelen (jmfrt med grovkök i bottenvåningen och rum med snedtak i övervåningen). Den lösningen borde dessutom passa till hus avsedda för torpargrund.

Uteluftsventileradkrypgrund, möjligen om den ligger på berg och macadam och grunden utförs helt i betong i någon form. Det finns lösningar med lecabalkar och troligen i lättbetong.

Avfuktad krypgrund. Fungerar så länge avfuktaren gör det. Jag föredrar lösningar där funktionen är integrerad i byggnationssättet.
Personligen har jag aversioner mot krypgrund, krypvind, krypkulvert och fan och hans moster. Den djäveln som placerar maskiner som kräver service på dylika ställen borde för eviga tider få serva dem.

Varmgrund. Vad jag har förstått så finns det inga skaderapporter med den konstruktionen. Den kräver däremot att ventilationen underhålls, men det krävs å andra sidan för ett bra inomhus klimat i alla fall. Vill man bygga med krypgrund så tycker jag det är ett intressant alternativ. Möjligen kan man oroa sig för att grunden blir som en "fiollåda" efter som man helst inte ska ha isolering i golvet, men det borde gå att lösa.

Platta på mark. Problemens orsak är kända och går att undvika. Det stora hotet är tidspressen, man måste torka ut betongen. Här finns det olika angrepps sätt, med aktiv uttorkning, men även diff. öppna ytskikt borde fungera tex löst lagda nålfiltsmattor de första åren. För att slippa problem så kan man ju välja material som inte ställer till problem typ klinker och då är man inte heller lika beroende av att plattans isolering, dränering och kapilärbrytandeskikt fungerar som det är tänkt.
Sedan kan man fundera på om cellplast fungerar i det långaloppet, men det finns alternativ i form av leca/lättklinger och expanderatglas.

Vad man tillslut väljer handlar väl om de lokala förutsättningarna och den egna plånboken och preferenserna.
 
Paddington skrev:
Om man ska välja en hustillverkare som har platta på mark så är de mycket dyrare än de med torpargrund, så är det bara.
Flera av de billigaste typhustillverkarna bygger husen i moduler på fabrik och detta tillverkningssätt kräver en krypgrund efersom modulerna byggs med golvbjälklag. Detta tillverkningssätt är en av anledningen till att de kan vara så billiga.
 
Konsulten skrev:
Flera av de billigaste typhustillverkarna bygger husen i moduler på fabrik och detta tillverkningssätt kräver en krypgrund efersom modulerna byggs med golvbjälklag. Detta tillverkningssätt är en av anledningen till att de kan vara så billiga.
Grannens hus kom som moduler avsedda för platta på mark.
 
poiu skrev:
Konsulten skrev:
Flera av de billigaste typhustillverkarna bygger husen i moduler på fabrik och detta tillverkningssätt kräver en krypgrund efersom modulerna byggs med golvbjälklag. Detta tillverkningssätt är en av anledningen till att de kan vara så billiga.
Grannens hus kom som moduler avsedda för platta på mark.
Moduler (block) med färdigt golvbjälklag och där golvbeläggningen är monterad på fabrik? Blir ju lite kaka på kaka om man ställer det på en platta (och låter inte speciellt billigt)?

Vad var det för tillverkare?
 
Det är jag som är fel ute. Vad jag menar är färdiga väggelement och så vidare.

Någon av de där med pulpettak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.