Stämmer det att man måste dra fem kablar vid nydragning även om man endast behöver tre? Jag kan förstå att det kan vara ett krav i utrymme där 3-fas el kan komma att behövas men i övriga utrymmen?
 
Nej, var har du hört det?
 
En elektriker hade sagt detta till en släkting som själv är ingenjör och åtminståne vet vad en och trefas betyder. Tre kablar av rätt dimension i förhållande till strömuttaget, är det de enda reglerna då?
 
Nä, det hänger en del på hur långa kablarna är också. Sedan är det även frågan om hur högt säkrade de ska vara.
 
Kan förstå att extremt långa kablar kräver annan dimmension och med strömuttag menade jag hur högt säkrade de var eftersom det ju finns ett samband (oftast). samma elektriker som hävdade att krävdes 5 kablar kommer eventuellt att sköta dragningen. Vill ha lite kött på benen innan vi börjar diskutera dragningar (som jag själv eventuellt kommer att utföra)
 
Man drar naturligtvis tråd/kabel efter behov, behöver man 3 ledare drar man 3 ledare och behöver man 6 ledare drar man 6 ledare. Att sedan veta hur många ledare man verkligen behöver är väl det som kan krångla till det lite för en hempulare.
 
Vad elektrikern kanske talade om är att de numera rekommenderas fem-ledare till byggnader och centraler, tidigare var 4-ledare det vanliga.
 
Jaa, det var nog det han menade. Isf har han rätt. :)
 
Jo.. han snackade säkert om "5-ledarsystem" Vs. "4-ledarsystem".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.