Hej,

Vi skall renovera ett hus från 60-talet. Befintlig platta är gjuten direkt på berg och är inte isolerad. Det har legat ett uppreglat träbjälklag på.

Nu har vi rivit ut alla golv och har som mål att lägga in golvvärme men först måste vi ta reda på hur vi skall göra med golvet.

Ett alternativ är en "nivell-lösning" med ventilerat bjälklag och sedan golvvärme ovanpå.

Det andra förslaget är att vi lägger isolering direkt på plattan (eller med platon mellan), därefter gjuter vi in golvvärme i nästa lager.

Vad tror ni om den senare lösningen?
Vi skulle även vara tacksamma för andra förslag.

Mvh

Nicola
 
Mikael_L
Har ni 2-4 dm att ta av från våningshöjden är det inga problem.
Då finnsdet flera trevliga sätt att gå vidare, med tillräcklig isolering under.
Ska ni ha golvvärme så är 200-300mm isolering lämpligt under om energiåtgången ska hålla sig på en bra nivå.

Har ni inte möjlighet till såpass isolerat så tycker jag att ni först ska fundera över om det är värt det.
Ett hus med golvvärme och bristfällig isolering under skulle jag t.ex. inte värdera högre, snarare skulle jag dra åt mig öronen och ur affären, alt skambjuda. Vi tycker energin är dyr idag, men jag tror inte vi har sett slutet på den prisspiralen ....
 
Tack för svaret Mikael!

Är helt med dig när det gäller energipriserna. Nu tänkte vi använda vattenburen golvvärme och bergvärmepump, så vi hamnar rätt lågt ändå. Dock är isolering givetvis viktigt. Pga takhöjd å ser ut som om vi hamnar på ca 70-100 mm isolering (cellplast). Vi får hoppas att detta är tillräckligt.

Efter att ha ringt runt till lite bekanta om arbetar i byggbranschen så har vi kommit fram till att vår golvlösning troligen blir enligt följande:
Befintlig platta, plast, isolering (cellplast), ingjuten vattenburen golvvärme, parkettgolv.
 
Mikael_L
Nivell verkar väl lite onödigt ifall det inte finns något slags fukt, mögel eller tryckt-syll-lukt -problem som behöver ventileras bort.
Någon sorts platonmatta underst kan väl vara en ide ifall det t.ex. finns smärre fuktproblem.
Jag kan inte dessa saker så väldans bra, så ni får undersöka mer på egen hand (eller invänta fler inlägg här).

Så jag är rätt med på er lösning.
Men går det inte att använda spårad cellplast med trägolvet ovanpå detta?
Isåfall vinner ni väl några cm isolering, eller takhöjd om ni vill ta vinsten på den änden ...
 
Ni kan väl testa och tejpa fast en plastbit på en yta ( 1 kvm ) och se om det är mycket fukt i plattan.. om det skulle uppstå mycket fukt under plasten så skulle jag använda platon och sedan cellplast ...
 
Låter som en bra idé. Vi prövar detta. Tack för tipset!
 
Hur har det gått ,är det nån fukt under plasten???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.