Hej!

Jag ska isolera 3 st ackumulatortankar i min källare som är halvt i sutturäng. Det är ungefär hälften jord och hälften luft på utsidan av de väggar som isoleringen kommer att ligga mot. Jag undrar nu om man behöver ha en luftspalt eller om man kan lägga isoleringen direkt mot väggen. (Om luftspalt - hur stor? räcker det med typ platonmattta) Har läst en del om plåtreglar med luftspalt, men bör man inte ha någon skiva eller något mellan reglarna så att inte isoleringen "trycks" ut mot väggen?

Jag vet att man inte bör isolera källare inifrån, men det kanske blir så varmt ändå med tankarna. Vad säger ni? Det är alltså inte källaren jag vill isolera utan själva tankarna - men av platsskäl vill jag ha tankarna (och isoleringen) så nära väggen det går. Tankarna ska i princip ska byggas in i ett rum som fylls med skivor eller lösull. Jag planerar att dränera/isolera utifrån till sommaren.

Mvh Lars
 
Staffans2000
Ställ frågan i "biobränsle". Där dryftas ämnet tankisolering flitigt.
 
Absolut, men jag tänkte höra lite vad ni "isoleringsrävar" säger som saken. Alltså med fukten och hur man undviker eventuella problem i framtiden.
 
Jag hade nog kört med plåtreglar och någon skiva som helst ska vara fuktsäker mellan yttervägg & isolering.

Luft spalt bör du iallfall ha. Tror inte att platon matta räcker..
 
OK. Fuktsäker skiva = Minerit? Eller finns det andra alternativ? Vill helst inte jobba med minerit igen. Tungt och jävligt.

Bör man ha stående reglar och springa uppe och nere, eller kan man ha liggande reglar och öppet på sidorna?
 
Formplyfa duger nog också.! Fast den är väll lika dyr som en fibercement skiva. Fast lite lättare & enklare att såga till.

Stående är nog igentligen bäst, då varm(fuktig)luft stiger. Men bägge sätten fungerar nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.