Hej!

Jag har köpt en IFÖ Sign vägghängd toa som jag ska montera. Är det någon som har några bra tips på hur man enkelt bygger in cisternen?
Hur fäster man själva inbyggnaden? Räcker det att "klämma" den mellan cisternen och toastolen?
Ska man göra så att man enkelt kan lossa den och komma åt cisternen eller är det överkurs?
 
Nu är jag lite osäker på hur du menar, men normalt set så skruvar/bultar man ju fast själva stativet i väggen bakom, och sedan skruvar/limmar man någon sorts skiva som täcker stativet. Skivan målas/kaklas/mattbekläds sedan och WC-skålen sätts sedan utanpå.

Beroende på vilken inbyggnadscistern du valt så finns ju serviceåtkomst antingen genom spolknappen eller ovanifrån.
 
En följd fråga blir,
Hur ska man göra för att komma åt avstängningen till vattnet? Den sitter ju nere vid golvet. (Nåja, 20-30cm upp från golvet)
 
Om det är en Ifö sign, med deras fixtur, så sitter avstägngningen inne i cisternen åtkomlig via spolknappen.
 
jakim: Det går ju att förlänga röret och sätta avstängningen högre upp.
 
Oki...så det innebär att man egentligen inte behöver bygga inbyggnaden så att den ska vara enkelt demonterbar. Så då får det väl bli att limma fast skivorna på WC-cisternens stativ.
 
Glöm inte att hela klabbet, inkl cisternen måste sitta innanför tätskiktet samt med skvallerrör för ev läckage. Att bara bygga in det i väggen är inte OK.
 
Badrummet är färdigt med tätskikt och kakel så jag ska sätta den på rätt sida!!
 
Ok! Tack! Då verkar det som man kan skruva/limma skivan på fixturen. Har också köpt IFÖ sign. Vad väljer du för skiva till nischen?
 
Consensus skrev:
Glöm inte att hela klabbet, inkl cisternen måste sitta innanför tätskiktet samt med skvallerrör för ev läckage. Att bara bygga in det i väggen är inte OK.
Fast det går ju att göra utrymmet inne i väggen fuktsäkert med skvallerrör också. Så har jag gjort, jobbade från andra sidan väggen.
 
hempularen skrev:
Fast det går ju att göra utrymmet inne i väggen fuktsäkert med skvallerrör också. Så har jag gjort, jobbade från andra sidan väggen.
Absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.