STO har tydligen en så kallad sockellist som man har till att få kanten att se rak&fin ut. Kanten som är mellan sulan och första raden av ytongstenen. Oftast bygger den in ca 2-4cm. Nu undrar jag om denna list är ett måste för att det ska se snyggt ut ?
 
Vi har haft samma fråga o de arkitekter o husleverantörer vi talat med har rekomenderat oss ha den synlig för det estestiska :)
 
maximus_domenikus skrev:
Vi har haft samma fråga o de arkitekter o husleverantörer vi talat med har rekomenderat oss ha den synlig för det estestiska :)
Alltså ni har använt er av en sockellist och har den synlig ? En del putsar bara ner mot en bräda som dom har som utjämningskant vilket dom senare tar bort...
 
Vid tilläggsisolering så använde jag den listen som Du ser på STO-ritningen. Givetvis anpassad till tjockleken på tilläggsisoleringen. Men på siporexhusen (som tunnputsas) så sätter jag samma sorts list (nätarmerad hörnlist) som används vid hörnorna och i fönstersmygen.
 
jokkmokk skrev:
Men på siporexhusen (som tunnputsas) så sätter jag samma sorts list (nätarmerad hörnlist) som används vid hörnorna och i fönstersmygen.
Hur fäster du den ? Samt kapar du den då till rätt storlek?
Jag har u-element som huset står på(gjuten platta), ytongen ligger sen 2cm utanför u-elementen... Jag kan ju skära en skåra i u elemten och sätta hörnlisten i den ? :-/ eller...
 
På det tilläggsisolerade huset så sätter jag speciallisten som Du ser i STO.s info (dock annat likvärdigt system) Listen beställer jag med samma djup som tilläggsisoleringen.
Vid tunnputs på siporexblock som sticker ut 2,5 cm från sockel satte jag hörnlister med glasfiberväv, dock skar jag bort väven från ena sidan(undersidan), fäste med några galvspik samt putsade fast det med tunnbruket samma som jag gjorde i fönstersmygar hörnor osv. Resultatet blir snyggt,rakt o starkt,, listen kostar inte så mycket dock tar det lite tid eftersom du måste se till att den vinklas till perfekt.Kommer dessutom att putsa nedre sockeln, kollat på andra hus, det ser inte så snyggt ut att lämna skarvarna synliga.
 
Tackar.
Jag kommer oxå att putsa min sockel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.