Hej!
Har precis installerat FTX med Heru 75s. Har inte hunnit satt in mig i systemet så mycket än så jag ställer en fråga här. Vid forcering efter tex bastubad så har jag alltid fått larm på filter. Det går alltid att återställa via reset och sen är allt bra igen. Nån som har ideér på problemet? Inställningar? Som sagt så är systemet nytt så det borde inte vara något fel på grejerna. Finns det någonstans på nätet man kan läsa mer om systemet/funktionerna? Tycker inte manualen säger så mycket egentligen.
 
det sitter tryckvakter som känner av differensen före och efter filtren.Dessa måste ställas in för det flöde som aggregatet används för om du vill undvika larm.I ditt fall ställer du in tryckdiffen för forseringsflödet. Tryckvakterna sitter inuti agregatet och brukar ha ett rött lock.
 
Jo just det, tryckvakterna leveras nollställda och ska sedan justeras efter normalflödet osv. Se under "Igångkörning" i manualen som levereras i tre ex till Heru. Missade detta själv på en installation, dan innan julafton och det blev att stanna tills jag hittat felet. :p
Tips ring tillverkaren om det strular, de har bra service tycker jag.
 
Jobbar på annan ort så jag har inte hunnit fixat problemet än, men jag har nu gått igenom manualen.

Är det larmgränserna i Service menyn man ska ställa in?

Hittade det här i manualen:
När luftflödet är injusterat och aktuella tillbehör är
korrekt inkopplade ska tryckvakterna GP1, GP2
för sluttryckfall (larmnivå) filter justeras

Temperaturlarm
Larm för låg inblåsningstemperatur (givare GT2 placerad i aggregat). Vid larmgräns B (önskad tilluftstemperatur
minskad med 7°C) reduceras tilluftsflödet med en (1) hastighet och temperaturverkningsgraden ökar.
Vid larmgräns A 8°C stoppas aggregatet.
OBS! Vid uppstart kan larm erhållas för för låg inblåsningstemperatur (låg frånluftstemperatur) innan alla
temperaturer har stabiliserats.

Men här pratas det om GT2?
 
I aggregatet med genomskinliga plastlock. Justeras med skruvmejsel (mekaniskt - inte med fjärrkontrollen). Vägledning till lämpliga värden tror jag går att hitta i manualens tryckdiagram. Annars är det bara att prova sej fram.
 
Redigerat:
Ok...är hemma nu. Tänkte kolla nu på det här med tryckvakterna. Det finns ett diagram i manualen men jag vet inte riktigt hur man läser av den (bifogad bild). F5? F7? Vilken tryckvakt är vilken i aggregatet? Totalt flöde i huset 51/57 l/s. Nån som kan hjälpa mig med den?

En annan sak som har dykt upp nu. Under helgen har vi fått larm på "Tilluft temp låg". Var upp på vinden och öppnade aggregatet. Såg då att det var snö/is vid Av luften (bifogad bild)!? Har som sagt inte varit hemma på ett tag så aggregatet kan ju ha stått ett tag. Så om det är fuktigt/varmt när den stannar och det blir 15-20 grader kallt så förstår jag att det fryser. Det är väl bara att försöka tina upp den och starta om igen antar jag. Hur ska man åtgärda det där så att det inte händer igen? Har inget batteri på systemet. Kanske måste ha det ändå?

Väldigt tacksam för snabba svar!
 
  • 20090208 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090208 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu fått bort snö och is. Så här såg det ut tidigare.
 
  • IMG_1608.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jösses, vad är det vi ser på bilden? Uteluftsidan utan filter eller tilluftsidan (dvs den varma sidan)?

Ser det ut så här på den varma sidan så måste växlaren ha fryst fast eller stannat av annan orsak.

Kan du fått kondens i av- eller uteluftkanaler som runnit tillbaks mot aggregatet?
 
Öhh.ursäkta...skulle kanske säga att jag har tagit bort fläkten som sitter på avluftssidan på bilden :) . Och det ser inte ut så här på den varma sidan.
 
Redigerat:
OK, hur fungerar avfrostningscykeln på Herun? Stannar tilluften?

Aggregatet, är det dränerat? Om inte, vart tar vattnet vägen när det tinar?

Har du för- och/eller eftervärmebatteri? Är det riktigt snorkallt ute så går ju eftervärmen en del.
 
Plockade i fläkten och körde igång igen. Gick ett litet tag sen stannade den igen pga "Tilluft temp låg", "Rotor temp låg". Temperatur är inställt på 15 grader. Vad anger den egentligen? Tilluften är satt min 15 grader,max 26 grader. Körde igång den igen med fläktarna på max för att se om det blev någon skillnad.Men den stannade igen efter ca: 10min med samma larm som tidigare. Dessa temperaturer hade jag då: Uteluft -13 grader, Tilluft 6 grader, Frånluft 15 grader och Avluft -9 grader. Verkningsgrad 58% och symbolen för eftervärmare var tänd (det har den varit förut också men då har det ändå gått bra). Kan det vara så att jag helt enkelt måste ha eftervärmare? Inte så ruskigt kallt ute ändå. Enligt försäljaren (Ventilationsbutiken) skulle jag inte behöva det. Hur lång tid ska/kan det ta innan Tilluften ska vara den inställda i dessa uteremperaturer?

Kan rotorn ha tagit skada? Det fanns is på den innan jag tog bort den.

Dränering vet jag inte riktigt hur det ska vara/fungera. Har några slangar i botten som verkar gå mellan Ute-, Till-, Från- och Avluft.

Eftersom jag är ny på sånt här så hoppas jag ni har förstående för mina många frågor. Men som sagt tacksam för alla svar.
 
Med dränering menade jag en dränering bort från aggregatet, så som det alltid sitter på aggregat med plattvärmeväxlare. Jag var mest nyfiken på om Heru med roterande växlare har det eller inte, det verkar ju behövas om man ser på mängden is och frost.

Jag tycker din tilluft på 6 grader låter väldigt låg. Du växlar 20-gradig luft till minus 13-gradig luft och borde få ut mer än 6 grader. Snurrar växlaren som den ska??? Är den igenisad så kan det bli så här.

En icke-hygroskopisk roterande växlare har en temperatur då den börjar frosta på, det är normalt. Den avfrostar sig själv. Vid ännu lägre temperaturer då den inte klarar av att frosta av sig själv så börjar aggregatet en avfrostningscykel. Normalt betyder detta att tilluften stängs av och att frånluften tinar upp växlaren. Den kan i den fasen rotera långsammare eller stoppa/starta periodvis.

Vid minus 13 ska du inte behöva förvärme, men det skulle inte skada med eftervärme. Dock, eftervärmaren löser inte problemen med is som du har, den ser bara till att du får ut rätt temp på tilluften.
 
Om frånluften håller 21 grader och luftmängden är något mer än tilluften skall du aldrig komma under 15 grader och larmet alldrig uppstå. Har du kanske bara 16 grader i frånluften, när du kanske sänkt värmen i huset när du varit bortrest kommer naturligt tilluftstempen att larma. Det blir som en ond cirkel. Det är inte så att du har någon/några frånluftsventiler som suger ifrån några ouppvärmda rum som sänker frånluftstempen?
 
Om agg står kallt: För att komma igång måste du antingen värma upp aggregatet (kupevärmare ell likn) alternativt starta aggregatet många gånger i rad tills temperaturerna kommer över larmgränserna.
 
sänk först larmgränserna så långt det går i menyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.