Cheesus, vänd på steken! Låt henne få alla uppgifter av dig, typ kvitton, offerter och liknande allt eftersom. Hon kan sen sammanställa alla kostnader så ser du (ni) iaf åt vilket håll det lutar. Sen om hon har något veto är en helt annan sak. Vem vet, kvinnor är ju berömda för att gömma sina shoppingpåsar i garderoben så att inte maken ska få reda på hur mycket de shoppar egentligen. Kanske kan du göra en variant på det? *ler* Alternativt leta påsar i garderoberna och se vad du hittar som kan fungera som "utpressning". (F-låt mig Carina!!!)

Själv smugglar jag ut mkt i verkstan/snickarboa/garaget som jag sen kallar "matinköp", det har aldrig ifrågasatts. Tror inte ens maken vet vad gurka kostar per kilo just nu ;-)

Sen skulle jag kunna skriva en roman om olika personligheter, men jag skippar det. Själv lever jag med min verkliga motsats - i allt!
 
Fru Fridell.....det vore en ren o skär katastrof om du o jag vore gifta. Vilket kaos.

Ungarna frågar efter maten och svaret blir att idag blir det en ugnstekt Festool med Milwaukee-sås till och som tilltugg istället för grönsaker får det bli en sallad gjord på skruv o bult.

Gurkan kostar just nu 48 kr kg. Svindyrt att föda kaninerna med. Men de kräver minsann gurka. Hoppas köttet blir mört och fint av dieten.
 
Att dela på bördan med ett så mastigt husbygge ger ju dubbel glädje när huset är klart! Ge det en chans, Cheesus! När det gäller dom där dj-la gnagarna så har jag offrat en halv arbetsdag idag på att bygga om burar i deras lyxtillvaro i drängstugan. När jag egentligen skulle stå i stora huset och jobba....maken skulle få spader. Om han ser resultatet inne hos kaninerna och undrar? Sällan. Han går in dit lika ofta som han letar påsar i garderoben... Om kaninerna får gurka hos oss? Nix.
 
Ja jisses! Om du lagade till Festool till ungarna skulle jag hiva ut dig genom fönstret. Det måste finnas billigare "mat" på Lidl ;-) Inte ens en trasig Festool skulle kunna hamna på bordet, den är typisk "bra-att.ha-sak", eller som "reservdelspryl".

Nä, du och Carina verkar vara helt rätt för varandra, grattis!

Fast det är ju onekligen kul att leka med tanken....vilka enorma ekonomibyggnader det skulle krävas!
 
Gafsan...Vi har faktiskt gemensamt stått ute i huset och spånat idéer. De mesta av mina sågades av min kära hustru....

Fru Fridell...Räcker mina omkring 1000 kvm under tak? Du som gillar prylar måste ju komma och kolla in min nya lilla leksak.

http://www.logosol.se/_hyvlar/ph260/

Komplett med slipmaskin spånsug och lite annat godis.

Kan man ha det roligare än så? Vad ska man med en sketen Festool handöverfräs till egentligen när man har en sån?

Och NEJ...jag frågade inte kära hustrun om lov...vips en dag stod den bara här hemma. Kan vara bra att ha tänkte jag...:):)

Det går åt mååånga shoppingkassar innan inköpen motsvarar den. Så jag kan nog inte använda det argumentet på ett tag.
 
Beträffande kaninerna så kan du förekomma genom att raka, smöra och bröa dem så är det bara att hoppas (kanske uppmuntra) att de gnager av en lämplig strömförande kabel - och simsalabim helstekt kanin till middag.
Mer seriöst - om du gjuter platt istf torpargrund så isolera ordentligt för att få max nytta av golvvärmen.
Tyvärr så passar inte kommande bygghelg för mig eftersom den kolliderar med min (vår) årliga semestertripp annars hade det varit kul att vara där..
Följer med stort intresse utvecklingen - tror inte 6 MSEK kommer att räcka särskilt långt
ha d
 
Hihi, så din kära hustru vet att tala om var skåpet skall byggas! Rart! Kram på er!
 
Så har då första skisserna på huset kommit från arkitekten.

Saknas gör altanen som kommer gå från tvättstugedörren och runt hönet vid köket.

Vad tycker expretisen. Duger detta för en stackare som jag?

Hittat en datumstämpling på timret vid rivning och det står 1878 på den vilket kan stämma ganska bra då jag hittat inskriptioner på gammelhuset som då var huvudbostad från flytten av det huset 1872.

Givetvis fotograferar jag den stockbiten och spar den på logen för framtida generationer.

Snön faller tät idag..men vem bryr sig när man bor i tält?

Edit: Jag kunde inte bifoga filen pga av storlek men har mailat Admin om hjälp att tvinga in den ändå.

Hav tålamod!
 
Redigerat:
Det är snyggt! Har några frågor angående fönstren dock. De ser hemskt moderna ut, och det tror jag beror på två saker: De sitter högt upp på väggen och de här breda i förhållande till höjden. Kanske vill ni att det ska se modernt ut? Med fyrkantiga rutor som får gå lite längre ner på väggen förändras hela huset till någonting mer klassiskt. Sen undrar jag också över lunetterna. Ska de verkligen sitta ihop med fönsterfodren på frontespieserna?

Det här var mina 2 cent ur ett byggnadsvårdsperspektiv.

Gissar att ni inte vill ha fönster mot vägen på bottenvåningen?
 
Korrekt Handyman.

Fönstren kommer inte att se ut sådär. Vi tar tillbaka gamla höjden på dem så rutorna stämmer bättre. Det finns redan uttaget i timret men ifyllt vid förra s.k renoveringen. Lunetterna kommer vi nog lägga en aning högre. Det är ju bara första skisserna.

Jag har mailat en uppdaterad version av ritningen till Marlene och den innhåller även altanen mot sjön samt att väggen i tvättstugan mot kök är på rätt plats. Förhoppningsvis byter hon den snart!

Fönster mot väg-gaveln blir det inte tal om...av två skäl. Dels ser vi bara en ladugård eller dess tak. Ganska ointressant. Sen blir det svårmöblerat utan en hel vägg.

Timret från övervåningen kommer jag återanvända som takbalkar över vardagsrummet. Det blir läckert. Visserligen ingen bärande funktion denna gång utan bara som dekoration.

Om man säger som så...det blir inte mycket kvar förutom timmervarven i gamla delen och några väggreglar i nya om ens det.

Nu suger det i verktygstarmen...jag tyckte jag hade en skaplig tigersåg, Makita. Sen kommer rivningspojkarna med en Hilti modell brontosaurus som de kapar timmerstockar med...Vilka grejer! Helt plötsligt känner man sig som den amatör man är. Trots att det står Makita på min.

Men visst får vi ett hus som blir väldigt väldigt väldigt mycket finare än det som brann?

Är nästan lite herrgårdskänsla över det hela utifrån.

Kan det inte vara slutet av Juni så vi kan hjälpas åt att spika och ha kul?????

Någon mer än jag som längtar?
 
Det kan du ge dig på! Alltså längta till. jag hade en fundering på pannelen utvändigt. vad ska du ha? En röd målad pannel med lite bruten vit till fodren? Ska du ha lite olika bredd på pannelbrädorna? Jag tycker det ger liv åt fasaden när man har olika bredd på pannelen. Fnula på det du! Riktigt tegel på taket? Stup och hängrännor bara galvat. Ej målat. Fnula på det! Snälla du, kalla det inte balkar, det heter bjälkar det du ska ha i v- rummet. Tänk om festool hade en tigersåg då du! då skulle du kunna känna dig som en hel människa. Hade gott
 
Bla bla bla bla. Jaja. Det heter bjälkar. I äkta masonit med plastlister runt om. alternativt BJÄLKAR i äkta frigolit som ska se gammalt ut. Nöjd nu?

Jadu...fasaden vore ju trevligt att ha i olika dimensioner. Tänk den som ändå hade lite virke att plocka av. Det vore bra....:)

En fin tanke faktiskt. Givetvis blir det en brytning i väggliv mellan våningarna. takrännor...galvat är ju snyggt.

Men snyggare rännor än jag har på gammelstugan har du aldrig sett. Kolla in kopparna som tar emot vattnet. Annat än dina Ikeakopior från Kina...jag har minsann sett Ernsts s.k koppar. Blaha blaha säger jag bara.

Färgen har jag tänkt i lila som symboliserar rikedom i Kina ( någon som sett lila huset i Ludvika vid genomfarten, kineskrogens ägare bor där )

Fodren ska bli antingen rosa eller mintgröna.

Nope. Rödmålat ska det vara och vita foder. Altanräcken och snickarglädje kommer jag sno en del modeller från gamla huset. Det ska dock inte bli "för mycket" så det ser ut som ett pepparkakshus. Sobert och fint.

En av gavelspetsens timmerstockar har ett årtal skrivet och en signatur. Den ska jag göra en hylla av för att ställa vår lilla glaskub som kommer innehålla Linnéas rökskadade första barnskor och Carinas nalle samt någon annan liten pryl. Stocken är inte mer än 50-60 cm lång.

Oj vad sentimental jag blir...en krokodiltår får jag väl fälla för syns skull.


Vad tror expertisen på byggnadsvård..ska vi fälla in belysning under takfoten? Det är ganska mörkt här på vintern och jag är lite småsugen på en liten belysning. Om inte annat blir huset så snyggt så det är värt att belysa det lite.

Hm...Festool har väl ingen tiger och kommer det en så kan den säkert förutom såga säkert bygga ett helt hus själv. Då köper jag.


Edit: Jag kunde själv ladda upp ändringsritningarna. Så Marlene...glöm krånglet!
 
Redigerat:
Bla bla bla. Det är alltid lika kul. Sitter i min soffa och skrattar. Ha en bra fredags kväll. Det har jag. Skrev jag inte, OM festools hade en tigersåg skrev jag. Behöver du gamle man ett par glasögon, kanske? I alla fall först köpa ett par glasögon och sen en festool tigersåg. Tänk en festool tigersåg med radio styrning! Man sitter i soffan och kör den. ja ja bla bla. Det går aldrig!( Säg det på Närkingska) Hade gott
 
Jättefint Cheesus - verandan gör mycket för harmonin på den sidan. Takvinklar och liknande är helt perfekta (jag har samma på våra ritningar, måste få tid/råd att bygga
nån gång bara)

Det var där jag hade en stor invändning - höjdskillnaden - jag antar att vardagsrummet är nedsänkt ? men verandan döljer det på fasaden.

En fråga - vad har ni i hörnet till vänster om dörren in i köket ? Konstigt utrymme bara -eller är det där vedspisen står ? Om det är en stock där är det ju perfekt att i matsalen ha nån sorts liten mysbrasa i det hörnet - och du har väl gott om eldningsbart virke nu ? ;-)

Badrummet ser fint ut - bra tänkt med hyllan - lite ljus, en pava rött och massa badskum... Men - du får 1.20 meter vid toan - har du kollat att det går, att den kommer långt nog ut från väggen (eller det kanske är en av anledningarna till hyllan ? ;-) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.