Hej

Vi håller på och renoverar i vår lägenhet. Tänkte lägga ett klinker i hallen och rev bort heltäckningsmattan. Under den fanns ett apfult linoleum golv från 70talet och vi bestämde oss för att inte försöka fusklägga klinkern ovanpå detta då detta varnas för i flera delar av forumet. Så vi rev bort även det. Under detta hittade vi inte bjälklag som vi hade hoppats utan packad grus/sand under byggplast. Linoleumgolvet var limmat på 6mm spånskivor som bara låg ovanpå gruset.

Så nu står vi här med ett golv av grus och byggplast, och vet inte riktigt hur vi skall fortsätta. Vad har gruset för funktion där? Kan man gräva bort det och hitta betong där under, ska åka dit och peta lite och se om vi hittar en botten på det strax. Om man gräver bort det, sen vad? :confused:

Ytan är 5 kvadrat och det ser ut som följande:

img0091hg6.th.jpg

img0092ft6.th.jpg

Tacksam för svar.
 
Hej

Är absolut ingen expert på detta, men av egen efrfarenhet har jag lärt mig att man inte skall lägga ett klinkelgolv på ett sådant underlag utan att göra det mer stabil. Golvet kommer att röra sig
Jag tror är att man har använd sanden för att få en jämn yta och sedan lagt en spånskiva för att få ett hårt underlag för en plastmatta.
6 mm funkar säkert till matta men inte till klinkel.
Mitt förslag är (om underlaget sand+spånskiva är jämt) att lägga ytterligare en 22mm spån ovan på den befintliga. Limma eller skruva fast den.
Genom att göra detta så borde ni få en trillräcklit stabilt golv för att kunna lägga klinkers.

Dubbelkolla också med någon golv/klinker affär och höör vad de säger
 
Sanden ligger där som stegljudsdämpning (ljudisolering)
Har dock ingen patentlösning på klinkerproblemet just nu....
/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.