Vill gärna ha lite feedback på mitt kök.
Nedan ser ni en 2-dimensionell ritning av köket. Vi har valt IKEAs "Lidingö". Bänkskivan kommer vara svart granit.

Dörren på höger sida är en altandörr som öppnas utåt. Dörren nederst öppnas utåt. Gapet på vänster sida är en öppning till vardagsrummet. Fläkten och diskhons position kan inte ändras.

 
  • kk1_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom bänken där diskhon sitter är det öppet till vardagsrummet. Det lilla väggskåpet näst längst bort mot vardagsrummet ska vara öppet och inte ha någon lucka.
 
  • kk2_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kylen och frysen är liksom diskmaskinen i rostfritt och är inte inbyggda. Ugn och micro är också i rostfritt. Tyvärr har man inte så mycket att välja på i IKEAs ritprogram :(
 
  • kk3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan du läser mitt inlägg vill jag bara påpeka att smaken är som baken..

Det är lite svårt att urskilja bredder genom bilderna. Som det ser ut så ha ni blandat lite mellan olika bredder på både vägg och bänkskåp. Jag föredrar att ha ett enhetligt intryck. Ögat får vila lite.

På kyl och frysväggen skulle jag vilja experimentera lite, du har säkert provat allt möjligt men hur vore det att ha som en helvägg; KYL---UGN/MICROskåp---FRYS och sedan OM det behövs den lilla bänkytan med väggskåp över. Kanske inte nödvändigtvis vitrin.

Ett annat alternativ skulle vara att ha två skafferier som ramar in 'helväggen'.
SKAFFERI(40)-KYL(60)-UGNTORN(60)-FRYS(60)-SKAFFERI(40) och flytta bänkytan till motsvarande sida och ta bort det skafferiet. Då kan du få två sektioner överskåp med vitrinskåp om du vill ha det. Vilket ger en mer clean känsla än att bara råka in ett lite här och där.

Din första tanke kanske är att vad konstigt att inte ha kyl och frys direkt brevid varann men i programmet har du ju alla möjligheter att prova runt lite. Hur ofta står man egentligen och kikar i kyl och frys samtidigt...?

Hur som helst får du hur mycket förvaring som helst.

Än en gång smaken är som baken. Hoppas mina krokiga förklarningar är någorlunda förståeliga. Provar du mittförslag kanske du vill lägga upp bilder på detta.. ;)

 
Verkar vara ett stort och fint kök det där! Min första tanke var dock att diskhon är lite "inklämd" i hörnet...? kan kanske bli bättre om man switchar diskho och diskmaskin??
 
Hej!

Håller med nygatan om att det borde gå att göra något roligare av kylskåpsväggen.
Försök få till symmetri eller lite mer rena linjer på något vis. Nackdelen med nygatans förslag, som jag också tror blir snyggt, är att det inte blir någon avställningsyta vid kyl/frys. Det är bra att ha.

Förutom det tycker jag att ett ensamt hörnskåp utan fortsättning ser konstigt ut. Det blir antagligen mycket snyggare om du låter skåpväggen bara ta slut rakt vid diskbänken. På samma sätt som för kylskåpsväggen tror jag att någon form av symmetri runt fläkten skulle vara bra.

Om du inte absolut behöver högskåpet på spis-bänken så tror jag att det skulle vara snyggare att låta skivan gå ända ut till väggen.

Om det där var mitt kök skulle jag nog gå på nygatans förslag, men ha en avställningsyta i mitten istället och flytta ugnen under hällen. Micro skulle jag ha en liten som får plats i överskåpet bredvid fläkten. Jag har haft inbyggnadsugn förut, men såg så lite fördelar med det att i mitt nya kök hamnar ugnen på klassisk plats under hällen igen.

Jag skulle se mycket mer nytta i att få en lite upphöjd diskmaskin. Det skulle du kunna göra om du byter plats på det smala skåpet och diskmaskinen. Vet inte hur du jobbar i ditt kök, men jag plockat i och ur diskmaskinen betydligt oftare än ugnen :)

/pinebar

 
Hej!
Jag tycker att du ska placera alla högskåp ihop, dvs strunta i bänkskåpet med vitrin inklämt mellan ugn och kyl. Använd nischen till ugn, skafferi, kyl och frys. 'Nygatans' förslag "SKAFFERI(40)-KYL(60)-UGNTORN(60)-FRYS(60)-SKAFFERI(40)" låter alldeles utmärkt. Jag ser inga problem i att ha separata kyl och frys lite ifrån varandra. Snyggt att ha alla högskåp på ett och samma ställe.

Vinkelkökets bänkskåp ser bra ut men föreslår att du placerar ett 3-backskåp där istället. Eller så låter du hällen sitta i ett 80 cm backskåp istället och använder snutten som blir över i hörnet till ett litet brickskåp eller har en öppen vinhylla eller liknande.

Så till överskåpen. Den nuvarande placeringen tycker jag tyvärr inte är så bra. Den är "hattig" och ger ett oroligt intryck. Jag tycker att du istället ska placera en hel rad med överskåp över diskbänksvinkeln. I ett av dom kan du sätta in ett diskställ så slipper du se disken när den torkar. Skippa hörnskåpet och sätt likadana skåp ända in i hörnet istället. Bänkytan ser ut att vara 230 cm så antingen 2x80 + 1x40 går in eller så tar du 3x60 (med dubbla luckor) + 1x30.

Över spis vinkel så lämnar du tomt till vänster om fläkten och sätter överskåp till höger om fläkten som går ända in i hörnet.

Lycka till!
 
Tack så jättemycket för alla synpunkter. Jag ska definitivt sätta mig och slipa lite på ritningen igen. Nu till synpunkterna.

nygatan skrev:
Som det ser ut så ha ni blandat lite mellan olika bredder på både vägg och bänkskåp. Jag föredrar att ha ett enhetligt intryck. Ögat får vila lite.
Jag håller med dig helt. Anledningen till att det ser ut som det gör är att vi inte kan ändra fläkten eller diskhons position, och för att diskhon eller fläkten inte ska hamna i mellan två skåp tror jag inte vi kan göra på något anat sätt...eller kan vi det?

hur vore det att ha som en helvägg; KYL---UGN/MICROskåp---FRYS och sedan OM det behövs den lilla bänkytan med väggskåp över. Kanske inte nödvändigtvis vitrin. Ett annat alternativ skulle vara att ha två skafferier som ramar in 'helväggen'.
Kylen och frysen bör stå ihop då det sitter en ismaskin i den ena och kolsyrat vatten i den andra och det blir bökigare att dra ledningar tilll två olika ställen. Sedan ser de väldigt bra ut ihop. Däremot kan det nog bli bra som du skriver att antingen låta skivan vara på kanten eller att sätta in högskåp hela vägen. Vi tyckte dock det var lite praktiskt att ha en bänkyta mellan kyl och ugn för att kunna ställa ner matvaror eller plåtar. Tycker du/ni att det är "mer värt" att få det snyggare genom att bara ha högskåp eller är det en stor fördel att kunna ha en avställningsyta där?

SKAFFERI(40)-KYL(60)-UGNTORN(60)-FRYS(60)-SKAFFERI(40) och flytta bänkytan till motsvarande sida och ta bort det skafferiet. Då kan du få två sektioner överskåp med vitrinskåp om du vill ha det. Vilket ger en mer clean känsla än att bara råka in ett lite här och där.
Vilken är den "motsvarande sidan"?

Tack så jättemycket för dina synpunkter, jag hoppas på ett svar.


 
Borgman skrev:
Verkar vara ett stort och fint kök det där! Min första tanke var dock att diskhon är lite "inklämd" i hörnet...? kan kanske bli bättre om man switchar diskho och diskmaskin??
Hmm.. de sa att vi inte kunde flytta diskhons position, med tanke på vart rören kommer upp, men det borde väl gå eftersom diskmaskinen ska ha samma rör (vatten & avlopp)? Men efter jag har varit i ett hus med ungefär samma kökslösning undrar jag om det verkligen skulle bli så bra att byta plats på hon och diskmaskinen. Det kommer sitta en barskiva mellan bänken där diskhon sitter och vardagsrummet. Denna sträcker sig från väggskåpet (till höger när man står mot hon) till bänkens slut (till vänster). Där sitter också en smal träpelare upp till taket. Därför hamnar hon nu precis i mitten på bänken, så jag tror den lösning jag ritat upp blir mer symetrisk.


Tack så mycket för dina synpunkter. Hoppas du svarar igen.
 
pinebar skrev:
Nackdelen med nygatans förslag, som jag också tror blir snyggt, är att det inte blir någon avställningsyta vid kyl/frys. Det är bra att ha.
Nu blir det svårt, en för och en emot. Hur gör jag nu då? :-?

Förutom det tycker jag att ett ensamt hörnskåp utan fortsättning ser konstigt ut. Det blir antagligen mycket snyggare om du låter skåpväggen bara ta slut rakt vid diskbänken. På samma sätt som för kylskåpsväggen tror jag att någon form av symmetri runt fläkten skulle vara bra.
Hehe. Jag glömde skriva det i min text, sorry. Hörnskåpet sitter mot två väggar. Det går ut en kort vägg mellan kök och vardagsrum som slutar där hörnskåpet slutar. Förstår du vad jag menar? Har du något bra tips om hur jag kan få symetri kring fläkten?

Om du inte absolut behöver högskåpet på spis-bänken så tror jag att det skulle vara snyggare att låta skivan gå ända ut till väggen.
Vi ville gärna ha ett skafferi av den modellen någonstans och det verkade som det enda möjliga stället...eller? Dessutom går det ju inte in ett 60-skåp så då blir det ännu fler storlekar på skåpen. Dessutom tänkte jag att det blir ett bra slut på bänkskivan, och jag slipper öppna skåpsdörrar mot väggen. Vad tycker ni andra?

Om det där var mitt kök skulle jag nog gå på nygatans förslag, men ha en avställningsyta i mitten istället och flytta ugnen under hällen. Micro skulle jag ha en liten som får plats i överskåpet bredvid fläkten. Jag har haft inbyggnadsugn förut, men såg så lite fördelar med det att i mitt nya kök hamnar ugnen på klassisk plats under hällen igen.
Vi har blivit frälsta i inbyggnadsugnar så det tror jag vi håller oss till.

Jag skulle se mycket mer nytta i att få en lite upphöjd diskmaskin. Det skulle du kunna göra om du byter plats på det smala skåpet och diskmaskinen.
Tror inte det går p.g.a. rören. Hur emnar du att man skulle sätta den för att den skulle hamna högre upp? Bänkskiva och skåpen har ju fasta höjder?

Jag vill tacka även för dina synpunkter och hoppas på svar.


 
halloy skrev:
Snyggt att ha alla högskåp på ett och samma ställe.
Håller med di, men är det som sagt värt att ta bort avställningsytan för matvaror och plåtar?

Vinkelkökets bänkskåp ser bra ut men föreslår att du placerar ett 3-backskåp där istället.
Jag får skylla på trötthet, men jag förstår inte hur du menar. Kan du förtydliga?

Eller så låter du hällen sitta i ett 80 cm backskåp istället och använder snutten som blir över i hörnet till ett litet brickskåp eller har en öppen vinhylla eller liknande.
Då blir jag väl av med min karusell? :-/

Så till överskåpen. Den nuvarande placeringen tycker jag tyvärr inte är så bra. Den är "hattig" och ger ett oroligt intryck.
Håller med men jag har inte hittat någon annan lösning

Jag tycker att du istället ska placera en hel rad med överskåp över diskbänksvinkeln. I ett av dom kan du sätta in ett diskställ så slipper du se disken när den torkar.
Jag är inte helt säker på hur du menar.

Skippa hörnskåpet och sätt likadana skåp ända in i hörnet istället. Bänkytan ser ut att vara 230 cm så antingen 2x80 + 1x40 går in eller så tar du 3x60 (med dubbla luckor) + 1x30.
Jag vill gärna ha en karusell och den är 90 bred, och detta tillsammans med att fläkten (och därmed hällen) inte går att flytta ger begränsade möjligheter.

Över spis vinkel så lämnar du tomt till vänster om fläkten och sätter överskåp till höger om fläkten som går ända in i hörnet.
Då minskar jag väl min hyllkapacitet ganska kraftigt? Vi har väldigt mycket grejer i köket att stuva undan.

Jag tackar även dig för dina synpunkter och hoppas på svar.
 
Om någon/några av er orkar och vill får ni gärna skicka ett meddelande till mig privat med er e-postadress så skickar jag snarast min IKEA-fil som ni själva kan ändra i och lägga upp här så jag och övriga kan se hur ni tänkt er.

Återigen, tack så jättemycket för att ni tar er tid och vill hjälpa till.
 
Vill ni hellre ha klassiskt än nordiskt minimalistiskt eller hur vill ni att intrycket ska vara när man kommer in i köket. Hur kommer det stämma överens med övriga delar av huset såsom matplats eller kanske anslutande vardagsrum?
Det finns egentligen hur mycket som helst du skulle kunna göra. Jag tror mig känna igen att man blir lite bunden om man bor i köket sedan tidigare och egentligen bara gör en mindre ändring av hur köket sett ut sedan tidigare. Man tror sig byta ut köket när man i själva verkat bara har bytt färg på luckor, bänkskiva och vitvaror.

Vilka förväntnignar har ni på köket?

JAG ÄLSKAR KÖK!
 
nygatan skrev:
Jag tror mig känna igen att man blir lite bunden om man bor i köket sedan tidigare och egentligen bara gör en mindre ändring av hur köket sett ut sedan tidigare. Man tror sig byta ut köket när man i själva verkat bara har bytt färg på luckor, bänkskiva och vitvaror.

Vilka förväntnignar har ni på köket?

JAG ÄLSKAR KÖK!
Det kan också vara en fördel att ha använt den gamla planlösningen ett tag. Då vet man vad man ska ändra på ;). Är planlösningen optimal så finns det ingen anledning att röra om i den. Senaste trenden med köksöar har orsakat många förvirrande renoveringar med mer eller mindre lyckade nödlösningar bara för att få plats med en sådan :-/. Hur klokt är det?
gaia
 
En liten fråga bara.... kan du tänka dig att flytta vattnet en bit eller kanske fläkten.... har några funderingar/ideer.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.