Status
Tråden går ej att kommentera.
Har läst tråden och infon på skatteverkets sida men vad jag saknar är ett tydligt räkneexempel...
Skulle någon kunna ta sej tid att stolpa upp ett sådant???
Tex: Jag köper tjänster för 50 tusen hur går då proceduren tillväga?
Får jag då tillbaka 25 tusen på skatten eller kommer jag bara att behöva betala 25 tusen till hantverkaren och sedan är det klart för min del? ( just med anledning av att företagaren kommer att få ansöka om pengarna efter den 1/7)
Många frågetecken att räta ut ...
Tack på förhand // Mixar´n
 
Före den 1/7 betalar du hantverkaren 50.000kr och sedan får du tillbaka 25.000kr på skatten i sinom tid.

Efter den 1/7 betalar du 25.000kr till hantverkaren, och sedan är det tänkt att hantverkaren skall få sina 25.000kr från skatteverket (eller snarare inte behöva betala in 25.000kr i skatt).
 
Tack så många!!
Hmmm, hade nog trott att det skulle dras av halva arbetskostnaden för att sedan skattas 30 % en gång "till" och sedan skulle det vara klart.... :rolleyes:
På det här viset funkar det ju trots allt bättre :D
Frågan är ju bara hur långt 3,5 miljarder räcker :eek:
 
Gäller ROT-avdraget renovering av kakelugnar också?
 
Det finns ingenting specifikt sagt om kakelugnar, för att veta säkert bör man avvakta att lagen klubbas.

Rätt upp och ned tycker jag att det borde omfattas, men det kan tänkas komma gränsdragningar om huruvida sotning och därtill hörande arbetsmoment omfattas eller ej, och om service på t.ex. värmepumpar och andra värmekällor ingår.

Regeringen räknar, som sagts, med en kostnad på 3,5 miljarder för detta, och jag tror att man kommer få dra rätt så snäva gränser här och var för att inte totalt spränga den budgeten. 3,5 miljarder motsvarar 500kr per vuxen invånare.

När de klubbat lagen är det mycket lättare att kunna säga vad som ingår och inte.
 
Ok, inga rotavdrag för markarbeten...

Det är väl bara att be hantverkaren skriva att han/hon installerat/renoverat lite i mitt hus/garage fastän han egentligen lagt sten och murat, eller?
 
Dreamie: Jag tror inte att du kan förvänta dig något stöd för den åsikten här.
 
Ja, alltså att skruiva något annat på fakturan än vad det är oagligt. SKV körde tex nu en drive när det kollade en del faktureringar till företag som egentligen var privata saker. Du kan nog räkna med att SKV kommer att kolla lite extra på vad som skickas in.

Och då kan det komma surt efter...
 
Apropå kakelugn: enligt Elda-butikernas annons i senaste Vi i villa så omfattas iaf nyinstallationer av eldstäder etc av ROT-avdraget.
 
mino skrev:
Apropå kakelugn: enligt Elda-butikernas annons i senaste Vi i villa så omfattas iaf nyinstallationer av eldstäder etc av ROT-avdraget.
Väldigt vågat av vissa företag att gå ut och lova rot-avdrag när inte ens skatteverket vet vad som gäller än !

Jag är rädd att det finns en del företag där ute som inte vet vilket dilemma dom kan sätta sig själva i...
 
Hej, undrar över om installation av värmepump blir avdragsbart. Detta fallet nyinstallation. Dock ett ? blir det för att kunna göra avdrag så är det väl bara mot inkomstskatt som man göra avdraget, jobbar utanför EU så det blir ingen skatt lagd i Sverige.

Hans O
 
imported_Anders_S skrev:
Väldigt vågat av vissa företag att gå ut och lova rot-avdrag när inte ens skatteverket vet vad som gäller än ! Jag är rädd att det finns en del företag där ute som inte vet vilket dilemma dom kan sätta sig själva i...
Det finns nog några som är så desperata nu att de kör med vad som helst för att sälja
 
Hans: Arbetskostnaden för att installera en värmepump är specifikt angivet som något man vill skall ingå. Däremot behöver du ju betala svensk skatt för att ha något att kvitta det emot.
 
Tackar så mycket för informationen.

Mvh Hans O
 
Avloppsrör stod det, minireningsverk är det "rör " ?
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.