Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,
Immobil - det blev ett jättevästgötaklimax av den da'n. En hastig och mindre lustig sjukdom hos vår advokat satte stopp för förhandlingen som skulle hållits igår. Vet ej när vi får ett nytt datum.

Bumpaberrra - vi har gått igenom den fasen också, inklusive skräcken att sitta fast med Svarte Petter på hand.

Sedan vill jag påstå att vi inte försöker vinkla något överhuvudtaget. Jag har inte skrivit något (som jag kan minnas i alla fall) som jag inte kan visa upp bevis för.

vänligen

per
 
Heda skrev:
Hej!

ENERGIFÖRBRUKNING:
Per har, enligt egen utsago, förbrukat ca 35000-40000 kWh/år inkl hushållsel med elpanna och luft/luft-värmepump. Det är mycket energi, men även en teoretisk beräkning visar på ungefär samma förbrukning.

Ett enkelt räkneexempel för det välisolerade hus som VVS-konsulten förutsatt:
6 kW x 24 h/dygn x 365 dygn/år=52500 kWh/år
Antag att 10 000 kWh/år är hushållsel och att hälften av resterande värmeenergi skapats av en värmepump med värmefaktor på 3. Då stämmer värdena till punkt och pricka (drygt 38000 kWh/år). I Pers fall är U-värdet på väggarna (0,22 W/m2K) 40-50% högre än vad VVS-konsulten utgått ifrån. Det borde egentligen ge en högre energiförbrukning, men vi har inte haft någon anledning att ifrågasätta Pers uppgifter om elförbrukning.

Per hävdar att huset drar orimligt mycket energi och att väggarnas konstruktion är hela orsaken. En del andra kunder som har byggt hus med samma typ av väggelement håller sig lätt under 100 kWh/m2/år i årlig förbrukning för uppvärmning, så vi instämmer inte i hans påstående. Energi läcker genom alla konstruktionsdelar i en byggnad, så det är viktigt att kombinationen av konstruktionsdelar blir rätt.

Per kräver oss på en årlig ersättning för "oväntat hög energiförbrukning", medan vår åsikt är att Per har den energiförbrukning man borde förvänta sig med det hus och de konstruktionsdelar som han uppförde.


Vänligen
Kristofer
Hedareds Sand & Betong AB
033-22 24 00
[länk]

Hej - jag återkommer nu med kommentarer kring HedaredKristofers inlägg.

Tyvärr måste jag nog ge Jackie rätt. Det HedaredKristofer skriver är helt enkelt inte sant. jag har saxat ut den delen av vår energibalansberäkning som visar på årsförbrukningen - och visar den här som en skärmdump. Som var och en kan se kommer vår konsult inte alls fram till de värden som HedaredKristofer påstår. Hedareds kan dessa beräkningar utan och innantill så att de skulle valt fel siffror att presentera av misstag tror jag helt enkelt inte på.

Dessutom - deras egna beräkningar av vår energibalans, utförda av SP i Borås, kommer också fram till en väsentligen lägre energiförluster - något som borde fått dem att fundera om de felaktiga förbrukningssiffrorna de presenterade i den här tråden var ett ärligt misstag.

/per
 
  • Picture 1.png
Per_Kylsten skrev:
Hej,
jag har nu haft tid att uppdatera vår hemsida med vad som har hänt i vår tvist. Ytterligare en kommentar ifrån en läsare har också lagts upp ([länk]).


Lotta - hör gärna av dig dig igen, jag är seriöst intresserad av att höra mer av din och dina vänners historia och upplevelser. Du kan posta här, skicka ett PM eller använda epost - du har ju min adress.

gott nytt

/Per
Hej Per!
Efter att du skickade ditt första mail till mig strax innan jul så har jag läst den här sidan några gånger. Nu tänker jag att det bästa jag kan göra är att svara dig här för jag vill att fler skall få veta vad du håller på med...EGENTLIGEN! Jag har även kollat upp lite fler saker i våra vänners hus. De som har byggt hus med Excellentväggar alltså, som jag skrev om i mitt mail till dig.

Får man förresten skriva att någonting är bra här på byggahus eller måste man gnälla?

Våra vänner har byggt ett tvåvåningshus på drygt 200 kvadratmeter och ett fristående garage. De har en bergvärmepump på 9 kW och t o m rörläggaren blev förvånad när de kört igång den under vintern. Den gick på bara 20% av sin kapacitet trots att det var kallt ute och trots att termostaten stod på +20 grader även i garaget. Under vinterns hittills kallaste månad drog hela kalaset inklusive precis all el bara 1400 kWh. De är två vuxna som bor där och de har värmeväxlare för ventilationen. De är jättenöjda med huset och berättar det för alla som pratar om att bygga nytt.

Att jag inte har återkommit till dig efter ditt mail före jul beror på att jag inte överhuvudtaget ställer upp på ditt agerande och jag avskyr dina metoder. Om du hade haft ett ädelt mål så hade jag kanske känt för dig och din kamp, på något vis. Men du förklarade klart och tydligt för mig att ditt enda syfte med denna cirkus och publicitet nu är att samla ihop så många personer som möjligt till ännu en stämning vars mål är att driva företaget i konkurs. Det är ju så man blir mörkrädd, bokstavligen! Har du ingen skam alls i kroppen? Är det hat som driver dig eller vad?

Vi har även andra bekanta som har byggt med Excellent utan att de har klagat på något. Varken på företaget eller väggarna. Det du skrev till mig - att du hoppas att företaget går i konkurs - beror väl i så fall bara på vem som ropar högst. Du som klagar bortom all rim och reson eller alla de andra som är nöjda. Tyvärr verkar det som att det mest finns gnällspikar här på byggahus eller så har de bara råkat flockas runt dina sura inlägg. Är det någon som funderat på varför det är så få positiva kommentarer överlag för företag? Kan det kanske bero på att man är fullständigt ointresserad av att bli medlem när huset är färdigt och allt fungerar som det skall? Kan det bero på att man istället vill ta igen den tid man förlorat i umgänge med familj och vänner under byggtiden?
Dessutom kastas väl positiva inlägg ut med huvudet före om man hyllar ett företag det första man gör?

Gnälla får man däremot göra hur mycket man vill verkar det som - ända från start. Det är vidrigt att ha dina onda planer i bakhuvudet medan man läser dina inlägg här på forumet. Det är så otroligt genomskinligt. Du verkar aldrig ha velat ge tips eller hjälpa någon för att undvika liknande problem! Du har bara velat att bolaget skall framstå som sveriges största bluff-firma.

Per: Sluta hyckla! Publicera mailet här om du står för vad du håller på med, så kan folk själva avgöra om de vill stödja dig i din så kallade kamp för rättvisa efter det!
Vi/ni övriga: Sök den andra versionen av vad som hänt! Ring firman och fråga vad som hänt i Pers hus eller be att få telefonnummer till någon annan som bor i ett hus med Excellentväggar så lär ni få en mer nyanserad bild!

/Lotta
 
Snailman
Tja, vad ska man säga, har för mig jag sett att väggarna har bytt konstruktion vid åtminstone ett tillfälle? om det är så så kanske ni jämför äpplen och päron...

sen om skarvarna mellan blocken är ganska kassa så påverkar det ju ett hus som har få skarvar ganska lite men ett som har många mycket...

Jag är lite förvånad över att man då och då på detta forum kan extrapolera att om man själv inte har några problem med en produkt/firma så kan/får inga andra ha det heller (denna typ av resonemang förstår jag inte hur man kan föra) (har tillämpats ganska flitigt angånde tex salstershus)
 
Som sagt det finns lika många dåliga köpare som det finns dåliga entreprenörer. Det är väl dock rätt mänskligt att det är gnällspikarna som hörs mest på ett forum som detta. De som haft byggen som gått som på räls inklusive jag själv som har byggt 2 hus under kort tid hör man kanske inte så mycket om. Jag följer dock många gnälltrådar med intresse. Endel verkar tro att de köp något finmekaniskt super duper grej när det faktiskt bara handlar om ett hus som är byggt av mänskliga hanverkare. Det här tog i alla fall en intressant vändning.
 
Hej,
på Lottas uppmaning kopierar jag här in mina mail till henne. Läs och döm själva.
------------------------------------------------------------------------
Hej Charlotta,
tack för ditt mail.

Om du bestämmer dig för att återkomma ber jag att du använder min privata adress hellre än min jobbadress.

Jag vet inte hur du kommit i kontakt med vår historia - om du har läst mina inlägg på byggahus.se eller vår egen hemsida www.hedareds.se eller om det är via någon annan kanal? Men, det står helt klart så att den excellentstommen vi fick levererad inte håller måttet. Titta gärna på vår hemsida som beskriver problemen vi lever med; http://www.hedareds.se

Vi hade turen att vi installerade en temporär värmekälla först, vilket möjliggjorde loggning av exakt hur mycket energi som huset drar (vilket man är skyldig att mäta upp). Enligt våra mätningar av energiförbrukningen, våra termograferingar och faktiskt (under vår epostväxling efter vi reklamerade excellentstommen) Hedareds SoB egna beräkningar läcker vår leverans kopiösa mängder värme. Det värsta är lösningen med ingjutna plåtar som ger grova köldbryggor rakt genom en i många stycken OK isolering- plåtarna ger stora ytor vilka i stort sett kan räknas som om de vore byggda i massiv betong. Över dessa köldbryggor växer det till mögel under vintern, då det är kallt ute - och därför över bryggorna också.

I vårt fall har myntet endast en sida.

Hedareds har ändrat sin konstruktion sedan vi påtalade bristerna. Om dina vänner bygggt med den nya väggen så gäller kanske inte våra erfarenheter. Jag tror faktiskt att de data de fick av oss påverkade dem till omkonstruktionen (åtminstone sammanfaller händelserna i tiden).

Enligt min uppfattning lever Hedareds SoB väldigt farligt. Vi bjöd in dem till att tillsammans med oss lösa problemen, men de vägrade. Vi har nu stämt dem och känner oss väldigt bekväma med det. Vi antar på väldigt goda grunder att vi vinner - men jag kan inte gå in på detaljerna. Om samtliga Hedareds SoB-kunder som vi känner till, som köpt samma produkt som vi, stämmer dem på liknande belopp som vi efter domen vunnit laga kraft, kommer Hedareds SoB troligen gå i konkurs. Om dina vänner har byggt med den äldre konstruktionen uppmanar jag dem att följa vår rättegång noga och nära så att de kan lämna in en stämningsansökan diekt efter domen fallit - annars kan det vara försent.

Hör gärna av dig om det är något du vill veta mer om vårt husbygge eller rättsprocess. Mitt telefonnummer är: 0706-333198

Vänligen

per

per.kylsten@XXXXXXXXXX


20 dec 2008 kl. 21.13 skrev charlotta boo:

Efter att läst det som du har skrivit angående Hedareds Sand och Betong,
så blir jag något förvånad. Detta eftersom jag har
både vänner och bekanta som har anlitat bolaget. En av mina närmare vänner
har byggt ett tvåplanshus på ca 200 m2.Vid påkopplingen av bärgvärmesystemet
komenterade rörläggaren flera gånger för min vän, att det var helt otroligt gällande
att bergvärmesystemet endast behövde använda ca 20% av sin totala kapacitet. Detta tyder
på att huset är otroligt tätt, välisolerat och energisnålt! Verkar som om det finns
två sidor av detta myntet. / MVH Lotta
Dela foton på ett smidigt sätt med Windows LiveT Photos. Dra och släpp

___________________________________________________________________
PS - jag plockade bort min emailadress - eftersom jag inte vill bli mailbombad av spamrobotar /per
____________________________________________________________________

hej Lotta,
jag glämde säga att jag talar givetvis gärna med dina vänner också.

må väl - god jul

per

________________________________________________________

Hej Lotta,
god fortsättning på det nya året.

Jag är seriöst väldigt intressera av att diskutera dina och dina vänners erfarenheter av Hedareds SoBs väggar - oavsett om ni är nöjda eller ej. Återknyt gärna kontakten.

vänligen

per

________________________________________________________

Så såg mina mail ut.


/Per
 
Lotta_59 skrev:
Dessutom kastas väl positiva inlägg ut med huvudet före om man hyllar ett företag det första man gör?
Kastas ut vet jag inte, däremot möts dom inte sällan med viss skepsis, då det bevisligen inte är ovanligt med "bulvaner". Personligen tycker jag till och med att denna skepsis är ganska naturligt under angivna omständigheter, eller är det jag som har en paranoid läggning? Men visst har Lotta en poäng, det baissas mer än det haussas.
 
D
Personligen tycker jag att Hedareds inger mest förtroende i den här tråden... Lite naivt av Per att påstå sig vilja återge en helt neutral bild av det hela.

I alla fall så undrar jag över den där energiberäkningen som Per klippte in. Det var ju ett väldigt litet utsnitt som visades och det saknades ju rubriker för de 2 kolumnerna så jag fattar inte speciellt mycket av beräkningen. Vad är det egentligen den kommer fram till? Att det med VP skulle krävas 29550 kWh (alternativt 17483 kWh) TILLFÖRD/KÖPT el-energi? Det är ju i så fall inget mått på hur mycket energi huset i verkligheten kräver.
 
Undrar om det är en ren tillfällighet att Lotta bor bara ca 1,5 mil från Hedared, kanske jag som är konspiratorisk, eller....?

//Sleipner
 
D
Tja, om geografisk placering skall vara diskvalificerande, så bor det väl runt 1 miljon personer inte speciellt långt ifrån Per Kylsten som också skall misstänkliggöras?

Tycker snarare att närheten i Lottas fall ger trovärdighet till att hon känner flera som har byggt med Hedareds stommar.
 
ridax skrev:
Personligen tycker jag att Hedareds inger mest förtroende i den här tråden... Lite naivt av Per att påstå sig vilja återge en helt neutral bild av det hela.

I alla fall så undrar jag över den där energiberäkningen som Per klippte in. Det var ju ett väldigt litet utsnitt som visades och det saknades ju rubriker för de 2 kolumnerna så jag fattar inte speciellt mycket av beräkningen. Vad är det egentligen den kommer fram till? Att det med VP skulle krävas 29550 kWh (alternativt 17483 kWh) TILLFÖRD/KÖPT el-energi? Det är ju i så fall inget mått på hur mycket energi huset i verkligheten kräver.
Hej Ridax,
om du läser om mitt inlägg ser du att jag skrev att jag undviker att påstå saker som jag inte kan bevisa. Om du tolkar det som att jag påstår att jag försöker framställa mig som neutral - så är det just det - din tolkning!
Det är intressant att du finner Hedareds mer trovärdiga än jag. Om du läser inlägget från HEDA och sedan mina svar så finer du att i stort sett samtliga data som HEDA presenterade är felaktiga - faktiskt till och med osanna. Om du inte tror på de data jag presenterat, så kan jag maila originalen till dig, eller du kan själv ladda ned dem och jämföra själv (som t.ex. vårt ventilationsaggregats egeneskaper).

Klippet du undrar över kom från den enerigibalansberäkning som HedaredKristofer underkänt. Den har fel i sig, och han och jag är överens om detta- men den visar hur som helst inte på att årsförbrukningen är beräknad till 50000 kWh per år. Alltså presenterade HedaredsKristofer data för er läsare som han visste att det inte fanns någon grund för.

Den högre siffran visar normhusets förbrukning och den lägre vårt hus med värmepump. Bägge siffrorna visar det totala behovet av köpt energi (inkl hushålsel). Jag håller helt med dig Ridax, att diskussionen om köpt energi inte är relevant. Jag har tidigare påpekat att värmepumpar är en av anledningarna till varför Excellentväggsägare kan missa att de har ett stort värmeflöde genom sina väggar. Det som skall diskuteras är just som du föreslår - de rena energiförlusterna.

I vårt hus har fönstren det högsta Up-värdet. Men ytan de upptar är endast 10% av den omslutande arean (Aom). Väggarnas Up är hälften av fönstren Up - men ytan är 45% av Aom - Därför förlorar vi absolut mest energi genom väggarna.

Det vi stämt Hedareds för är - Att väggarna läcker mer energi än de angav inför försäljningen och att konstruktionen innebär att vi får mögelväxt över köldbryggorna. Jag finner det därför konstigt att ingen debatör som är pro-Heda vill diskutera väggarnas egenskaper utan det blir samma gamla fokusering på precis allt annat, samma diskussion som Hedareds har fört i tre år nu. Om det finns de som verkligen är nöjda med väggarna - varför inte presentera här, varför och hur de inte har samma problem som vi har? Jag skulle finna en diskussion om varför det är så väldigt intressant - dvs vilka förklaring finns till att andras väggar inte läcker lika mycket värme som våra (om de finns?)

Slutligen - jag har inga problem med att diskutera med Heda-positiva personer som bor nära Hedareds. Åsikter får man ha utan att geografin skall lägga något hinder i vägen. Men om man t.ex. jobbar på Hedareds eller på något annat sätt har ett direkt intresse i företaget är det ju mer ärligt om man öppet deklarerar detta.

Men jag tar helst diskussioner om väggarnas egenskaper. Det är mindre intressant att diskutera icke-frågor som påståenden om att jag försöker ordna ett drev mot Hedareds för att driva dem i konkurs.

må väl

per
 
Stå på dig Per!

Du har sakligt förklarart varför du anser att Hedareds produkter inte stämmer med vad du blivit lovad. Att vissa (inkl Hedareds) försöker få diskussionen att handla om fönster, ventilation, värmeanläggning etc är som du själv skrivit flera gånger helt ovidkommande.

Ska man kritisera eller ifrågasätta Pers stämning så ska det väl ända inrikta sig på det som tråden handlar om, nämligen väggarna som Hedareds säljer, dess konstruktion och data i förhållande till vad som är utlovat.
 
D
injonil: Tycker du har helt fel.

1. Per klagar på att energiåtgången är för hög. Han anser att väggarna är anledningen till detta medan Hedareds anser att det är fönstren. Då är det väl i högsta grad relevant att diskutera fönster i sammanhanget.

2. Per klagar över mögelpåväxt. Han anser att köldbryggor gör att fukt kondenserar på väggarna. Hedareds anser att det är dålig ventilation som gör att luften överhuvudtaget har detta fuktinnehåll. Då är det väl i högsta grad relevant att diskutera ventilation.

I en tvist kan ju inte ena parten ensam avgöra vad som är relevant att diskutera. Båda parterna måste ju kunna framföra sina argument. Personligen har jag inte underlag eller kunskap för att avgöra vem som har rätt, men båda parter framhåller ju argument som SKULLE KUNNA vara korrekta och Per får ursäkta, men jag har inte sett några konkreta bevis för att just hans argument är rätt. Det är lättför honom att säga att fönsterkonstruktionen har ett visst U-värde. Lika lätt är det för Hedareds att säga att väggarna har ett annat U-värde. Var finns bevisen för att den ene eller andre har rätt? Det skulle ju lika gärna kunna vara fönstren som är dåligt monterade, felräknat U-värde på dessa eller helt enkelt felaktiga specifikationer från fönstertillverkaren. Tänk om hans fönster inte är argon-fyllda som spec. säger t.ex?

Jag påstår inte att det är på det ena eller andra sättet. Jag känner helt enkelt bara lite större förtroende för Hedareds i det här fallet. De har ju påvisat att energibalansberäkningen var felaktigt utförd vilket Per har tillstått. Vad är det som hindrar att det är fler felräkningar i omsättning, t.ex. när det gäller ventilationen och aggregatets kapacitet?
 
Kruxet är ju att fönstren bara är 10% av huset(enligt per). Ventilationen uppfyller vad jag förstår minimikraven. Dock säger ju sunt förnuft att bara för att ventilationen eventuellt är lite i underkant ska det inte börja mögla. Ventilationen är ju också som sämst vid väggarna, förutsatt att det inte drar rätt igenom.

Marginalerna är ju i sånt fall väldigt snålt tilltagna och det kan räcka med att man vistas i ett rum mer så blir det mögelskador, dvs så bör det inte vara.

Dock är ju ventilationen till Pers nackdel det håller jag med om. Även om det i verkligheten kvittar att han valde annan anläggning.

Tyvärr fungerar ju inte IR-kameran på fönster då de reflekterar, men väggarna syns ju klart och tydligt att något är galet med om man tittar på IR-bilderna.

Vem som har rätt och fel får domstolen avgöra det lägger jag mig inte i.
 
ridax skrev:
injonil: Tycker du har helt fel.

1. Per klagar på att energiåtgången är för hög. Han anser att väggarna är anledningen till detta medan Hedareds anser att det är fönstren. Då är det väl i högsta grad relevant att diskutera fönster i sammanhanget.
¨
Ridax - jag har INTE anklagat Hedareds för att vara skuld till att HUSET drar mycket energi. Vad vi har STÄMT Hedareds för är att VÄGGARNA läcker mycket energi, Mycket mer än vad de påstod innan försäljning. Detta gör de oavsett vilka fönster jag har.

Om det är så att du inte tror att väggarna läcker mycket, bara för att det är jag som säger så - så har HedaredsKristofer beräknat förlusterna till cirka 0.85 W/m2K. Hans beräkning är inlämnad till tingsrätten som en del av vår bevisning som pekar på att Hedareds känner/kände till vilka enorma mängder energi som deras väggar släpper igenom sig.

ridax skrev:
2. Per klagar över mögelpåväxt. Han anser att köldbryggor gör att fukt kondenserar på väggarna. Hedareds anser att det är dålig ventilation som gör att luften överhuvudtaget har detta fuktinnehåll. Då är det väl i högsta grad relevant att diskutera ventilation.
Jovisst, men man får väl ändå hålla sig till sanningen. Om vi har ett aggregat som återvinner fukt och klarar av boverkets tidsvolymskrav - då kan man ju inte bara påstå att det inte har dessa egenskaper, eller?

ridax skrev:
I en tvist kan ju inte ena parten ensam avgöra vad som är relevant att diskutera. Båda parterna måste ju kunna framföra sina argument. Personligen har jag inte underlag eller kunskap för att avgöra vem som har rätt, men båda parter framhåller ju argument som SKULLE KUNNA vara korrekta och Per får ursäkta, men jag har inte sett några konkreta bevis för att just hans argument är rätt. Det är lättför honom att säga att fönsterkonstruktionen har ett visst U-värde. Lika lätt är det för Hedareds att säga att väggarna har ett annat U-värde. Var finns bevisen för att den ene eller andre har rätt? Det skulle ju lika gärna kunna vara fönstren som är dåligt monterade, felräknat U-värde på dessa eller helt enkelt felaktiga specifikationer från fönstertillverkaren. Tänk om hans fönster inte är argon-fyllda som spec. säger t.ex?

Jag påstår inte att det är på det ena eller andra sättet. Jag känner helt enkelt bara lite större förtroende för Hedareds i det här fallet. De har ju påvisat att energibalansberäkningen var felaktigt utförd vilket Per har tillstått. Vad är det som hindrar att det är fler felräkningar i omsättning, t.ex. när det gäller ventilationen och aggregatets kapacitet?
Här går logiken isär. HedaredsKristofer har själv beräknat förlusterna för väggarna till 0.85 W/m2K. Detta stämmer bra med vad den konsulten vi anlitade kom fram till. Av detta borde det stå klart att väggarna läcker mycket värme - så varför diskuterar vi våra fönster? Dessutom - ta en titt på termografierna på vår hemsida. De strukturer som läcker mycket värme sammanfaller med de konstruktionsdelar som både HedaredsKristofer och konsulten identifierar som sämre isolerade.
Den konspiratoriskt lagda kan här ropa Photoshop om den vill. Men summa sumarum så länkar alla data i varandra och förstärker bilden av att väggarna läcker

Möglet växer på de delar som är sämst isolerade - där montageplåtar sitter gjutna i betong som sitter exponerad mot luft. Plåtarna går rakt igenom isoleringen och gipset skruvas i plåten. Detta är lika illa som om man hade breda stråk av 26 cm massiv, oisolerad betong som man monterade upp gipset mot. Sådana konstruktioner ser man inte ofta. Kanske av en anledning.

Jag undrar som en fråga till dig vad du baserar ditt större förtroende för Hedareds på?

Ytterligare an fråga jag måste ställa är - undrar du aldrig varför Hedareds valde att radikalt omarbeta konstruktionen på sina Excellentväggar? Varför bygga bort dessa köldbryggor om de endast är till problem i Per Kylstens fantasier, men aldrig i verkliga livet?

Ridax - vad behöver jag göra för att övertyga dig om att jag inte svamlar eller hittar på?

må väl

per
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.