Hej

Nän som kan ge tips på vad man ska leta efter för typ av andrabil?

Krav

-Säker
-Dragkrok
-Skapliga priser på reservdelar.

Pris max 20 000kr

//Micke
 
Cheva G 20, du får 2-3 st för de pengarna,
Lastar 3.6m mellan (under)sätena, med lastgallret i lastar den 1,2 x 1.2 x 2.0 m, plus utrymmet vid hjulhusen, med bakdörrarna stängda,
1-7 passagerare, 0kr värdeminskning
Billiga delar.
Troligen inte vad du söker, men tråden blev igångsparkad kanske
 
Redigerat:
VW transporter eller Caravan... Får dra massor med E-kort och går att lasta massor i bilen också.. saknar min
 
Nu är ju bilar i prisklassen 20.000kr inte särskilt säkra i förhållande till dagens nya moderna bilar, men en Volvo 855 kanske kan vara något? 850 har framhjulsdrift till skillnad från 740 och 940, vilket är bra tycker jag. Finns många sådana på skrotarna och därför går det att komma över reservdelar ganska billigt. Lätt att hitta någon som kan meka dem också om man inte finner nöje i det själv. Behöver man inte kombi så kan man ju köpa en sedanmodell som i allmänhet är ett par tusenlappar billigare.

Vill man ha något lite roligare att köra så kan man hitta en SAAB 9000 i bra skick för de pengarna. Också många sålda, vilket garanterar bra pris och tillgång på reservdelar samt mekarkunskaper. Den lite mindre SAAB 900 (nya modellen) kan man också hitta för de pengarna om man vill ha en snålare bil.
 
Skoda fabia kombi. 2001, 101 hk.

Hur jag än gör, så drar den inte mer än 0,7. Lastar hyggligt, lagom tyst, väldigt lätt med reservdelar (samma som VW Polo). Extremt ful bara.
 
Tackar för alla svar nu har man lite att gå på
 
Jag köpte mig en SAAB 900 -96 för 10 000kr i okt -08. Lite rost, men ingen fara. Går bra och har gått 25000mil. Drar kanske lite mycke soppa (0,9L/m) men helt ok som andra bil.
 
Mercedes 190, du får en fin för 20 papp och det är oändligt mycket mer bil än råttsofforna ovan.:cool:
 
Råttsofforna? Smaken är som baken! Men en del fasnar i mitten. Ovan.
 
Hehe. Mercedes 190 har väl alltid känts som en riktig looserbil.
 
Haha, nu stängs säkert denna tråd också...

Lite svårt att ge nåt vettigt råd. Vad har Ts själv tänkt? 80-tals lyxbil, eller 2000-tals 35000-milsbil...
 
5.2 racing skrev:
Hehe. Mercedes 190 har väl alltid känts som en riktig looserbil.
Intressant!
Vad bygger du detta på?
 
Volvo 945/745 i första hand, 855 i andra hand. Om man inte är allergisk mot Volvo vill säga...:surprised:
 
Alla åttfemti jag kört på senare år har känts sopslut, i allt, och hittar du en som inte läcker olja mellan motor och låda och med hel styrväxel så grattis.
945/745 håller ihop bättre men inredningen brukar kännas mer än lovligt rapplig och det är ju inte direkt några vägvagnar, går styltigt och träigt.
Men laståsnor, ja. Har ofta fått slita för brödfödan, länge sen jag såg nån fin.
 
Känns väl inte så modernt direkt att köra runt i en 190. Åker hellre en råttsoffa från 2000-talet.
Merca 190 åktes bara runt utav folk som ville visa sig rika. Uppsnofsade gamla skator som tvingat sin gubbe att köpa merca. Och det enda han hade råd med var en 190.
Ännu mer pinsamt blev det om man som tredje ägare satte dit en SEC-grill. Snacka om Pizzaräser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.