Börjar fundera på färg till vårt huset och behöver hjälp. Har bestämt oss för stående slätspontad panel och funderar på detaljer med liggande cederpanel. Huset ligger vid havet och är i nyfunkisstil med stora fönsterpartier.

Har någon kombinerat målad träpanel med ceder (många kombinerar ju annars puts och ceder)?

Vilken vit färg bör vi välja? Flera trådar har rekommenderat att putsa i 1002-Y, men vår arkitekt föreslog 1502-B med blågrå dragning i kombination med cedern.

Vilken färg skulle vara snyggt på fönster?

Alla kommentarer välkomnas.

// Andreas
 
orje skrev:
Vilken vit färg bör vi välja? Flera trådar har rekommenderat att putsa i 1002-Y, men vår arkitekt föreslog 1502-B med blågrå dragning i kombination med cedern.


Vilken färg skulle vara snyggt på fönster?
1002-Y är ju utmärkt om man vill ha ett vitt hus, jag tror dock inte att man kommer att uppleva 1502-B som vit utan snarare svagt, svagt blå, MEN jag tror också att det kan bli mycket, mycket snyggt tillsammans med den varma tonen på cedern.
Blått upplevs ju rent generellt alltid som mycket starkare än den är och dessutom kan den upplevas som kall, men i ditt fall så balanseras den ju av cederns varma ton.

Jag tycker det låter som ett ursnyggt förslag :surprised: :)

Fönsterfärgen (antar att det bara är utsidan vi pratar om) beror till stor del, tycker jag iaf, på vilken nyans du valt till plåtdetaljerna som tak, hängrännor osv.
Svårt att råda/tycka då man inte vet den :-/.
Spontant skulle jag nog fundera på en liiite mörkare nyans än själva panelen, tycker dock absolut inte fönstren ska uppfattas som blåa, snarare mera silvergrått än blått.

MVH/Christina.
 
Tack för svaret. Jag hade ju kunnat skriva med en gång:
Plåtdetaljerna hade vi tänkt oss som naturfärgad plåt i grått: rostfritt, zink, galv eller kanske mest troligt silvermetallic.

Fler synpunkter mottages med glädje.

// Andreas
 
Vi har cederpanel i taket i vardagsrummet och när vi skulle måla väggarna vita var det jättesvårt att hitta rätt vita nyans. Vi fick provmåla 4 gånger innan vi hittade rätt - S 0502-R50B. Den ser ljust ljust lila ut om man tittar på färgprov, men taket gör att det ser vitt ut.
Innan visste jag inte att det var så svårt att hitta rätt vit nyans... man tror ju att vitt är vitt men så är det absolut inte.
 
orje skrev:
Plåtdetaljerna hade vi tänkt oss som naturfärgad plåt i grått: rostfritt, zink, galv eller kanske mest troligt silvermetallic.
Det ante mig nästan ;)

En aspekt till att fundera på när det gäller fönsterfärgen är hur placeringen av fönstren är i förhållande till cedern och den målade panelen, dvs. var sitter majoriteten av fönstren alt. vilken del av fasad/fönster syns mest därifrån flest människor betraktar ert hus alt. därifrån ni själva kommer att vistas mest och mao. titta på huset från utsidan.

Det tål att fundera på hur den fönsterfärg ni väljer uppfattas tillsammans med både cederns och den målade panelens nyans.
Har sett rätt många hus med kombinationen ceder och vit puts, där man valt vita fönster som iof. tillsammans med den vita putsen ger ett enhetligt helvitt uttryck, men tillsammans med cederdelen av fasaden riskerar att se en smula hårda, bleka och kalla ut (OBS! BARA MIN PERSONLIGA UPPFATTNING ;))

MVH/Christina.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.