Hej!

Måste ha en snabb lösning på ett förråd så vi funderar på att köpa en beg 20 fots container, bygga in med träpanel och tak och ha som förråd - dvs målet är att det inte skall se ut som en container. Krävs det bygglov för en sådan? Den är ju under 15 kvm men är det speciella regler när man använder en container?
 
Nej det kan det inte vara.
Hade det vart jag hade jag smällt upp den rakt av.
Den kommer ju som sagt inte se ut som en container när det är klart. Ingen borde kunna ha några som hälst invändningar på det.
 
Y
Lyfter denna fråga, en äldre man protesterade när jag sa detta till honom att jag funderade på detta alternativ (tänkte aldrig så långt att klä den med trä).

Då hävda han att det är ändrat och att man behöver bygglov idag.
-Någon som har färsk koll på detta?

Hade ju varit klockrent som förråd eller svetsverkstad (antar de är relativt täta)...
 
Sitter det 2 väggar och ett tak, samt du kan gå in i den så räknas det som en byggnad. Dvs är den bara max 15 m2 så räknas det som friggebod, utseende är egalt!

//Anders
 
Tidigare såg man många stora byggbodar eller bodar med påbyggda hjul undertill. Detta eftersom bygget inte räknades som byggnad eftersom den var flyttbar. Dock använde man dessa som permanenta fritidshus, många var över de då tillåtna 10m2 som gällde för friggebod. Alla sätt är bra...
Jag har sett en hel del containrar, in- och ombyggda och även bara ställda rakt upp o ner på tomten.

Mvh
Andreas
 
Är inte standardbredden 2.60 på en 20 fotare?-> >15m^2 och därmed ingen friggebod. Har själv en 20 fotare på gården som förråd medan jag bygger garaget men sedan ska den ju bort. Eftersom den var större än 15m^2 hörde jag att var OK enligt kommunens bygg&miljö avd under byggtiden. Sedan har jag målat den samma färg som huset (faluröd, dock utan vita knutar ;-) ) för att den inte skall störa mer än nödvändigt.
 
En 20" container är normalt 6,06 x 2,44m i storlek, vilket blir c:a 14,8m2.
 
Ahh det stämmer, jag är lycklig ägare av en friggbod :)

Ledsen för min felaktighet ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.