Hej.

Någon som vet hur man ska gå till väga för att på bästa sätt kunna ta loss ett element med ventil enligt bifogad bild?
Hur funkar det egentligen med 2 rör in i ventilen, dock bara 1 rör till själva elementet?
 
  • PICT2121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där der ut som ett "ettrörssystem" varmvattnet kommer in i ventilhuset och en del av detta släpps direkt förbi, medan en skvätt leds upp i elementet. Anslutningsröret i elementet & ventilhuset har en "vägg" mitt i för att skilja inkommande från utgående vatten. Vattnet kyls på så sätt av gradvis vartefter det passerar elementen i slingan, det brukar kompenseras genom att radiatorerna är större och större ju senare i slingan de sitter.

Till frågan: Tar man bort täcklocket ("muttern") mitt emot termostaten finns antagligen en insex-skruv därunder. Skuvar man igen den helt stryps returen från elementet, Dessutom måste man vrida ner termostaten helt (Kallt läge) så att även tilloppet stängs.. Testa sedan genom att öppna luftningsventilen på elementet att det är tätt (slutar rinna vatten). Sen är det bara att skruva loss elementet med den lekande muttern på detta.

OBS! när det är gjort är det mycket viktigt att skruva dit ett passande täcklock
i elementets ställe, man kan aldrig lita på att inte termostaten öppnar....
 
Ok, tackar

Kikade lite närmare och ser att det nedre av de 2 "rören", som sitter mitt emot termostaten, kan man skruva med insexnyckel, men på det övre så sitter det ett täcklock. Det är det övre röret som gäller för min del då eller? det med täcklocket.
 
Jag tror att du skall leta under täcklocket....den undre är antagligen till för att justera hur mycket av vattnet som leds till elementet, resp förs vidare i slingan. (Kan iofs vara tvärtom också.....) men på mina element var det under täcklocket som avstängningen satt)
 
Ok, jag får kika där.
Något mer jag måste tänka på?
Man måste inte tömma systemet eller liknande?
Är detta något som kommer att påverka resten av vattenflödet till de andra elementen?
 
Om du bara kollar att det slutar komma ut nåt ur luftningsventilen när du stängt bägge sidorna är det nog lugnt att skruva bort radiatorn. Men kom ihåg att du SKALL ha ett täcklock med packning som passar i dess ställe (och sätta dit det). Det kommer inte att påverka resten av systemet nämnvärt. (Vattnet i själva radiatorn kommer förstås att rinna ut på golvet....)

Brasklapp:
Jag sitter i styrelsen i en stor Brf och många vattenskador har uppstått vid liknande jobb, även med rörmokare inblandade, i vårt fall kan det om man gör fel komma ut några kubikmeter vatten...(Och ännu mer om fastighetsskötaren får larm om lågt tryck i systemet och öppnar påfyllningsventilen hehe)


Själv har jag dock gjort detta utan problem (Men kom ihåg täcklocket).
 
Har skruvat loss täcklocket från det övre "röret" nu, hittade dock ingen insexskruv där, var någon sorts spårskruv med väldigt tunt spår. (se bild).
Det är fortfarande den skruven som gäller tro? Satt som berget då jag försökte skruva, blev dock lite rädd att förstöra spåret i.o.m. det var så tunt.

Bifogar en bild på hur det ser ut..
 
  • PICT2128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.