Y
Jag började skriva en ingående historia om mitt tragiska 2008 men jag kortar ner det som så här;

1. jag äger en lägenhet jag börjat renovera med lån på detta.
2. jag äger nu dessutom en bondgård med två villor med två lån, genom arv.

+ Gården ligger väldigt bra geografiskt mellan två städer, nära till jobbet osv.
+ Jag har aldrig gillat tanken att bo i lägenhet utan velat bo i villa
+ gården i sig har arrenderats ut till två företag så som revisorn sa så rullar gården själv.
+ jag får tillgång till stora mek-lokaler då jag gillar gamla bilar...
+ kan nogkanske hyra ut ytterligare delar av gården...

* Är rädd att detta är enda chans att ha villa nu när jag inte har tjej eller egen familj, köpa ny villa då känns knasigt

- Villan Är i behov av renovering invändigt, väggar tak och vitvaror.
- Är inte riktigt nöjd med hur villan är utformad, men duger ju verkligen för ensamma mig egentligen.
- Öppna ytor dvs kallt och blåsigt, vilket jag inte tål.
- Några gårdsbyggnader hade behövt repareras eller ersättas med nya maskinhallar.
- gården omfattar villa nummer 2 också, det huset är inte mycket gjort i sedan gården byggdes. dessutom bor det en tant i den som kontraktet säger ska få bo där hur länge hon vill. hon betalar bara för sin el osv, inget jag går pluss på, snarare minus. huset är i stora behov att upprustas. så antingen gör man det eller river det sen när tanten är borta.
- Är kinkig när det gäller vatten så ett förbättrat vattensystem med rening osv vill jag även se..

Nu omfattar ju arvet troligen pengar som kan täcka både inköp av nytt värmesystem och annat också. Men frågan är om jag gör bort mig? Huset är ju för mig inget drömhus. Men köper jag mig något inne i en by eller så så har jag ju itne längre dessa mek-lokaler osv.

Det är ju dåliga tider att sälja gården, förvisso dröjde det inte länge till en häst-tjej hörde av sig och villa köpa rubbet.

Men tänker jag fel om jag satsar på att bo där ett tag, satsar pengar på rusta upp med ny värmeanordning osv? Är det som menat att hamna på gatan med ruskiga skulder i onödan?

Vet ju hur mina bil-renoveringar har slutat, visst köpa billigt, renovera dyrt och sälja för nästan mindre än vad jag köpte den för, haha.

Min mor, erbjuder sig köpa min lägenhet. Eller låna den så jag kan pröva att bo på gården och bestämma mig senare. Men aldrig att jag kan bo där utan värme, kan ju sätta upp el-elemt men det hjälper ju inte berörande duschen osv.

Jag vet inte vad jag hoppas på för svar från revisorn, han ska räkna lite och ge mig besked vad det kostar att bo där. Vore ju en lättnad om han säger att jag inte har råd. Samtidigt vore det ett självklart val om det visar sig billigare än dyra lägenheten.

Sen kan man ju sälja gården och behålla den nyare villan, men känns konstigt...

Är det bortkastade pengar att börja upprusta även om man inte vet om man kommer stanna där i 10-20-30år? För jag vet inte hur min framtid serut, förutom att jag är feg av mig och säkert lär bo på samma plats resten av livet, haha.

Alltså, jag vet inte hur jag ska tänka... någon som kan tänka åt mig? ;)
 
En varmvattenberedare och en duschkabin fixar du för under tiotusen.
Men vad menar du, finns det ingen värme alls ?
Nå, ett konvektorelement eller två,
svårt att råda, då det nog kan bli ett skapligt projekt i slutänden, men jag håller nog med din mor, så här osett,
Provbo ett tag, kolla läget och fundera lite vad som krävs för att det ska bli som du vill ha det,
Lite ytor och lokaler är ju inte fel, om man har råd,,,
 
Behåll gården är mitt råd. Provbo och se hur det känns finns ju även alternativet att hyra ut huset om du vill men säljer du av gården är det väldigt STOR risk att du ångrar dig senare i livet.
 
Y
Fast som mor sa; banken går nog aldrig med på att jag får ta över gårds lånen om jag dessutom har lägenheten. Så det lånet får ju mor lösa ut isf och då är det ju inte tal om att låna lägenheten för då äger hon den ju.

Värme, i tidigare samtal här på forumet framkom det dels att den 28år gamla ved-pannan är bland de sämsta redan som ny, samt idag när vi försökte få lite värme i huset så var det på full fart att koka i pannan, men någon värme i elementen blev det då inte. Efter lång tid kröp värmen fram till de två närmsta elementen väggen emot men inte vidare. Okej, nu kolla vi inte om det var luft i dem såsett.
-Men allt verkar ju fallfärdigt, 1 av 3 elpatroner är defekta + vattentemp mätaren kass så man törs ju inte leka förmycket heller, mätaren på pannan stack snabbt iväg så vi blev rädda och ströp så gott vi kunde. hehe
Men man kan inte klaga heller, pannan har ju varit med i några år...

Nu kommer ju arv finnas som troligen täcker kostnad för bergvärme eller något ifall man vill. Frågan är just om man är korkad om man installerar det trots att man inte vet hur länge man tänkt bo där... Kommer man få tillbaka pengarna ifall man säljer...

----

säg att man säljer, betalar av lånen, så kanske det inte blir mycket kvar nog att ens kunna se efter nytt hus... och även om man skulle ha råd så känns det tokigt att köpa ett hus när man inte har sambo osv... nu när man lixom ärvt så känns det mer okej att bo i villa ensam...
 
Häng inte upp dig på kärlekslivet,
Om man är singel, måste man bo i ett rum med kokvrå då ?
Förresten kanske du kan få en hästtjej på köpet annars

Men som Smile sa, risken är stor att du ångrar senare är livet, när du sitter och svär över bristen på yta..

Räkna och prova lite innan du fattar nåt beslut,
Och tror du skulle banken ha nå synpunkter på att du äger en lägenhet också, det tror jag inte behöver betyda något,

Om gården går runt av sig själv, med lite hyresgäster, och din mor hyr lägenheten, så är nog banken mer än nöjd,

Jag har själv tackat nej till ett par sommarställen, då jag just då tyckte det var jobb och problem, men nu stör jag mig på att jag inte nappade.......
 
Sälj lägenheten, ta ev. vinst till att renovera gården. Låt det inte bli ett evighetsprojekt, utan nu när du dessutom får ROT-avdrag, se till att utnyttja det. Som skrivet innan; risken är att du ångrar dig om du säljer gården.
 
Jag tror du skall börja i änden att försöka få lite hum om sakers skick.

Leta reda på någon arbetslös/förtidspensionerad snickare, vaktmästare eller liknande och "anställ" denna ett par veckor för att tillsammans med dig gå igenom allt på gården. Ta hjälp av någon av bönderna som arrenderar marken av dig att hitta någon. De brukar ha koll på vilka som kan vara bra, bor nära och är i behov av att fylla på plånboken med några sedlar.

Se till att få ordning på papper med ekonomi och annat genom att lämna det till en bokföringsbyrå eller liknande. Någonstans kanske din far tog hjälp med deklarationer och sådant, och finner du den personen, så är det snart ordnat. Annars är, som sagt, LRF Konsult som regel de vassaste på lantbruksekonomi.

Sedan, när du har en bred och ordentlig kunskap om sakers skick samt ekonomins status så är det mycket lättare att ta ställning till vad man skall göra.

Jag tycker du skall ge det en chans, annars kommer du nog att gräma dig en stor del av livet för att du inte ens försökte.

Lycka till!
 
Tycker du ska flytta ut på landet! Man blir mera avstressade då :)

Du ska inte stressa upp dig för det där med värmesystem osv det är sånt man lär sig, det är ju inte direkt raketforskning.
Var själv i din sists för några år sedan när jag blev erbjuden att köpa min gård, hade väl inga kunskaper alls, men det löste sig.
 
Behåll gården, det är nu eller aldrig.
 
Kan du meka bilar, så kan du definitivt "meka gård". Dessutom får du gott om plats för bilarna! :)
 
Jag skulle inte tveka :) Gården!

Lite renovering går snabbt, byta vitvaror är bara en kostnadsfråga (och det är otroligt vad man kan hitta av snygga fungerande saker på blocket, bortskänkes... (i värsta fall, om ekonomin tryter).

Vattenrening är väl lite dyrare - testa vattnet och se om det är något fel på det eller om det bara är smaken. Enkla filter för dricksvatten finns att montera under diskbänken, annars finns det ju hela anläggningar (som våran radonett som tar alla bekkerälgar från radonet... (ja, jag vet att det stavas annorlunda)).

Blåsigt ? Sätt ett gäng popplar, de växer fort, blir fasansfullt höga och har använts överallt just på gårdar för att dämpa blåsten. Närmare din uteplats sätter du en thujahäck eller liknande och sedan kantar du platsen med vindskydd i trä.

Planlösning på ett hus är nog mest en vanesak - bo in dig och se om du trivs om något år.
 
Om du inte gillar de hus som finns så finns det säkert plats att bygga ett nytt, litet och modernt hus som passar för en ungkarl eller, så småningom, ett ungt par.
Förmodligen blir detta billigare än att ge sig på att renovera, driva och underhålla de gamla mangårdsbyggnaderna.
Förhållandena för detta bygge (gissar jag) är idealiska. Du har tomt; el vatten, avlopp och tele är redan dragna. Du har massor av plats för förvaring under bygget, du har nånstans att bo. När du är klar bor du i ett modernt hus fast ute på landet, med tillgång till längor och mekarlokaler. Det är nästan så jag blir avundsjuk.
 
andersmc skrev:
Om du inte gillar de hus som finns så finns det säkert plats att bygga ett nytt, litet och modernt hus som passar för en ungkarl eller, så småningom, ett ungt par.
Förmodligen blir detta billigare än att ge sig på att renovera, driva och underhålla de gamla mangårdsbyggnaderna.
Förhållandena för detta bygge (gissar jag) är idealiska. Du har tomt; el vatten, avlopp och tele är redan dragna. Du har massor av plats för förvaring under bygget, du har nånstans att bo. När du är klar bor du i ett modernt hus fast ute på landet, med tillgång till längor och mekarlokaler. Det är nästan så jag blir avundsjuk.
mmm... samma här.
 
Jag tycker du ska ta gården!!
Om nu din mamma är så snäll att hon tar över din lägenhet med lån, du trodde även arvet inkl lite pengar till att ruta upp värmen, ta gården för guds skull.
Och hoppas över dina "jag fixar till detta vrak till bil och går med vinst" äffärer ett tag.
Sedan om att gården inte är något drömkåk, gör den till detta då, till DIN DRÖMKÅK!
När jag skulle köpa hus, fick jag ett bra råd, skit i hur det ser ut, kolla LÄGET, är du nöjd med läget, KÖP! Allt annat går att fixa.

Om det nu fanns intressenter på att köpa gården och gåra om den till hästgård, det kanske rent av går att hyra ut några stallplatser till några TREVLIGA tjejer i bra ålder... hehehe

Tro mig, en sådanhär chans får du BARA EN GÅNG!! Vi andra skulle kanske tom offra en kroppsdel för att få en sån här chans.

Lycka till nu och glöm inte att berätta vad du valde att göra.
 
Spontant = GÅRDEN!

Skit i småsaker som vattenfilter och värmepannor just nu, tänk stort i stället.

Vill du holka i en lägenhet i stan eller ha frihet på landet?

Kan du bestämma dig över vilket så fixar sig resten senare.

Regel ett är förövrigt :
Bo in dig och "känn in dig" innan du beslutar över vad och hur det ska rivas/renoveras osv..att ha för bråttom är ALLTID ett misstag.

Generellt så har väl alltid husrenoveringar lönat sig den dag man säljer..och lantliga lägen kommer på sikt att vinna än mer än tidigare...jag tror du har fått din livs chans här.

Hur stor areal är det på gården skog /åker/annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.