Sitter en tappkran längst ner på min panna som jag antar används till att tömma pannan och övriga radiatorer, men ska jag låta cirkpumpen gå så systemet töms?
Samt öppma luftventilerna på radiatorerna för att släppa in luft?

sedan stänga luftningsventilerna släppa på vatten till expkärlet och låta det rinna rakt igen pannan för att få bort lite skit?

Vad som föranleder det är två kalla element som inte bättrades på nämnvärt av luftning och systemet är säkert inte tömt sen mitten på 70-talet.

Något jag bör tänka på vid fyllning?
eller bara fylla på och lufta alla radiatorer?

Tack på förhand
 
Är det grötvatten mycket skit avlagringar är det därför du tömmer hela systemet....kanske bara är den berömda nålen på raddventilen som spökar.igen?..

Mvh
 
Stäng pumpen när du tömmer! Den är vattensmord och gillar inte att gå torr.
 
Och det ska vara stor anledning till att byta bort det syrefria vattnet.

Går det inte att lossa rören till det krånglande elementen och bara spola rören till dessa.

Protte
 
ja det kommer en massa äckel från alla element när man luftar dom.

Ja det går att lossa och spola varje element men tänkte ta hela systemet på en gång och ha det gjort! men kan tänka att det är bättre radiator för radiator.
 
Ja klart som klarälven lär det inte vara.efter 40 år. lite svart vatten blir det jämnt det är naturligt..huvudsaken det inte är som Maizena redning..;)
Spola ur dom som inte funkade först
mvh
 
Hur "rädd" ska man vara för att få in syre systemet. Då vi renoverar å grejar så blir det att radiatorsystemet påverkas i flera omgångar, tänkte tex proppa bort ett element imorgon. Är det bättre att endast stänga systemet å söla lite medans man proppar kanske? Jag trodde nog att det friska vattnet dog ganska fort efter påfyllning:(
 
Vid tillfälliga arbeten är det inga problem det är väl mest om man måste fylla på lite då och då.... Så proppa i lugn och ro...;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.