Mikael_L skrev:
Så tycker jag att nästan oumbärliga maskiner är: ..230V borrmaskin..
Jag antar att du menar en vanlig borrmaskin och inte en borrhammare?

Jag har personligen aldrig haft, och aldrig saknat, en 230V borrmaskin under mina 19 år som snickare. Den är i mitt tycke en helt onödig maskin när man har borrhammare och skruvdragare. :)

Jag föredrar också kedjesågen framför en tigersåg 7 dagar i veckan. I alla fall om vi pratar om att såga i trä...
 
'faspenna' eller 'phasen' kan det också kallas, med skillnaden att de då inte har någon metallspets utan den är helt i plast i toppen och känner av magnetfälten, inte direktkontakt på samma sätt.
 
ACME skrev:
Jag antar att du menar en vanlig borrmaskin och inte en borrhammare?

Jag har personligen aldrig haft, och aldrig saknat, en 230V borrmaskin under mina 19 år som snickare. Den är i mitt tycke en helt onödig maskin när man har borrhammare och skruvdragare. :)

Jag föredrar också kedjesågen framför en tigersåg 7 dagar i veckan. I alla fall om vi pratar om att såga i trä...
Problemet utan borrmaskin är i mina ögon tex blandning eller hålsågar. I manualen till min makita borrhammare står det uttryckligen att sådan arbetsuppgifter förstör kopplingen (som ska hindra att man flyger med maskinen runt om borret fastnar). Om det stämmer har jag dock ingen aning om. Har du varit med om något sådant?
 
Jag har kollegor som har bränt sina borrhammare när dom har blandat bruk, men aldrig hört talas om någon koppling som har gett upp.
Tunga hålsågningar utför jag med min gamla Hilti TE-5 som fortfarande hänger med utan gnäll, och Festool's RW1000 tjänar som bruksblandare.
 
Konstigt att inget nämnt Google Sketchup. Programvaran är

1. Gratis
2. Lätt att lära sig
3. Sparar mer tid än något annat verktyg jag känner till. Om hustrun (el. motsv) har godkänt ritningen så behöver man inte ändra allt när man kommit halvvägs.

Passa på under julledigheten att ta en dag och lära dig programvaran!
 
  • Gilla
n_sandstrom
  • Laddar…
Förutom alla småverktyg Fogsvans, tumstock m.m skulle en rejäl sticksåg och en cirkelsåg vara de verktyg som först köptes in. Kan iofs bero på vilken typ av renovering man vill göra men ska det sättas upp skivor på väggarna är detta två oumbärliga verktyg.
 
Jag förstår inte allas vurm för tigersågen. Har själv en Hilti tigersåg och visst har den varit finurlig vid rivning av innerväggar, snabbsågning av för långt virke, hålupptagning i råspont osv. Dock hade alla de uppgifterna gått enkelt att lösa med andra maskiner eller verktyg.

Släng då pengarna på en sticksåg i stället, den kan i många fall ersätta tigersågen och går dessutom att finlira med ;)
 
Pelarborr börjar man kanske inte med, och inte plan- och rikthyvel heller, men när man väl har dem grämer man sig över att man inte skaffade det tidigare.

Visserligen kan det bli rätt mycket tjat om märken här, men jag tror det är ett misstag att tro att det räcker med att läsa om att sticksåg är ett bra verktyg utan att ta reda på vid vilken brytpunkt i prisläge den blir ett bra verktyg och för vad, för att inte tala om vilken sticksåg som är bäst valuta för t.ex. 1500kr.

Men Danne031, jag blir nyfiken på er inställning till investeringar i verktyg, känns det meningsfullt, eller som ett dyrt och nödvändigt ont? Det är rätt avgörande för hur man går vidare med handlingen. Själv tillhör jag väl mer verktygsnördarna, men har förståelse också för de mer småskaliga investeringarna.
 
Mr Handyman skrev:
Men Danne031, jag blir nyfiken på er inställning till investeringar i verktyg, känns det meningsfullt, eller som ett dyrt och nödvändigt ont? Det är rätt avgörande för hur man går vidare med handlingen.
Håller med handyman, ovanstående är verkligen en central fråga för vilka maskiner man bör köpa. Väldigt ofta kan man nå otroligt långt även med bruksbo om man verkligen vill, är lite finurlig och dessutom har extra tid.
 
Mikael_L
Mr Handyman skrev:
......... inställning till investeringar i verktyg, känns det meningsfullt, eller som ett dyrt och nödvändigt ont? Det är rätt avgörande för hur man går vidare med handlingen. Själv tillhör jag väl mer verktygsnördarna, men har förståelse också för de mer småskaliga investeringarna.
Hehe, ehh eh .
Måste bara skriva att det uttalandet högg tag i mig lite ... :)
I ett ögonblick av klarsyn insåg jag vilken resa jag gjort de senaste tre åren, ifrån det närmaste verktyg = onödigt (dyrt) ont, och numera gör jag allt för att hålla emot lusten till en festool sänksåg.
Hur ska det gå, hur ska det gå ... :D
 
Man måste ju rannsaka sig själv och vad man ska ha maskinen till. Jag har en Bruksbo el mutterknack när jag byter minna hjul på bilen två gånger per år. Medan jag köper en Kapex för att jag vet att jag kommer att ha nytta av , en så dyr maskin.
 
Mr Handyman skrev:
Men Danne031, jag blir nyfiken på er inställning till investeringar i verktyg, känns det meningsfullt, eller som ett dyrt och nödvändigt ont? Det är rätt avgörande för hur man går vidare med handlingen. Själv tillhör jag väl mer verktygsnördarna, men har förståelse också för de mer småskaliga investeringarna.
Skulle nog säga att jag tillhör nördarna jag med ;)
Jag är uppvuxen i hus men suttit fast i hyresrätt i 10 år, så det känns rent befriande att kunna köpa grejer att göra något med, särskilt som man är relativt händig och alltid rastlös för att man kan göra så lite hemma. Jag ser det som att 'yes äntligen kan jag köpa maskiner', inte 'fan också jag måste nog ha en sån och sån'.

Det som sätter stopp är bara verkligheten, att pengarna aldrig räcker så långt som man vill :D

Sen förstår jag naturligtvis att varken pelarborr eller svarv är nåt jag behöver, ska ju hemmapula, inte bygga verkstad :)
 
Det låter som mig :)
Så gör inte misstaget att köpa billiga maskiner för det blir dyrare i längden när du ändå kommer att köpa dom dyrare ;)
Mitt förslag blir efter 6 års renovering:

Sticksåg för 1500:- och inte 500:-
Cirkelsåg för 1500:- och inte 500:-
Kap/gir för 3000:- och inte 1500:-

Det blir 6000:- och inte 2500:- men det är det värt.

Tigersågen kan du köpa en billig om du inte kan låna men se till att köpa bra blad.

Sist men inte minst så köp en multimaster och en grovdammsugaren nu och inte när huset är halvklart :)


/Springare
 
Om vi skruvar upp temperaturen lite till då, hur många tycker att det är ett värde i sig att ha en riktigt bra maskin?

Så har det alltid varit för mig tror jag, åtminstone sen jag köpte min första egna cirkelsåg för sisådär tolv år sen, en AEG på 1050W. Däremot har min syn på vad som är riktigt bra förändrats med åren... och inköpen och kraven har eskalerat de senaste tre åren, sen jag köpte en DW707:a och blev med gård ungefär samtidigt.

För att lägga till något: Det finns verkligen en sorts småskalig glädje i att köpa en billig maskin (kanske en PowerCraft sticksåg på Ö&B för 129kr) och känna att den ger möjligheter på ett prisvärt sätt, om den fungerar, men perspektiven förändras och kanske man snart känner att en Bosch GST135 för 2400kr faktiskt är mer prisvärd och ett i längden rimligare köp.
 
vi har gjort diverse renoveringar och klarat oss på
cirkelsåg
sticksåg
skruvdragare
gersåg
hammare osv
alla är av billigt "skit"märke....
renoverat i 4år nu med samma maskiner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.