Hej alla!
Vi är nu nära inflytt i vårt nybygge och det börjar bli dags att omvandla vårt byggkreditiv till bolån. För att få veta hur stor del av lånet som blir botten- respektive topplån bör det ju värderas och för detta sa vår bankkontakt att de ville ha betalt mellan 1500 och 2000:- för det.
Låter det rimligt? I vår värld är detta gratis.

Tacksam för tankar och idéer.

//Jero
 
självklart ska det vara gratis om ni lånar pengar.... det tyckt i allfall handelsbanken som är vår bank..
 
Låter "rimligt", själv betalade jag 1500:-.
Tror att det är normalt med 1500-2500:-, även om det känns dyrt för den ganska korta stund det ófta tar.
 
Byt bank.
 
Du har ju helt plötsligt 2.000kr som din nuvarande bank behöver vara billigare än andra banker för att du inte skall byta...

Jag måste säga att det är en synnerligen småaktig avgift för en bank att ta ut när en kund vill omvandla ett kreditiv till ett lån. De måste ju rimligen ana vad huset är värt eftersom de vågar ge dig kreditiv på huset.

Prata med dem en gång till och lägg fram att du i din värld tycker att sådana värderingar är gratis, och att många andra banker tycker så också.
 
Vårt nya hus vi byggde värderade de utan att titta på, vet inte om det berodde på att banken redan visste att vi inte skulle ha topplån.
 
Det är ändå läge att prata med en annan bank, det finns inget bättre sätt att förhandla räntorna.
Eventuellt kan du bara nämna att du kan tänka dig prata med andra banker om du inte blir nöjd med din banks erbjudande.
Men det är klart att en avgift på 2000 är ganka liten om jämför med räntekostnaderna.
 
Vi fick det gratis och då har vi bara renoverat, lånat ca 200', inte byggt nytt. Vi har Länsförsäkringar Bank, det kom ut en liten farbror som tittade på vad vi gjort och allmän status.
 
Vi har SEB och de tar inget betalt för att värdera, är det banken som gör värderingen så ska man inte betala något för det om man är kund där.
 
Vi betalade 2000kr för en värdering utförd av en fastighetsmäklare, som sen skrev ut ett papper på värderingen. Den tog vi med till banken och satte om byggnadskredetivet till bottenlån. För mig låter det som en rimlig summa.
Lans
 
Vi hade vårt byggkreditiv och har nu vårt lån hos Swedbank. När bygget var klart så använde sig banken av en fastighetsmäklare från Fastighetsbyrån som genomförde värderingen och det var aldrig tal om någon kostnad för detta. Är inte banken villig att stå för kostnaden så kan det nog vara ide att kolla med andra banker. Är de inte villiga att stå för den i sammanhanget lilla kostnaden så kanske villkoren i övrigt inte heller är särskilt bra.
 
Vi värderade precis om huset för att kunna utöka lånet för ett utbygge, och vi betalade 2250:-. Det var inte banken själva som gjorde det utan dom skickade en oberoende värderare. Värderingen blev iaf bra...
 
Swedbank som vi har samtliga lån hos ville ha 2000:- för att låta sin mäklare värdera vårt hus. Lät meddela att det tyckte jag var direkt småaktigt, samt att jag aldrig skulle använda dom som mäklare vid en eventuell försäljning av samma anledning och att jag skulle kolla alternativa banker (har allt på rörligt). Förmodligen skulle jag aldrig pallat löpa linan ut, men det verkar ha haft en avsvalkande effekt, för någon räkning på besiktningen har aldrig dykt upp.
 
P-G skrev:
Swedbank som vi har samtliga lån hos ville ha 2000:- för att låta sin mäklare värdera vårt hus. Lät meddela att det tyckte jag var direkt småaktigt, samt att jag aldrig skulle använda dom som mäklare vid en eventuell försäljning av samma anledning och att jag skulle kolla alternativa banker (har allt på rörligt). Förmodligen skulle jag aldrig pallat löpa linan ut, men det verkar ha haft en avsvalkande effekt, för någon räkning på besiktningen har aldrig dykt upp.
Bra gjort.
 
Våran SEB bank hävdar att de inte har nån värderingsman och tycker att vi skall ta kontakt med en mäklare.
Jaha? Och vad kan en mäklare tänkas ta för detta? 0-10000kr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.