Tycka synd om banken...patetiskt!!!!
 
Ett sätt att lägga upp det är ju att du tar kontakt med kk-förvaltaren, och kräver att han omgående hämtar verktygen, erbjud dig samtidigt att köpa dem för någon för dig rimlig summa. Om vi antar att du bedömmer att verktygen är värda ex. 10 000 i blocket pris. Så erbjud dig att ta över dem för 2000. Konkursförvaltaren slipper jobbet att skicka någon som tar hand om dem, han slipper jobbet att värdera och sälja dem osv.

Som alternativ får förvaltaren räkna med att du kräver hyra för att prylarna ligger ivägen fölr fortsatt bygge. Vilken faktisk möjlighet man har att få ut en sådan fodran vet jag ej, men jag tror att skulder som uppkommer EFTER konkursen har en annan prioritet än de som fanns vid konkurstillfället.
 
Håller med hempularen. Men bjud lågt. Handlar det inte om Hilti så är nog inte hårdkörda hantverkarmaskiner värda speciellt mycket på en auktion.
 
-MH- skrev:
Banken är säkert mer drabbad än vad du är i detta fallet, så varför du skulle ha större moralisk rätt till pengarna förbryllar mig lite.
Ovanstående skriver du i en tid då bankernas klantigheter och girighet drabbar oss alla? Bankerna kan inte ens stava till moral. Pengarna som vi i familjen har sparat ihop under flera år är felräkningspengar i bankstyrelsens kaffekassa. "Mer drabbad" - nope.

Intressanta inlägg i övrigt. Tack.
 
Ztutz skrev:
Ovanstående skriver du i en tid då bankernas klantigheter och girighet drabbar oss alla? Bankerna kan inte ens stava till moral. Pengarna som vi i familjen har sparat ihop under flera år är felräkningspengar i bankstyrelsens kaffekassa. "Mer drabbad" - nope.
Oj, jag visste inte att jag hade hamnat på Aftonbladets insändarsida. Ber om ursäkt för mina icke-populistiska inlägg.

Jag ser att du föredrar "rikast betalar"? Tja, som ideologi funkar det med. Inte för det är särskilt rättvist.
 
-MH- skrev:
Oj, jag visste inte att jag hade hamnat på Aftonbladets insändarsida. Ber om ursäkt för mina icke-populistiska inlägg.

Jag ser att du föredrar "rikast betalar"? Tja, som ideologi funkar det med. Inte för det är särskilt rättvist.
Det rätta ordet är nog inte rättvist... korrekt kanske man kan enas om. Men att ens bank agerande på något plan skulle kunna bli rättvist stämmer nog inte.
 
MH, jag håller med dig! Bankerna är väl ingen välgörenhetsinstitution?

Varför är en bank värre skurk med en marginal på ett par % på sin affär jämfört med andra näringsidkare med 30% marginal?

Du som konsument matar in betydligt mer "onödiga" vinstprocent på varenda en av dina kronor du konsumerar än på dina lånade pengar.
Jag förstår inte skillnaden.

Med den synen så är det mer än berättigat att gå in på Bauhaus och sno åt sig en eller två maskiner...de tjänar ju pengar som gräs ändå...

Till saken. Nej, du har inte rätt att vare sig "städa" bland grejerna eller mer korrekt stjäla dem eller kvitta dem mot dina fordringar. Ganska självklart.

Det är inte kul att bli drabbad men det rättsystem vi har bygger på ett regelverk som det är bäst att följa.
 
Håller med MH och Cheesus angåend banken. Dock skulle jag tveklöst med gott samvete ta verktygen och ställningen. Om någon är skylldig mig något så är dom. Man har ett personligt ansvar mot folk även om man driver ett företag. Man kan inte stå och gömma sig bakom företaget likt sin mamma.
 
Sen finns ju också möjligheten/risken att konkursförvaltaren vill driva bolaget vidare under en period och faktiskt låta färdigställa bygget. Av ekonomiska skäl. Varav verktygen kanske behövs.
 
Här har vi snubblat in på en mycket intressant rättsfråga!

Fenomenet kallas retentionsrätt vilket i enkel mening ger en borgenär (den som har en fordran) rätt att hålla inne med gäldenärens (den som är skyldig att prestera) egendom som säkerhet till dess betalning sker.

I konkurser blir detta något speciell med hänsyn till regler kring återvinning och möjlighet till försäljning varför jag rekommenderar att du pratar med en jurist mer ingående.

Enkelt förklarat KAN du har rätt att hålla inne med bolagets verktyg tills dess du fått betalt för din fordran. Mitt förslag är att du först och främst kontaktar förvaltaren och framställer att du avser att utnyttja din retentionsrätt vad gäller din fordran.

Dock tycker jag att det är lite oklart kring denna fordran, vad består den av? Har du i förväg betalat för material? Vem har du betalat till? Var finns detta material?
 
Håller oxå med MH o Cheesus, är bankerna ngn halvstatlig institution? Snart kankse i denna finanskris!? Tror snittmarginalen på bolån bland de 4 svenska storbankerna ligger på 45bp dvs 0,45%. Inte mkt marginal där inte. Inte får man handla på inköpspris på ICA??? Det är ingen välgörenhets inrättning vi pratar om! Då kan väl Volvo o SAAB sänka sina prise/ marginaler oxå då nu när det går så dåligt?
 
Freco skrev:
Dock tycker jag att det är lite oklart kring denna fordran, vad består den av? Har du i förväg betalat för material? Vem har du betalat till? Var finns detta material?
Vi har i förväg betalt för panel, taktegel, fönster och dörrar till den byggaren som hade totalentreprenad. Om dessa prylar finns bör de ligga i byggföretagets lokaler. Men sannolikheten att de köpt in ovanstående är nog liten.
 
Jag hade fortfarande städat.
 
Självklart ska det städas...... Men det klart då kanske nån stakars bank Vd inte har råd med mjölken.....
 
Ztutz skrev:
Alla som är FÖR bankerna räcker upp en hand nu ;-)
Klart man är för bankerna, det är ju dom som "äger" våra hus idag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.