Det är en hel del som beskriver Evi Heat's unika driftlägen felaktig.

Den stora vittsen med Evi Heat är att man i svag solbelysning, t.ex. vintertid först värmer kollektorvattnet i marken till kanske +5, +6 grader. Sedan upp med detta kalla vatten i solfångaren och tillbaka så får man kanske upp till 20 gradigt vatten till värmepumpen. Det gör att för varje grad man höjer temperaturen på kollekorvattnet så förbättrar man värmeutbytet betydligt i en värmepump. Överstiger kollektorvattnet 20 grader ifrån solfångarna så värmer man upp marken (Jodvärme) alt. borrhålet med överskottet. Denna temphöjning dagtid (framför allt i jordvärme) kommer att nyttjas nattetid när solen inte lyser genom att få lite högre temperatur in ifrån kollektorslingan. Så mellanlagringen är något som sker varje dag detr är sol och kan nyttjas varje natt.

Sommartid så övergår värmepumpen automatiskt att bli en ren solfångaranläggning varpå kompressorn står helt stilla långa stunder vilket för hoppningsvis förbättrar den ekonomiska livslängden och därmed kompenserar för den dyrare investeringen.

Jag har just installerat min EviHeat kombi 6 Kw med 300 meter markslinga och 8kvm solfångare. Får se hur det fungerar i tiden.

Enl. beräkningarna skall våran välisolerade villa med 3-glas fönster, vanliga vattenradiatorer, 165kvm byggd 1982 få en energikostnad på ca:3.900Kwh / år i uppvärmnning och varmvatten. Inte så illa.
 
Redigerat:
Jag har alltså en evi och jag måste förtydliga att du inte kan få +20gr på BK in till pumpen.
Om solen lyckas värma KB(köldbäraren) till 20gr och pumpen behöver starta så blandasa kb från solfågaren med kb direkt från hålet(bergvärme).
Solfångaren ligger alltså i serie med hålet men har en förbikoppling som leder förbi större delen av kb när kompresorn går
Alltså om solen levererar 60gr och hålet 5gr då kanske kb in ipumpen bli 20gr,
men om solen levererar 60gr så skulle ju pumpen inte behöva starta....


3900Kwh så mycket... jag har 110kvm villa och 100kvm garage och gjorde av
med 2500Kwh på värme och vatten.
 
Ja det värmer inte kb så mycket, men det behövs inte så mycket heller. Om de bara får utveckla den här pumpen lite till så är den klockren.

Om den säljs till en vettig peng.
 
Jo, jag beskrev det hela lite felaktigt. Jag har bara haft den igång några veckor så vad solen faktiskt ger i grader skall jag låta vara osagt. Trodde faktiskt att efter som solpanelen låg i serie med köldbäraren att kompressorn tog hela KB flödet ifrån solpanelen. Men vid närmare eftertanke så skulle flödet inte räcka ifrån solfångarna.

I alla fall så var det just "förvärmningen" av köldbärarvättskan som man inte beskrev i denna tråd och det var detta "mellanläge" som är viktigt på vår/höst som höjer effektiviteten på kompressorn ordentligt. Varje grad på KB in är en betydligt höjning av effekten ifrån komressorn.

De 3.900Kwh/år är vad värmepumpsleverantören har beräknat. Blir det ännu lägre är det bara till att garva högt varje gång man betalar sin elräkning. Jag har hört ifrån andra håll att alla leverantörer räknar lit ehögt bara för att inte kunderna skall bli besvikna och återkomma med "reklamationer på glädjekalkyler".

Hur stor solfångaryta har du, vilken kompressorstorlek och när installerade ni er anläggning?

Känner ni till några buggar i typ programvaran, min programversion är ganska exakt ett år gammal redan nu då VP'en intallerades.

Gällande priset, klart att den är lite dyrare. Men slå ut den extra engångskostnaden på 10år, det är hur lätt som helst att höja lånet på fastigheten dessa extra kronor, betala av det på anläggningen ekonomiska livslängd á 20 år.... man spar flera extra tusenlappar per år på att ta denna investering. Skulle energipriserna gå upp ännu mer efter lågkonjungturen så blir anläggningen bara billigare och billigare i jämförelse.

De har en väldigt tydlig energikostnads jämförelse på sin WEB just nu: www.eviheat.se

Någon som vet om det finns möjlighet att läsa ut data/statistik ifrån minnet? Skulle vara lite ballt att bygga ett program som kan rita grafer och nyckeltal utifrån driftdatat den samlar in. Den har ju mängder av information i form av medelvärden, medel/top/min-temperatyrer från varje givare fördelat på Timme, Dygn, Månad och År's basis, antal starter VP, mm.

Dock sknar den statistik gällande SOL-tempgivarna, SOL-värminigstider likt det som finns för värmepumpen, elpatronen1, elpatronen2, osv. Någon som vet om det kommer framöver och om det går att uppgraderar mjukvaran när de har förfinat och utveklar mjukvaran i framtiden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.