Hej,

Min sambo och jag vill gärna att våra eluttag ska synas lite mindre. Det verkar som att vi behöver göra hål i väggen för att det ska bli möjligt (alla väggarna är av betong). Vi vill gärna göra hål för att få in sladdarna i väggen också. Så några frågor angående det här:

Får man göra sånt här själv eller måste en elektriker göra detta?

Vad skulle det kosta ungefär per dosa om man anlitar en elektriker?

Är det någon som har gjort liknande arbete och som har några tips? Till exempel hur man går tillväga för att göra hål på bästa sätt.

Lisa
 
Menar du att ni idag har in utanpåliggande installation som skall bilas in i betongväggen?
 
Ja, det kanske är så det heter. :)
Det vi vill är i alla fall att vägguttagen inte ska stå ut lika mycket som de gör nu, och därför måste vi göra hål i väggen (om jag har förstått det rätt).
 
Med tanke på att ni måste hugga upp betongen så är det väl frågan om det är värt pengarna. Det finns andra lösningar där man lägger ledningarna i golvsockeln.

Jobb för en elektriker är det i alla händelser. Ev kan ni göra håltagningen själva, men konsultera elektrikern som ska göra resten av jobbet först.
 
Redigerat:
Okej, tack för svaren... Hur mycket tror du att det skulle kosta?

Problemet är ju att från sockeln så måste det ju gå en ledning upp till uttaget också, och det tycker vi inte heller är så fint.
 
Som sagt, det går att göra, fräsa spår för VP rör som man sedan drar trådarna i, soch fräsa hål för dosor. Och sedna spackal igen.

Det är dels ganska dyrt, dels dammar något aldeles fruktansvärt. Om ni skall göra det i hela huset så kan det vara värt att överväga att flytta ut helt under arbetets gång. Betongdamm tränger in precis överallt, luftströmmarna från fräsverktygen hjälper till att sprida dammet ordentligt. Jag skulle tro att om ni själva fräser betongen så kommer en elektriker att debitera 1000- 2000 per uttag brytare osv, bara som en halvdålig gissning. Detta då för att dra in rör och dosor, samt inkoppling. Skall ni få det fräst också, så kanske typ. 1000 kr till per dosa med tillhörande spår för ledningar.
 
Med tanke på vad en firma som bilar & sågar betong tar per timme samt att ni förmodligen kommer att behöva flytta ut under tiden som detta pågår (betongdamm tränger in precis överallt), så finns inte detta i mina tankegångar överhuvudtaget.
 
snaggletooth skrev:
Med tanke på vad en firma som bilar & sågar betong tar per timme samt att ni förmodligen kommer att behöva flytta ut under tiden som detta pågår (betongdamm tränger in precis överallt), så finns inte detta i mina tankegångar överhuvudtaget.

VA???

Elektriker har oftast en spårfräs med damsugare...
 
fritzki skrev:
Hej,

Min sambo och jag vill gärna att våra eluttag ska synas lite mindre. Det verkar som att vi behöver göra hål i väggen för att det ska bli möjligt (alla väggarna är av betong). Vi vill gärna göra hål för att få in sladdarna i väggen också. Så några frågor angående det här:

Får man göra sånt här själv eller måste en elektriker göra detta?

Vad skulle det kosta ungefär per dosa om man anlitar en elektriker?

Är det någon som har gjort liknande arbete och som har några tips? Till exempel hur man går tillväga för att göra hål på bästa sätt.

Lisa
JA, hur många uttag rör det sig om tro?

En elektriker borde fräsa om det på cirka 6-8 timmar.

d.v.s 250 kr för en bil
8 timmar X 350 kr = 2800
Materiel 3000 kr

Så en GROV uppskattning mellan 5000-8000 plus moms.

d.v.s 10.000 kr.

kolla på www.eniro.se Där finns det elektriker
 
el_richard skrev:
VA???

Elektriker har oftast en spårfräs med damsugare...
Okej, om det finns ändamålsenliga maskiner numera så hamnar ju saken i ett annat läge (hoppas bara att dammsugaren är riktigt bra :) )
 
På firman där jag jobbar (som är ganska stor) så hyr vi spårfräs och dammsugare. Fast man använder dammsugare, så dammar det nånting otroligt.
 
En spårfräs är i princip två "kapskivor" som tuggar sig genom betongen. Det dammar utav helsike även om man har dammsugare tycker jag. Andningsmask och skyddsglasögon är ett måste. Gärna något dammfilter ståendes i rummet också.

Dessutom, när spåren är frästa måste det mellan spåren bilas bort. Då flyger det betongbitar åt alla möjliga håll. Värt det? Vet inte det jag..

En lösning jag kommer att tänka på är att regla upp hela väggarna och sätta gipsskivor. Innan gipset sätts upp kan man dra dold installation. Nu inkräktar detta på rummets yta en aning mer än vad några fjuttiga uttag gör, men ni verkar ju desperata.. hehe.
 
Tack för alla svar och här följer en uppdatering. Vi har tydligen inte betongväggar utan det är en blandning av cement och sand. Väggarna är väldigt lätta att göra hål i. Jag tror vi kommer att göra hål själva och troligen har vi hjälp för elen, annars får det bli en elektriker.

Och nej jag har inte stenkoll på el. Det är ju därför jag skriver här.
 
Beror väl lite på vad det är för betong också, lättbetong går ju att tälja med kniv, Alternativt får man väl regla upp lite och sätta skivor, då har man all plats i världen för lite kabel å grejer, kanske peta i lite ljudisolering mot grannens vägg också..,
(edit) Hmm, ser att jag bara upprepat vad någon sagt...
 
Redigerat:
fritzki skrev:
Tack för alla svar och här följer en uppdatering. Vi har tydligen inte betongväggar utan det är en blandning av cement och sand. Väggarna är väldigt lätta att göra hål i. Jag tror vi kommer att göra hål själva och troligen har vi hjälp för elen, annars får det bli en elektriker.

Och nej jag har inte stenkoll på el. Det är ju därför jag skriver här.
vem ska hjälpa er med elen? en snickare eller?
prata först med en behörig elektriker/elfirma om vad ni kan göra själv och hur det skall göras för att sedan låta elektrikern dra rör, sätta dosor och koppla. det kanske samtidigt kan kompletteras med fler uttag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.