Jag får väl lämna en rapport snart. Vi skulle ha kopplat in det i onsdags, men det har blivit lite försenat. Vi har oljepanna. Ett element med slottsvred och de två med termostaten sitter på samma slinga. Det andra med slottsvred sitter på en annan slinga (som också innehåller ett annat element på övervåningen med termostat.)

Men borde inte den skillnad som blir på returvattnet av en termostat som reglerar vara marginell i sammananget? Men det är klart, om man har stora ackumulatortankar, så tar det ju en stund för allt det vattnet att ändra temperatur. Hos oss skulle jag gissa att det bara tar en lite längre stund innan pannan startar igen om man har skruvat ner något element lite.
 
Redigerat:
Det är säkert så att det kan vara en väldigt marginell skillnad.

Själv har jag en salig blandning av element med och utan termostat i huset, däremot inte blandat i samma rum.
 
I
Ähum.... ni vet väl att värmeavgivningen försämras med varje nytt färglager?
_____________________
Byggaren
 
Flügger Elementfärg V

Vattenbaserad täckfärg speciellt lämplig för målning av radiatorer för vatten-/oljeburen värme samt vattenledningsrör.

Det verkar gå att måla dem med elementfärg, men frågan är väl om den går att bryta i den kulör du vill ha?
Jag antar att det fungerar med andra fabrikat också, du får leta lite på nätet eller fråga i färghandeln :)
 
TorpAnders skrev:
Trist men sant så måste vi tll slut hänga upp element på vår fina lindblomsgröna bröstpanel i kök och matrum.
Det tar emot att ha vita element men frågan är om det blir bättre om vi målar in dom i samma kulör som panelen?
Ibland är det ju bättre att inte försöka dölja något än tvärtom..någon med konkreta exempel eller andra tips?

Citerar mig själv eftersom min fråga tydligen dränks i trådens utsvävningar..?

Att det går rent tekniskt/praktiskt finns det inga tvivel om, men hur ser det ut och hur upplevs det rent estetiskt ...
 
TorpAnders, din fråga är fortfarande klar som korvspad. :)
Jag skulle nog uppleva det som lite konstigt med ett modernt element som målats, jag skulle kategorisera det som "nytt som man försöker göra gammalt". Alltså att det sticker ut bara för att det faktiskt ÄR annorlunda med ett modernt element som målats. Ett helt vanligt vitt modernt element är ju något ögat är van vid och i princip inte ser. Vore det däremot sektionsradiatorer skulle jag utan att tveka måla in dem i panelkulören just för att det är vanligt att se dem målade.
 
Vi har också samma funderingar Anders. Det är svårt att säga något rent generellt tycker jag, men några av de (kanske självklara) tankar jag har är...

- Om elementet finns i en nisch av tjockare väggar tycker jag det är bättre att måla, det blir mer som en fortsättning av väggen. Speciellt om det finns en fönsterbräda över. Då skulle jag absolut måla in elementet.

- Ljusa väggar gör ju att elementen står ut midre, då kanske det inte är värt besväret. Mörka väggar = tvärtom.

- Rent estetiskt så kan jag tycka att det ofta är bra att försöka hålla ner "oroligheten" i ett rum, då kanske målning av element är ett enkelt sätt närma sig detta, spec om man har mörka väggar. Vill man däremot ha ett "oroligt" eller "livfullt" rum så kanske det inte spelar så stor roll.

- Jag kan vara allergisk mot "döljningar", som ex luckor på kylen. Men i detta fallet får jag inte den känslan. Man försöker inte få elementet att vara något annat, bara få det att smälta in.

- Elementskydd kan vara ett alternativ, men då tycker jag att man får man akta sig lite för ful-döljnings-effekten. Rottingvarianterna gå bort tycker jag, men en smäcker variant på rätt plats kan vara bättre än elementet i vissa fall.

För oss innebär det att vi planerar att göra ett elementskydd till vår hall. Att vi troligtvis kommer måla elementen i de rum med mörkare bakrund där vi försöker få det att inte spreta så mycket, dvs salen nere. Att vi troligtvis inte målar i TV-rummet som kommer vara lite spretigt, trots mörkare bakgrund. Att vi behåller elementen vita i de rum vi har ljusare bakgrund.
 
konichiwa girl skrev:
Jag skulle nog uppleva det som lite konstigt med ett modernt element som målats, jag skulle kategorisera det som "nytt som man försöker göra gammalt". Alltså att det sticker ut bara för att det faktiskt ÄR annorlunda med ett modernt element som målats. Ett helt vanligt vitt modernt element är ju något ögat är van vid och i princip inte ser.
Där håller jag inte med dig alls. Mina element ser inte ett dugg äldre ut bara för att jag målar dem och det är inte heller vad jag försöker uppnå. Elementens form och de fula termostaterna signalerar att de är moderna, ingen färg i världen ändrar på det, däremot smälter de in bättre efter målning. Det ser snyggare ut, helt enkelt. Jag upplever inte att det är annorlunda med ett (om)målat, modernt element.
 
Går det verkligen att måla på el-element? Alltså ett element anslutet till ett elutag, jag har frågat efter sån färg i färgaffären, och fick svar att det inte finns. Det man kan måla på är "vanliga" element. Om det finns skall jag genast måla ett element.
 
I
åsaåsa skrev:
Går det verkligen att måla på el-element? Alltså ett element anslutet till ett elutag, jag har frågat efter sån färg i färgaffären, och fick svar att det inte finns. Det man kan måla på är "vanliga" element. Om det finns skall jag genast måla ett element.

Du har fått rätt svar. Det finns ingen färg att måla med efteråt som står emot värmen från elradiatorn. Den färg som sitter där är brännlackerad i ugn, men även den gulnar med åren om den är vit. Därför övergick man till att måla ljusgrått på elradiatorer.

En annan möjlighet för trådskaparen och dig att få en elradiator som 'smälter' bättre 'in' på väggen är att kika på LVI-s SET-radiatorer av gjutgranit. Den är helt slät i ytan och har ingen synlig termostat.
______________________
Byggaren
 
Karakorum skrev:
Där håller jag inte med dig alls. Mina element ser inte ett dugg äldre ut bara för att jag målar dem och det är inte heller vad jag försöker uppnå. Elementens form och de fula termostaterna signalerar att de är moderna, ingen färg i världen ändrar på det, däremot smälter de in bättre efter målning. Det ser snyggare ut, helt enkelt. Jag upplever inte att det är annorlunda med ett (om)målat, modernt element.
Okej. :) Ja, som sagt, det var bara en fundering och inte en åsikt skriven i sten. Jag har inte sett ett modernt ommålat element, därför skrev jag ju också att jag skulle nog uppleva det som och inte att jag gör det.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Äh, va f.. jag målar ett element och provar så får vi se.

Ang de gjutna granitelementen så går dom inte ihop med min pärlspont..annars är dom rätt fräcka
 
konichiwa girl skrev:
Jag har inte sett ett modernt ommålat element, därför skrev jag ju också att jag skulle nog uppleva det som och inte att jag gör det.
Och jag skrev att jag (som har sett moderna, ommålade element) inte upplever det som annorlunda. ;-)

Element går att beställa i ett antal färger, så det finns ju inget som säger att ett modernt element måste vara (grå)vitt ens i originalutförande. Måla på du TorpAnders, det är värt ett försök.
 
Provytor är jättebra. Applåd. Så många små misstag som undviks om man provmålar lite eller testar ett material på en liten snutt. I bagastugan har vi vita elradiatorer mot grå pärlspånt. Ja, jag retar mig på dom! Ljus vägg tror jag är mycket mer förlåtande mot ljusa radiatorer. I stora huset blir det vattenburet. Dom tänker jag måla eftersom vi inte har vita väggar mer än i badrummet/tvättstugan. F-n vad det är pyssligt med värme och el i gamla hus! Tur att vi har några kakelugnar.
 
Jag kommer att måla elementen i de rum vi just nu renoverar. Vi har satt upp mönstrade tapeter men jag tänkte måla dem i den beiga bottenfärg som tapeterna har. Inte för att försöka gömma dem utan för att jag tror att det ser mindre rörigt ut som Dr_Jekyll skriver. Vi har nya vattenburna element så det är inga problem att måla dem. Jag tycker bara att de dels är betydligt fulare än de gamla sektionsradiatorerna och dels att de sticker ut mycket när de är kritvita.

I vårt gamla hus byggde vi elementskåp till de element vi hade i hallarna. Vi fuskade till det så det såg ut osm skåp...flera personer försökte till och med öppna "skåpen" men det gick ju så klart inte.
 
  • hallen nere2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • finentre liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.