Trist men sant så måste vi tll slut hänga upp element på vår fina lindblomsgröna bröstpanel i kök och matrum.
Det tar emot att ha vita element men frågan är om det blir bättre om vi målar in dom i samma kulör som panelen?

El finns infällt och det blir LVI`s oljeradiatorer.


Panelen är 900 hög och fönstren 1100 breda.
Golvsockeln 145 bröstlisten ca 45 så fri yta på höjden är ca 700

Element finns i 1060x300 eller 980x500cm mått, vilken storlek som passar bäst kan vi inte enas om...


Ibland är det ju bättre att inte försöka dölja något än tvärtom..någon med konkreta exempel eller andra tips?
 
Vi har inte målat våra, men funderar på det ibland. Jag tycker att det är svårt, för de syns ju även om man målar dem, och hittills har jag känt att det känns sökt att försöka dölja dem. Har man elektrifierat sitt hem så har man, har jag resonerat. Plockar man bort våra element ser det ju ut som förr, men nu är det inte förr, och då kan de få synas. Så fula är de ju inte, i allafall inte fulare än en hel del annat man har framme som är nutida...

Jag har resonerat på samma sätt med diskmaskin och kyl/frys. Det är ju en smakfråga egentligen, och handlar lite om hur man ser på byggnadsvård kanske.
 
Jag ska sätta in tjocka gjutjärnselement på fötter o måla dom gråa. Bakom har jag tänkt att måla vitt. Jag tycker att elementen är snygga o gör inget försök att dölja dom, så nu ska jag bara fösöka få tag i "slottsvred" till vettig peng.
 
Vi kommer att återanvända våra gamla sektionsradiatorer som dessvärre redan är målade i en äckelbeige nyans. Funderade faktiskt häromdagen på hur man ska få bort färgen... De kommer vi att måla i panelens färg. Där vi måste köpa nya antar jag att vi kommer att köpa vita.
 
Har inte provat själv men att blästra dem bör väl gå?
 
Vi lämnade våra på blästring och omlackering. De blev jättefina!
Gör man så kan man säkert välja kulör också om man vill. Vi gjorde vita.
Hade tänkt bygga elementskydd, men när vi fick se hur snygga elementen blev, valde vi också slottsvred och att låta dem synas.
Jag tycker att de hör till stilen på huset och inte alls behöver döljas.
 
pinebar: Japp, precis! Personligen är jag överförtjust i sektionsradiatorer, jag tycker att de passar in. De måste bara provtryckas först... Min man är dessvärre totalt emot slottsvred (gud så snyggt, i mässing!) och vill ha termostat. Det får mig att gråta blod...
 
Vi ska ha termostat också. På de element som inte syns så mycket.
I bottenvåningen har vi fyra element. Två av dem är dolda, moderna och får termostat, så de kommer att reglera efter rummets temperatur.
De andra två sitter så att de syns, är sektionsradiatorer och får slottsvred.
På de två sektionsradiatorer vi har kvar i sovrummen blir det också termostat, av praktiska skäl.
 
Var köper ni slottsvred? Jag har sett att nacka byggnadsvård har dom men jag tycker det blir lite dyrt om man ska ha många.
 
Rörmokaren fixade slottsvreden. Han sa att de var dyra. Vi har inte fått räkningen än. :(
 
ToepAnders, läser jag fel eller är det el-element ni ska ha? Kan man måla om sådana tro?
 
Tack för att den tappade tråden togs upp igen *ler*

Jo det är elradiatorer oljefyllda och på så sätt "lika" en vattenradiator med tjock (relativt) plåt som är målningsbar.
 
pinebar skrev:
Vi ska ha termostat också. På de element som inte syns så mycket.
I bottenvåningen har vi fyra element. Två av dem är dolda, moderna och får termostat, så de kommer att reglera efter rummets temperatur.
De andra två sitter så att de syns, är sektionsradiatorer och får slottsvred.
På de två sektionsradiatorer vi har kvar i sovrummen blir det också termostat, av praktiska skäl.
Kommer inte resultatet bli att när termostaten drar ned flödet till de moderna, så kommer flödet att öka nästan i motsvarande grad till de oreglerade radiatorerna? Då blir följden att de icke termostatreglerade kommer att bli varma och de andra kalla...?
 
Det vet jag inte. Vi har inte provat än. Men bara för att en ventil stänger lite borde väl inte de andra öka? Om det är som du säger kan man ju aldrig skruva ner ett element i sitt system utan att alla de andra blir varmare? Så brukar det väl inte fungera? Om det är jag (på slottsvreden) eller en termostat som skruvar ner så borde väl resultatet bli samma? Det aktuella elemetet blir strypt och de andra kör på som vanligt. Eller?
 
Om du har en cirkpump som håller relativt konstant flöde, så borde ju resultatet bli att termostater som stryper flödet genom en eller flera radiatorer i motsvarande grad ökar flödet i de andra radiatorerna. Detta borde innebära att returvattnet i värmesystemet blir varmare, och det är särskilt dumt om man har värmepump eller vedpanna/ackumulatortank (det är i det sammanhanget jag har hört det tidigare).

Sitter det element med/utan termostater i samma rum och på samma stam borde effekten bli ännu tydligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.