Kan så vara. Brydde mig inte i att kolla närmare på det. Ersatte med Wago och mätte så det var Ok.
 
  • Gilla
peapan
  • Laddar…
Återupplivar denna tråd lite:

Vi var och felsökte ett "intressant" fel igår. En kund ringde och sa att då han bytte armatur i köket (lysrörsarmatur) och kopplade in jorden så small de! Säkringen till armaturen var urskruvad. Vi åkte dit för att kontrollera vad de var för konstiga kopplingar han gjort.

Vi mätade i armaturen, jajjemän, rätt säkring var urskruvad, fanns ingen ström på någon plint i armaturen, men då vi kopplade in jorden så small de! Väldigt konfunderad gick jag till centralen och fick då se att de var en annan säkring som gick då jag kopplade in jorden. Jag bytte säkring och gick tillbaka till armaturen och mätte igen, denna gång mellan plåten i armaturen och de andra trådarna.. 230V mellan plåten och nolla/jord!

Armaturen satt skruvad i en gammeldags takdosa av metall. Denna dosa var spänningsförande! Husägaren hade tapetserat om i vardagsrummet och då han skruvade tillbaka uttagen (gammal metalldosa utan dosskruvar) så klämde han fast fasen mot metalldosan så hårt att det blev kontakt. Pansarrören för vardagsrummet och köket låg metalliskt förbunda med varandra i centralen.

Kan ha slutat illa detta!
 
Vi hittade en intressant sak i en lägenhet för nån vecka sen. Vi skulle byta stigare till en massa lägenheter och i en av lägenheterna så var det en tjej som klagade på att hon fick stötar av duschblandaren. Det hade tydligen varit så sen hon flyttade in, men hon brukade lägga en handduk på blandaren...

Jag tog multimetern och mätte lite grann, duschblandaren var jordad, men mellan golvbrunnen och duschblandaren så var det 155 Volt. Provade att stänga av centralen i lägenheten, fortfarande 155 Volt. Provade att stänga av lägenheten under, fortfarande 155 Volt. Stängde sedan av hela trapphuset (4st lägenheter), då försvann spänningen.

Lägenheterna var 1-fas, så det gick att lista ut i vilken lägenhet felet fanns i. Det var i lägenheten mitt emot tjejens. Stängde av grupp för grupp där och kunde lista ut vilken det var, började sedan plocka isär i kopplingsdosor för att utesluta vart felet låg. Hittade tillslut ett infällt vägguttag, från vilket någon hade klamrat ut en kabel och lyckats klämt fasen mellan vägguttaget och plåtdosan. Strömmen gick alltså från plåtdosan och in i plåtröret och sedan vidare in i grannens golvbrunn på något sätt...
 
  • Gilla
M.Stenqvist och 1 till
  • Laddar…
ja detta med ojordade metallrör är ju lurigt, i USA måste alla metallrör, dosor och kapslingar jordas, då hinner det ju inte bli så här farligt innan säkringen går
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Det fanns JFB i båda lägenheterna, men strömmen var väl inte tillräckligt hög
 
electrocuted skrev:
ja detta med ojordade metallrör är ju lurigt, i USA måste alla metallrör, dosor och kapslingar jordas, då hinner det ju inte bli så här farligt innan säkringen går
jar jordar alltid i metal dosorna när jag är och petar i sånt. drar in en självborrande ocg ansluter jordtåten
 
  • Gilla
Ntek och 1 till
  • Laddar…
Henrik1234 skrev:
jar jordar alltid i metal dosorna när jag är och petar i sånt. drar in en självborrande ocg ansluter jordtåten
bra stavning:cool:
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Henrik1234 skrev:
jar jordar alltid i metal dosorna när jag är och petar i sånt. drar in en självborrande ocg ansluter jordtåten
ja det är nog ett klokt beslut! det eliminerar vesäntligt risken för ovannämnda otrevligheter.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Måste då berätta min. Köpte -98 ett litet radhus byggt på 50-talet. Tidigare ägare var en "elkunnig" larminstallatör. Jag tänkte inte så mycket på det till en början. Men jag var förvånad att man varit så förutseende på 50-talet att man lagt rör till två plafonder i väggen vid trappan till övervåningen. En dag när jag av en slump tittade in bakom plafonden ser jag :confused: RINGLEDNING.

Han hade pulat in ringledning bakom den relativt tjocka sjögrästapeten och målat över.

Det blev mörkt i den trappan sedan.

//Göran
 
elmont skrev:
Det finns knappast nån elektriker som inte använder 4G1,5 i stället för 3x1,5 och det pga den stora pris skillnaden till 4G1,5 fördel
Aha, vad bra. Jag som trodde att jag var amatörmässig (värre än vanligt, alltså) när jag drog 4G1.5 EKLK till en lampa i maskinhallen.
 
mycke_nu skrev:
Aha, vad bra. Jag som trodde att jag var amatörmässig (värre än vanligt, alltså) när jag drog 4G1.5 EKLK till en lampa i maskinhallen.
Va, skulle EKLK 4G1,5 vara billigare än 3G1,5 ?

Från elbutik.se; 50m ring EKLK:
3G1.5 625:-,
4G1.5 825:-
5G1.5 1059:-

Det blir 208:- / 206:- resp 211:- per ledare, ja iofs blir då 4G1.5 hela 2 (två!!) kronor billigare
per ledare (50m), dvs 4 öre /m., men behöver man inte den extra ledaren är ju
3G1.5 klart billigare....är det ngt rabattavtal som spökar eller ??
 
Jag hade en 50 m rulle 4G1.5 som jag köpt för 150 spänn på en kk-försäljning. Hur det är i "verkligheten" vet jag inte.
 
Det var ingen som sa att 3G1,5 var dyrare än 4G1,5.
Däremot att 3X1,5 är dyrare än 4G1,5. 3G1,5 och 3X1,5 är två olika kablar där den ena har svart istället för gulgrön.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hej,
Ett kuriosainlägg. Denna bild av en 220 volt elinstallation tog jag i korridoren utanför mitt rum på ett hotell i Brasilien hösten 2007. Jag kan inte bedömma om den är farlig men den skulle säkert inte anses som godkänd i Sverige.
 
  • Ila do Mel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder
  • Laddar…
det var väl isolerade trådar?? om inte så är det ju jävligt farligt...
så brukar det se ut inuti väggarna i gamla hus i USA, knob&tube wiring kallas det, vi hade ju liknande här i "begynnelsen" men då utanpå väggarna och med tvinnad 2-ledarkabel.
 
  • Gilla
NorraS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.