Vi har slipat ner ett gammalt golv med furuplankor. Hur ska detta behandlas på bäst sätt? Lacka, luta eller olja eller vad? Förut var det lackat och gulbrunt, nu är det mycket ljust och slätt efter slipningen som tog en hel arbetsdag. Alla råd uppkattas.
 
Det beror lite på vad ni vill ha och vad ni har för ideologi.
Oljade golv gulnar, men håller bra. Pigmenterad olja bäddar för konstigheter i slitagestråken när golvet oljas om.
Lutade golv är ljusa men slits fort och är känsligare för skador. Behöver slipas om rätt rejält sedan.
Såpskurade golv blir med tiden gammeldags vackra och mycket hållbara, men vägen dit kan vara lite lång om man inte är motiverad.
Lackade golv håller bra och är lättskötta, men är kalla och ser rätt döda ut. När de ska renoveras krävs det en rejäl slipning, vilket ju alltid begränsar golvets livslängd.
 
Såpskurade låter intressant, hur gör man?
 
Lutar man golvet först och sedan behandlat det med en vit olja så får man samma utsende på golvet som ett såpat golv. Fördelen är att det är mer tåligt och lättskött än ett såpat golv. Lutar man ett golv så kommer det inte att gulna som ett lackat golv.
 
Har provat, att slipa gamla furugolv, eller som många gör, tar bort mattor och slipar upp gamla undergolv. Dessa golv var inte alltid tänkta som "bara"golv utan var golvplank istället som idag spånskiva. När vi slipat och allt ser perfekt ut så lackade vi det med en alkyd/olje lack som vätte golvet så det blev lite åt båtlacks hållet. Allt är fortfarande toppen, vi har kalas och det bjuds in äldre damer i släkten, på fina kalas tar man inte av sig skorna, eller har fina högklackade med sig i en liten chic påse. Nu är det inte så fint längre, ser ut som något naggat hela golvet, fullt med märken på hela golvet.
Vad ska man göra, vi struntar i detta och inser att det hör till golvets charm, vi får något år senare två barn som spiller en del mat på golvet, en del med golvets charm är just att det inte är slätt som parkett, utan har lite springor här och var mellan planken. Med mat i dessa springor är golvet inte charmigt längre. Vid den här tiden är golvet fullt med märken, mat i springorna och relativt ofräsht.

Vad vill jag säga med detta? Jo att slipa upp gamla golv är ofta en romantiserad bild av hur trevligt och snyggt det är med uppslipade gamla golv. Nej, lägg in riktiga golv ovanpå golvplanken, parkett eller riktiga tägolv som är hårda och tål slitage.
 
Går det att få "såpskurade" golv utan det vita pigmentet? Vi har haft det i vårt förra hem och jag ser fortfarande vita sockor på våra möbler :D Jag är inte beredd att slabba med vitt pigment igen, finns det annat sätt?
Annars var de rätt tåliga, fett o smuts (även sot) gick lätt bort, men björnbär och vin *ryser* det var bara att komma ner till rent trä med en scotchbrite och börja om...
 
Havsutsikt skrev:
Vad vill jag säga med detta? Jo att slipa upp gamla golv är ofta en romantiserad bild av hur trevligt och snyggt det är med uppslipade gamla golv. Nej, lägg in riktiga golv ovanpå golvplanken, parkett eller riktiga tägolv som är hårda och tål slitage.
Lutbehandlingen fixerar kådan och gör trät hårdare, liksom år av användning. Men då får man slipa om golven igen :(
 
Nej, golven blir inte hårda av lut. Lut löser upp trät, vilket gör att det slits snabbare. Det är såpan och slitaget som gör det hårt.

Problemet med lut och vitolja är ju som sagt slitytorna, det blir fult efter bara ett par tre nyoljningar om det nöts mycket. Och det är nog bara för ett öga som inte är vant att titta på skurgolv som det ser ut som skurgolv. Även om de kan vara fina och ljusa såklart.

Såpskurade golv är helt enkelt ett golv som du skurar med stark såplösning och kallt vatten. Med tiden bleker såpan och slitaget golvet och det blir oslagbart hållbart och fint. Men det kräver att golvet är av god kvalitet. (Täta årsringar är ett sånt tecken, och att det inte ser ut att kunna flisa sig. Havsutsikt är helt rätt ute när han säger att många golv inte är sjorda att slitas på.) Det kräver också lite tålamod. Det gulnar dessutom först, men bleks igen. Ju mer du skurar destå fortare går det. ;)
Billigt, enkelt och finast. Men lite jobbigt.

Här finns en bra arbetsbeskrivning. http://www.yostrading.se/ytbehandling.htm Man kan använda skurborste och mopp, det är enklast. Och som sagt, jag har skurat mina golv med en stark lösning varje gång. Då går det fortare att få dem fina. :)
 
Jag har alltid lutat och behandlat med naturolja. Fördelen är att man inte har ett pigment som slits ojämnt. Lite gulrått de första månaderna, men sedan blir golvet vackert skurgolvsgrått (konichiwa girl kommer snart och smäller mig på fingrarna :D ). Regelbundna skurningar med fet golvsåpa håller golvet i skick. Skulle det bli hårdslitet på någon yta, kan man mätta med lika delar balsamsterpentin och golvolja som torkas av innan det har börjat torka. Syns inga skarvar alls.
 
Tja!

Nyslipade trägolv är jättefint, jag har nyss slipat gamla grangolv och det är kanon!

Jag har enbart såpat med vitpigmenterad såpa. Jag tyckte att om man lutar så blir det nästan för vitt, men med vitpigmenterad såpa så låter man ju golvet gulna lite och samtidigt håller efter med lite vitt pigment när man rengör så får man ju kvar ett golv som är ljust.

Jag tog ca 1l såpa till 8 liter vatten och sen skurade jag över golven en 5-6 gånger med någon dags mellanrum. Det är viktigt att använda kallt vatten eftersom varmvatten kan få golven att gråna och det är vikitgt att inte hälla ren såpa direkt på golvet eftersom det då kan bli fläckar.

Nackdelen med såpa som jag har hört är att man ska se till att hålla efter det och skura golvet någon gång ibland. Men jag tänkte att det ju inte är fel med lite såpdoft när man har varit duktig och städat!

Jag har ju förstås inte hunnit märka om golvet är väldigt ömtåligt men jag vet att det går lätt att få bort fläckar och att det blev riktigt snyggt.
 
Jag skulle oxå välja såpskurade golv. Kan man bara ta det extra arbete det innebär första året (intensiv skurning) så är det vackrast.
 
Smelly skrev:
Nackdelen med såpa som jag har hört är att man ska se till att hålla efter det och skura golvet någon gång ibland. Men jag tänkte att det ju inte är fel med lite såpdoft när man har varit duktig och städat!
.
Jo, för städa behöver man ju också göra. Men vitt pigment är överflödigt på ett grangolv, egentligen. De bli fina och vita ändå!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag har köpt FAXE vit lut som jag ska börja med för att hindra gulningsprocessen. Sen ska jag olja med vit olja för att få ett fläcktåligt golv. Efter någa veckor ska jag skura med vit såpa för att så småningom få en hård tålig yta.

De golv som inte ska vara så vita tänkte jag luta vita men sedan använd neutral olja och därefter neutral såpa.

Jag uppdaterar när det är klart.
 
Hej Carolin,
Ser att det var några år sen du skrev den hör tråden men jag chansar på att du nås av mitt inlägg och kan berätta om ytan blev bra med den behandling du valde? Jag har spenderat ngr dagar med att slipa en furutrapp och den är så ljus och fin obehandlad. Började olja in ena pinnen i spaljén men slutade då det ser ut att bli mkt mörkare/rödare med oljan
Jag försöker hitta bilder på olika behandlingar av furu på nätet men hittar bara beskrivningar utan bilder där man ser resultatet.
Har du möjlighet att dela en bild av hur ditt golv ser ut?
Tack på förhand,
Mvh Eva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.