Nu är det ingen tvist denna gången..

Men undrar vad juridik kunniga säger om detta frågan?

Löv från en ganske stor träd på min tomt har blåste in på grannens tomt. Han är sedan tidigare visade sig att vara lite jobbigt, och jag undrade om jag måste kratta upp dom...
Kommer nog att erbjuda tjänsten endå, men vad säger lagen om detta?

Hammer.
 
Det behöver du inte.
 
Men grannen blir säkert glad om du gör det...Jag har två stora lönnar som fullkomligt vräker ner tonvis med löv men de hamnar hos mig.

Lönnlöv är ett elände som gärna ruttnar fast i gräsmattan. Storleken på löven gör de svårkomposterade så jag kör över dem med åkgräsklipparen och smular sönder dem.
 
Jag tvivlar på att du skulle kunna bli skyldig att kratta upp löven. Det är naturligtvis jättetrevligt av dig att erbjuda dig att göra det ändå! Det kan förhoppningsvis smörja grannsämjan en aning. Tänk bara på att ditt erbjudande troligtvis raskt förvandlas till ett krav från grannens sida, att du ska ta reda på lönnlöv och annat som kanske blåst in från din tomt, i år såväl som alla kommande år ...
 
De där lönnarna har väl inte uppstått nu i höst? Är du eller grannen nyinflyttad? Hur har detta skötts tidigare?

Vi köpte en gång ett hus där grannen hade en gigantisk ek vid tomtgränsen. Naturligtvis fattade vi att det skulle falla massor av eklöv på vår gräsmatta, men aldrig ens lekte jag med tanken att jag skulle kräva att grannen skulle in hos oss och kratta.
 
Trädet är på andra sidan av vägen, men efter allt blåste har lövarna hamnat hos honom.....
Tror inte att det kommer att bli något problem med detta, undrade bara vad lagen säger om det.
T.ex. att vatten för inte rinner in i annans tomt, så jag undrade hur det var med löven...

Ham.
 
Undrar hur det skulle kunna bli om någon halkar på dina blöta löv som hamnat på gatan och slår sig? brevbäraren t.ex. Jag får lite association med snö och ishalka :)
 
På gatan är det väl kommunens ansvar, möjligen att du har ansvar för trotoaren, där får man lite olika bud när det gäller snö.
 
hempularen skrev:
På gatan är det väl kommunens ansvar, möjligen att du har ansvar för trotoaren, där får man lite olika bud när det gäller snö.
Är det inte så att om man har allmän väg eller trottoar utanför tomten så är man ansvarig för 0.5m vad gäller is och sånt? Obs detta är en fråga och inget jag VET, bara nåt jag fått höra under min uppväxt i ett normaltätt villaområde..
 
Lyfter en jättegammal tråd.

Vi är inte så mycket för trädgårdsarbete nån av oss i hushållet. Och har under fyra år inte krattat upp några löv från vår björk och körsbärsträd. Har inte reflekterat över det tidigare, men idag såg jag grannen, som har en privat väg angränsande till oss stå och kratta våra löv på sin sida. Han har även 1meter gräs mellan vägen och vår gräsmatta.
Jag erkänner att jag får lite dåligt samvete, men samtidigt är jag inte så intresserad av att kratta löv på hans gräsremsa/väg...
 
Eftersom jag har en granne som bråkar om ett träd som står på min tomt så har jag kollat upp vad som gäller.
Grannen har rätt att anmoda dig att ta bort grenar och rötter som sträcker sig in över hans tomt. Om du inte gör något inom rimlig tid har han rätt att själv ta bort dem. Det är i princip allt. Ev löv har du ingen skyldighet att göra något åt.
Det skulle lätt bli absurt om det var så. Tänk bevisbördan efter en höststorm, vems löv är vems? Och stat och kommun skulle ha enorma kostnader att ta bort sina löv från villaträdgårdar.

Sedan vad man skall göra rent grannsämjemässigt får vad och en bedöma. Jag skulle inte kratta löv på någon annans tomt men inte heller förvänta mig att någon annan krattar på min tomt.
 
  • Gilla
Tegheim
  • Laddar…
Bra formulerat. Nu känner jag mig lugnare helt klart.
 
hammer skrev:
Trädet är på andra sidan av vägen, men efter allt blåste har lövarna hamnat hos honom.....
Tror inte att det kommer att bli något problem med detta, undrade bara vad lagen säger om det.
T.ex. att vatten för inte rinner in i annans tomt, så jag undrade hur det var med löven...

Ham.
Just leaf it..;)
 
  • Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Tegheim skrev:
Bra formulerat. Nu känner jag mig lugnare helt klart.
En lösning på ditt problem är ju annars att skaffa en maskin som underlättar ditt arbete. Med en maskin blir ju allt tråkigt roligt och problemet är löst.
 
Vilken maskin tänker du på? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.