Hejsan

Ska måla mitt kök nu och har dragit ner alla tapeter för de satt inte vidare bra och dessutom var de strukturtapeter. Har dock lite olika underlag. På betongväggarna är det bredspacklat, jag ska spackla igen alla hål och slipa väggarna- De andra 2 väggarna är nån slags spånskiva som någon målat över med vit, glansig färg. Jag tänkte spackla där också och slipa ner tills jag har en bra häftgrund.

Min sambo säger dock att jag måste sätta upp väv först, för annars kommer de små skiftningarna i spacklet och spånträskivan synas genom målarfärgen. Jag vill egentligen inte ha väv för vi satte det i sovrummet och det var ett helvete att få upp, dessutom blir det lite struktur på det också som jag inte vill ha.

Kan man måla direkt på dessa slipade ytor eller kommer det se fördjävligt ut? Jag kommer slipa med slipmaskin och inte för hand, om det nu gör nån skillnad.

Tacksam för hjälp!
 
I och med att det är två olika underlag kommer det att bli skiftningar i ytan efter färdigstrykning. Dessutom så motverkar microlit/armeringsväv sprickor i underlaget. Därför rekommenderar jag dig att sätta upp microlit efter spacklingen och slipningen för att du ska få en enhetlig yta. Efter det målar du en gång med grund och sedan två gånger med väggfärg glans 20. Då har du också en yta som går att torka/tvätta av med en fuktig trasa vilket är att föredra i kök.
 
Tack för ditt svar. Jag märkte att ena väggen var en gipsskiva, den andra var i betong och så har vi en tredje som var i det här spånliknande materialet. Verkar inte direkt enhetligt alls, och den här spånskivan är verkligen inte snygg eller stabil. Så det blir microlite väv, sedan målning uppepå. Blir nog snyggt. Tack återigen :)
 
Inga som helst problem. Så länge ni gör underarbetet noggrannt blir slutresultatet desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.