Har lite ångest över en ev. målning av mexistenfasaden. Den är ju, än så länge, underhållsfri. Men hur blir det om jag målar den med silikatfärg? Kommer jag att behöva måla om den om sådär 10 år eller vad? Silikatfärg "etsar" väl sig fast i underlaget. Betyder det att den aldrig kommer att flagna/släppa?
 
Anyone?
 
Hur länge det dröjer innan du får måla om vet jag faktiskt inte, men jag vet att silikatfärgen gifter sig med underlaget, dvs - den kommer aldrig flaga.
 
_bystrom_ skrev:
Hur länge det dröjer innan du får måla om vet jag faktiskt inte, men jag vet att silikatfärgen gifter sig med underlaget, dvs - den kommer aldrig flaga.
Ok, det låter ju positivt. Det är väl egentligen det jag oroat mig mest för. Har dessutom hört att fasaden blir mer smutskänslig när man målat med silikat. Vet dock inte om det är sant...
 
Menar du att det där är silikatfärg? I så fall väldigt felaktigt utfört. Gör man enligt föreskrifterna så kommer den aldrig flaga, i såfall är det putsen som släpper.
Silikat färgar in putsen istället för att dölja den.
 
Den ligger på gammal limfärg, jag vet inte om det är det som är problemet. Men, men den är lätt att skrapa bort... :)
 
TorpSara skrev:
Den ligger på gammal limfärg, jag vet inte om det är det som är problemet. Men, men den är lätt att skrapa bort... :)
Garanterat där skon klämmer. ;)
 
TorpSara skrev:
Den ligger på gammal limfärg, jag vet inte om det är det som är problemet. Men, men den är lätt att skrapa bort... :)
hade samma hjälp av limfärgen när plastfärgen skulle bort i källaren och några lager tapetter på annat ställe. Är det bara en smula fukt i underlaget så går det lekande lätt att få det mesta av limfärgen + andra senare sikt bort :). Litet svårare om väggar är snustorra.

Silikatfärg kan bara målas över på kalkfärg eller nyputsat. Silikater binder till kalk ( kalcium) och en silikatfärg blir kemiskt bunden till underlaget. Finns det ingen kalk i underlaget så är det fel färg att använda på en kalkfri yta.

Dock har jag målat med silikat på (dålig tvättade) väggar med rester av limfärg kvar utan problem.
Prova att bränna dom flagor bebisen skrappar av. Silikatfärgen brinner inte och röken luktar inte plast. Misstänker att din färg kommer att brinna .... :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
...man kan inte kalla det brinnande färg :). Det som brinner är kanske limmet från limfärgen ( organiskt) men resten blir bara sotigt, som jag kan se.
Det är nog ingen typisk plastfärg om det inte luktar värre än en tomtebloss :).

Underligt att det släper så lätt. Har aldrig varit med om att silikaten släper på det viset. Är det tjockt med limfärg under? Kan du se någon gräns mellan limfärg och silikat?
Det kan bli ett tips hur man tar bort limfärgen utan att skura väggar med vatten :).
Bara man visste varför ?
gaia
 
Nej, det brann ju inte direkt. Skulle också gissa att det är limmet som rinner.

Det är rätt tjockt med limfärg, men inte jättetjockt. En del limfärg sitter kvar under, en del släpper...
Däremot rinner det lite vatten på musen när det regnar mycket och den är ju varm av eldningen. Jag har skylt på det. Det var nymålat när vi flyttade in (det är säljaren som säger att det är silikat) för fem år sedan, och redan första året sprack färgen i krackeleringar. Det spricker framförallt på kåpan över vedspisen och där det är filmat. Det som är målat i sovrummet är jättefint, och där eldar vi ju inte.

Trådkapning av sällan skådat slag, men det var intressant! :)
 
TorpSara skrev:
Trådkapning av sällan skådat slag, men det var intressant! :)
Ha, ha helt ok. Blev ju en intressant diskussion :).
 
gaia skrev:
Silikatfärg kan bara målas över på kalkfärg eller nyputsat. Silikater binder till kalk ( kalcium) och en silikatfärg blir kemiskt bunden till underlaget. Finns det ingen kalk i underlaget så är det fel färg att använda på en kalkfri yta.
Så slikilkatfärg och mexisten, dvs. kalksandsten, borde ju vara en match made in heaven :).

Ingen som har koll på det här med smutskänsligheten?
 
Det är lätt att torka bort sot inne i allafall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.