Hejsan!
Vi har problem med några stammar som skjuter skott hela tiden, tror det är Asp eller Al (dålig på trädarter).
Det växer hur som helst värre än allt, och de finns lite överallt i trädgården.
Klippte ner dom i våras, och en gång till igår.
Vad ska jag ta mig till för att döda trädstammen??
Har funderat på att lägga över svart plast och skotta över lite jord för att försöka kväva den, men tänkte kolla om ni har några tips?
Blev helt chockad när jag skulle klippa ner dom, vissa av stammarna var över 30mm, och det är bara 3 månader sedan jag klippte... :eek:
 
Mot rot och skottsbildning från stubben av nyfällda lövträd. För Alm, Asp, Björk, Bok, Gråal, Lind, Rönn, Lönn, Sälg, Ask, Ek, Hägg, Klibbal, Poppel.

Ecopluggar med Roundup
 
Själva trädet är redan fällt och det är rotsystemet som skjuter skott?
Annars är en bra metod att ringbarka trädet och vänta ett år innan man fäller det.
 
andersmc skrev:
Själva trädet är redan fällt och det är rotsystemet som skjuter skott?
Annars är en bra metod att ringbarka trädet och vänta ett år innan man fäller det.
Intressant det där med ringbarka - Hur gör man?
Tar av bark? Hur mycket?
 
Det behövs inte så mycket för att ta kål på trädet - det viktigaste är att man barkar av runt hela stammen - någon decimeter bör räcka.
 
Om det är ett stort solitärt träd, är ringbarkningen en bra metod.
Men jag har dålig erfarenhet av ringbarkning av Asp som har många utskjutande markskott.
Den kom tillbaka omgående med nya skott efter fällningen två år efter ringbarkningen, trädet var då till synes helt "dött".

-Klipp ned skotten och pensla på med Round-Up/Rambo på färska snittytor.

Trist att använda gifter, men ibland kan det vara befogat.

VH
RN
 
Det tycks vara Asp som växer här, och det växer ordentligt. Saken är den att jag har VÄLDIGT många stammar, och köpa Ecoplug m.fl skulle kosta mig en duktig slant.

Det jag har funderat över är att kväva stammen. Tjock svart plast och ett lager jord över!?
 
Jeppson skrev:
Intressant det där med ringbarka - Hur gör man?
Tar av bark? Hur mycket?
Ta bort all bark på 1-2dm bredd bara. Det är inte så märkvärdigt.
 
Kopparspik?
 
Eco plugg finns att köpa på storpack - mycket billigare per styck.
Kolla Granngården etc

Sedan ska man inte snåla för annars har man det ogjort, och asp är det värsta man kan hitta i trädväg ( i Sverige), Inget ovan jord får det vara utan fräs bort stubben och täck hålet med jord - kolla så att inga rötter når "ytan"
 
Redigerat:
Fotografen skrev:
Kopparspik?
Det lät intressant, sånt har jag liggandes dessutom! :D
 
Väcker liv i en gammal tråd.

Jag har ett gäng mindre lönnar växandes intill vår uppfart som jag vill ta bort en del av. De är inte stora, typ större stamartad sly, ca 5 meter höga med stamtjocklek ca 5-10 cm.
Förra året sågade jag ned några stycken, men de slår ju rotskott som är besvärliga att bli av med.
Jag testade att borra ett hål en liten bit in stammen på ett träd nära roten med en 13mm borr och hällde i lite glykol för att ta kål på trädet, men det bryr det sig inte om.
Testade även det gamla knepet med kopparspik på ett annat träd. Slog i fyra stycken långt ned på stammen förra hösten, men inte heller det verkar trädet bry sig om.

Är det endast ringbarkning som gäller när man skall döda ett träd effektiv och slippa rotskotten?

Ecoplugg har jag tänkt på, men det borde kunna lösas på annat sätt, eller?
 
Varför inte ekoplugg? Att hälla ut diverse gift för att själv hitta nåt som funkar när det redan finns förstår jag inte.
 
Det är möjligt att det är tysklönn som du har och de är verkligen aggressiva; växer flera meter på nolltid. Jag kämpar sedan 10 år med dessa. Jag gillar inte gift ... men har börjat tänka om ...
Ringbarka varje slana och helst ett riktigt långt parti. Det är viktigt att du tröttar ut alla delar så att roten inte startar upp på nytt. Det tar ett par säsonger innan det dött och roten tar du sist. Sedan får du hålla koll varje år och ta alla nya som sprids med frö.

Det finns kanske någon annan här inne som har mer effektivt råd.

2 av mina är över taknocken och de fanns inte när jag byggde. Jag behåller dessa eftersom de, trots allt, är vackra och dämpar havsvinden en del. Men jag har stammat upp dem och håller undan slyet flera ggr/säsong. De växer i gammal, skyddad, mur vilket bör det mer besvärligt. Borde vara lättare för dig som ska ha bort rubbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.